Більше не спорт для елітарного клубу: як «Формула-1» навчилась робити гроші та підкорила Голлівуд
Більше не спорт для елітарного клубу: як «Формула-1» навчилась робити гроші та підкорила Голлівуд

Більше не спорт для елітарного клубу: як «Формула-1» навчилась робити гроші та підкорила Голлівуд

За весь час свого існування «Формула-1» стала одним з найдорожчих видів спорту у світі.

І новим «колом» цього спорту у медійній площині стала нещодавня спортивна драма «Формула-1» режисера Джозефа Косинські з Бредом Піттом у головній ролі.

І попри, здавалося б, меншу популярність цього спорту в Україні, ніж в інших країнах, фільм уже зібрав чималі кошти у нашому прокаті.

У перший тиждень разом із допрем’єрними показами в Україні стрічка зібрала близько 24,6 мільйона гривень, розповіли AIN у в дистриб’юторській компанії Kinomania.

Для порівняння, нещодавній фільм «Громовержці*» (Thunderbolts*) від Marvel Studios за увесь час прокату зібрав лише на 4 мільйони більше — 28,5 мільйона гривень.

То ж розповідаємо, як кільцеві автоперегони йшли до того, щоб стати одним з головних видів спорту у світі та як вони продовжують генерувати величезні доходи.

Коротко поясніть, що таке «Формула-1» Історія турніру почалася з автоперегонів Гран-прі (від французького Grand Prix — великий приз), які проводили у 1920-1930 роки.

Однак після Другої світової виникла потреба у уніфікованих технічних правилах.

У 1946 році Міжнародна автомобільна федерація (ФІА) представила правила так званої «Формули-1», які вступали в дію з 1947 року.

Тобто формула — це комплекс правил, які охоплюють всі технічні характеристики, які водій має дотримуватися при конструюванні свого автомобіля, включаючи аеродинаміку, вагу, об'єм двигуна тощо.

Звідси й назва.

Разом з тим організатори трьох Гран-прі провели перегони за регламентом «Формули-1».

У 1948 році до «Формули-1» приєднався клас «Формули-2».

Ще молодший клас «Формула-3» запровадили у 1950 році.

«Формула-1» — першість світу, «Формула-2» — першість континенту, а «Формула-3» — першість країни.

Однак дві інші «Формули» мають свою окрему історію створення.

Фото — Lukas Raich У сучасній системі «Формули-1» беруть участь 10 команд, кожна з яких має по два пілоти та два боліди — спорткари для перегонів.

Пілот-переможець отримує титул чемпіона світу, а команда-переможець отримує Кубок конструкторів.

Також всі переможці отримують відповідні призові гроші.

Перший сезон «Формули-1» складався з семи етапів, які переважно проходили в Європі.

Винятком був Індіанаполіс у Сполучених Штатах, який більшість пілотів «Формули-1» пропустили.

Сучасний календар «Формули-1» складається з 24 перегонів у 21 країні на п'яти континентах.

А звідки з’явились гроші? Якщо спочатку «Формула-1» мала атмосферу «закритої тусовки для обраних», то за наступні десятиліття спорт перетворився на медіаіндустрію з мільярдними оборотами.

Цю заслугу приписують британцю Берні Екклстоуну — колишньому автогоннику та бізнесмену.

У 1970-80-х Екклстоун зосередився на комерційних правах «Формули-1».

Він створив «Асоціацію конструкторів Формули-1», мета якої полягала у відстоюванні інтересів приватних конструкторів перед організаторами перегонів та заводськими командами.

Берні Екклстоун.

Фото — IMAGO На початку 1980-х «Асоціація конструкторів Формули-1» вступила у конфлікт з ФІА щодо розподілу прибутків.

Як наслідок — Екклстоун централізував продаж телевізійних прав і закріпив усе через Конкордські угоди 1981 року — довгостроковий контракт, який регулює участь команд, їхні доходи та зобов’язання.

Це договір між ФІА, командами «Формули-1» та групи компаній Екклстоуна Formula One Group.

Документ визначає умови, за якими команди змагаються в перегонах, як розподіляються призові гроші та доходи від телебачення.

Згодом завдяки цьому «Формула-1» перетворилась на повноцінний бренд.

Згодом з’явилась телевізійна картинка: onboard‑камери, телеметрія, графіка.

Щорічна аудиторія перевищує 300-500 млн глядачів, а права на трансляції продають у понад 200 країнах.

А що зараз? Зараз медіаправа стали найбільшим джерелом доходів «Формули-1».

На них припадає приблизно 32,8% від загального річного доходу турніру.

За 2024 рік дохід становив 3,65 мільярда доларів, що на 25% більше за попередній рік.

Зокрема F1 співпрацює з такими відомими партнерами з мовлення, як ESPN у США та Sky Sports у Великій Британії.

Це забезпечує широке охоплення та максимальний доступ глядачів.

Також «Формула-1» все частіше залучає нову аудиторію, наприклад, завдяки документальному серіалу від Netflix «Формула-1: Жени, щоб вижити» та власному телеканалу F1 TV.

Дохід від спонсорства для F1 становить приблизно 18,6% від загального доходу.

У сезоні 2025 року французька компанія LVMH — Louis Vuitton Moët Hennessy — підписала десятирічну угоду із F1, вартість якої становить близько 1 мільярд доларів або ж по 100 мільйонів доларів за сезон.

Окрім цього, «Формула-1» має контракти із Pepsi.

Co, Qatar Airways, Heineken, Lenovo.

Також довгий час спонсорами були Rolex.

Фото — Formula One History Близько 19,3% від загального доходу F1 генерують продажі сувенірної продукції, ліцензійних угод та преміальних послуг по типу F1 Paddock — сервіс, який обслуговує поважних гостей та спонсорів команд завдяки власній кухні та ексклюзивними видами на перегони.

Квиток на таке «місце» коштує близько 5000 доларів.

За 2024 рік перегони «Формули-1» відвідали загалом 6,5 мільйона вболівальників.

Окрім цього, цей вид спорту подивилось 1,6 мільярда телеглядачів та він має 97 мільйонів підписників у соцмережах.

Самі команди-учасниці за минулий сезон мали бюджет до 135 мільйонів доларів.

У це входило розробка боліда, логістика та зарплати технічному персоналу тощо.

Однак цей бюджет може перевищувати 400 млн доларів на рік, якщо враховувати зарплати автогонників, топменеджмент, маркетинг, інфраструктура і так далі.

Одним з найбільших джерел доходу для команд «Формули-1» є призові гроші, зароблені в перегонах.

Наприклад, команда Mc.

Laren минулого року отримала близько 161 мільйон доларів призових.

Як «Формула-1» дійшла до Голлівуду У 2021 році стало відомо про розробку фільму про «Формулу-1».

Головну роль виконав Бред Пітт, а режисером став Джозеф Косинські («Трон: Спадок», «Топ Ґан: Меверік»).

Прем’єра відбулась 26 червня 2025 року.

ФІА співпрацювала у виробництві: знімання проходили на трасах під час реальних перегонів у 2023-2024 роках, а у кадрі з'являлися реальні команди та пілоти F1, зокрема британець Льюїс Хемілтон з команди Ferrari, який також виступив продюсером і радником з питань відтворення автентичності перегонів.

На момент знімань Хемілтон був ще у команді Mercedes.

До створення проєкту долучились Mercedes, які допомогли модифікувати автомобіль Dallara F2 2018 під «кіноперегони» у «Формулі-1».

Окрім цього, вигадану команду героя Бреда Пітта прикрашали реальні спонсори — AMG, MSC Cruises, Heineken 0.0 та багато інших.

Насправді це реальні партнери F1, які також з’явилися у фільмі.

Така спонсорська залученість, пише Financial Times, результат роботи Liberty Media — американській корпорації, яка у 2017 році придбала Formula One Group у Берні Екклстоуна за 4,4 мільярда доларів.

І фільм, за даними The Guardian, став ключовою частиною глобальної маркетингової стратегії «Формули-1» як спорту в цілому.

При бюджеті 200-300 мільйонів доларів фільм від Apple Original Films та Warner Bros.

Pictures у стартовому бокс-офісі лише за перші вихідні у світі зібрав близько 140 мільйонів доларів.

Інтерв’ю з командою офіційного дубляжу «Наруто».

Джерело матеріала
loader
loader