Заборона на керування автомобілем: у якому віці доведеться залишити кермо
Заборона на керування автомобілем: у якому віці доведеться залишити кермо

Заборона на керування автомобілем: у якому віці доведеться залишити кермо

В Україні набирає обертів ініціатива щодо посилення контролю за літніми водіями. Верховна Рада розглядає законопроєкт №8082, який може кардинально змінити правила для автомобілістів похилого віку.

Природні вікові зміни – уповільнення реакції, погіршення зору та когнітивних функцій – підвищують ризики на дорогах. Статистика підтверджує: літні водії частіше припускаються помилок в оцінці дорожньої ситуації через фізіологічні особливості.

Європейський досвід як орієнтир

Проблема особливо гостро стоїть у країнах ЄС з високою часткою старіючого населення. Європейські експерти пропонують різні стратегії вирішення питання.

Лікар Інгрід Деншель виступає за персоналізований підхід з урахуванням індивідуального фізичного та психологічного стану. Експерт з безпеки руху Зігфрід Брокманн наполягає на запровадженні обов'язкових перевірок після 75 років. Психолог Катя Шляйніц підкреслює значення водійського досвіду поряд із систематичним моніторингом здоров'я.

Євросоюз розробляє комплексну систему перевірок для водіїв після 65 років, включаючи тестування когнітивних здібностей. Окремі держави планують щорічні огляди для певних вікових категорій.

Українські водії
Українські водії

Українські новації: що пропонує законопроєкт

Законопроєкт передбачає додаткові вимоги для водіїв старше 65 років – обов'язкові медичні та психологічні тести при поновленні водійських прав. Для автомобілістів 70 та 75 років планується збільшити частоту перевірок.

Наразі українське законодавство встановлює лише мінімальні вікові межі: 16 років для категорій "А" і "А1", 18 років для "В" та "С", 19 років для керування з важкими причепами, 21 рік для автобусів та мікроавтобусів. Верхньої межі не існує.

Суспільна дискусія

Експертне середовище розділилося. Прихильники реформ прогнозують зниження аварійності, опоненти застерігають від вікової дискримінації.

Громадська думка також неоднозначна: досвідчені водії наголошують на цінності практичного досвіду, водночас визнаючи доцільність регулярних медоглядів для всіх учасників дорожнього руху.

Варто додати, що європейські обмеження для водіїв похилого віку стають дедалі суворішими — в рамках ініціативи "Vision Zero" країни ЄС впроваджують психологічні тести для водіїв старше 65 років, а дослідження показують на 23% вищий ризик фатальних наслідків при ДТП для цієї вікової групи.

Крім того, українські водії в Польщі зобов'язані обмінювати свої права на польські після 185 днів безперервного проживання або отримання карти тимчасового перебування.

Також іноземні водії у Варшаві часто уникають покарання за порушення ПДР через недосконалість системи контролю, що дозволяє їм зберігати права й анулювати накопичені штрафні бали.

Джерело матеріала
loader