/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F52%2F25d3dc710d944e2f2e552c8163bed36f.jpg)
Монополія Укрзалізниці загрожує рентабельності портів Одеси і Чорноморська, – портові оператори
Текст звернення за підписом представників 15 компаній опублікував ресурс Latifundist.com, пише 24 Канал.
Оператори вважають, що наслідки будуть негативними
У зверненні наголошується, що після змін до плану формування поїздів та скорочення тарифних відстаней з 5 квітня 2025 року для маршрутів на порт "Південний", вартість перевезень до портів "Одеса" і "Чорноморськ" зросла на 2–2,6 долара за тонну, а після ймовірної індексації тарифів може сягнути й 4 долари за тонну. Оператори пишуть, що це зробить порти "Одеса" і "Чорноморськ" неконкурентними і непривабливими для інвесторів.
Штучно створено нерівні конкурентні проведення експортних/імпортних операцій в морських портах "Чорноморськ" та "Одеса" та дискримінація субʼєктів господарювання, які здійснюють господарську діяльність у портах "Чорноморськ" та "Одеса" у порівнянні з субʼєктами, які проводять господарську діяльність в морському порту "Південний",
– йдеться у зверненні.
Оператори наголошують, що всі три порти – Південний, Одеса, Чорноморськ – розташовані поруч, проте маршрути до Одеси й Чорноморська залишаються довшими, що штучно здорожує логістику. Це своєю чергою здорожчує собівартість послуг з перевантаження і негативно впливає на вантажопотік двох портів. У відповідь на це експортери вже планують мінімізувати співпрацю з цими портами у маркетинговому сезоні 2025/26.
Встановлення нерівних умов з боку Укрзалізниці має ознаки зловживання монопольним становищем, призводить до обмеження конкуренції та утиску інтересів субʼєктів господарювання, суперечить принципам рівноправного доступу до інфраструктури,
– пишуть учасники ринку.
Підписанти закликають переглянути тарифну політику і вирівняти умови для портів, за аналогією зі світовою практикою. Вони наводять у приклад досвід США, коли тарифи на залізничне перевезення до тихоокеанських портів уніфіковані, попри різницю в маршрутах у сотні кілометрів.
"Ми підтримуємо будь-які ініціативи з вирівнювання тарифів – включно із застосуванням коефіцієнтів, які це відкоригують, або змінами до нормативної бази", – зазначено у зверненні.
