Розмір ручної поклажі та пакети з дьюті фрі: як не потрапити в халепу в авіаподорожі
Не виключено, що для європейських авіапасажирів незабаром підготують єдині правила провезення ручної поклажі на всіх рейсах у межах ЄС. Принаймні такий законопроєкт просувають члени транспортного комітету Європарламенту. Плутанина з розмірами ручної поклажі та додатковою платою за провезення речей у салоні літака вже всім неабияк набридла. Зрозуміло, крім самих авіакомпаній, які мають на «зайвих» сантиметрах та кілограмах чималі гроші.
Що пропонує Європарламент і як уникнути додаткової оплати перед посадкою на борт сьогодні, доки єдиних правил немає? Про це – у матеріалі Коротко про.
Кінець хаосу?
Якщо пропозиція транспортного комітету Європарламенту буде прийнята, всі пасажири, що вилітають із країн ЄС і прилітають до них, зможуть гарантовано безкоштовно брати на борт два предмети ручної поклажі:
- одну сумку або валізу вагою до 7 кг та з габаритами до 100 см за сумою трьох вимірів (наприклад, 50х35х15 см, 40х40х20 см тощо);
- один особистий предмет (сумку, рюкзак, ноутбук в чохлі і т.д.) розміром до 40х30х15 см.
Сказати, що бюджетні авіакомпанії незадоволені, – нічого не сказати. Адже нові правила позбавлять їх суттєвої частини додаткових доходів. Але очевидно, що винні вони в цьому самі - занадто довго випробували терпіння пасажирів хаосом і плутаниною.
Чимало авіакомпаній встановлюють такі правила провезення ручної поклажі, які інакше як драконівськими не назвеш. Крім того, пасажирам доводиться постійно бути напоготові і якось пристосовуватися до заплутаних і несумісних правил провезення особистих речей на борту, особливо під час подорожей з пересадками на рейсах різних перевізників.
- Ми іноді літаємо туди-назад різними авіакомпаніями, - каже любителька подорожей Ірина. - Наприклад, можемо прилетіти до Риму з пересадкою (так дешевше), поїздити по Італії і назад повертатися з Мілана. Подорожуємо без нічого, тільки з ручною поклажею. І доводиться звіряти правила всіх авіаперевізників (а їх може бути в одній подорожі 3-4) та летіти за мінімальними нормами.
«Пастки» з ручною поклажею
Сьогоднішні правила перевезення у різних авіакомпаній Європи – це справжні «пастки» для недосвідченого мандрівника.
Наприклад, easyJet дозволяє взяти з собою ручну поклажу розміром 45х36х20 см і вагою до 15 кг, а Wizz Air – 40х30х20 см до 10 кг, додатковий особистий предмет в обох компаніях не передбачений.
Найжорстокіші правила донедавна були у Ryanair: будь-яка сумка понад 40x25x20 см була платною. Тільки в липні 2025-го в Ryanair повідомили, що збільшують допустимі габарити безкоштовної ручної поклажі до 40x30x20 см, але справа не в тому, що в компанії пішли назустріч пасажирам. Просто з липня в ЄС почав діяти обов'язковий мінімальний стандарт для ручної поклажі 40x30x15 см, і Ryanair довелося довести свої норми до розумних цифр.
І ось успіх: нові параметри збігаються з нормами Wizz Air, тобто пасажирам вдасться уникнути плутанини хоча б тут. Але на цьому проблеми авіапасажирів точно не закінчуються, оскільки найчастіше перед посадкою в літак панує повний хаос. І це стосується не лише лоукостерів.
- Минулої осені летіла польською авіакомпанією LOT, за ручну поклажу була спокійна: моя стандартна валіза проходить за їхніми нормами 55x40x23 см, - розповідає співрозмовниця Коротко про Наталя. – І тут – сюрприз: калібратор для перевірки ручної поклажі перед посадкою у Варшаві був із вагами. У мене виявилося більше норми, і щоб не доплачувати, довелося вдягнути светр та куртку на себе та перекладати особисті речі в кишені. А потім у літаку все це перекладати назад. Сенсу в цьому було небагато – але правила є правилами.
Втім, продовжує Наталя, виявляється, що ці самі правила працівники виконують на власний розсуд. Так співпало, що менше ніж за тиждень у цьому ж аеропорту в літак авіакомпанії LOT сідав її чоловік. Його валіза також була переобтяжена, але з нього не вимагали ні доплати, ні перекладання речей, а просто забрали валізу в багажний відсік.
Уніфікований розмір ручної поклажі допоможе пасажирам зберегти і гроші, і нерви. Фото: Pew Nguyen/pexels.com
Несподівані перешкоди
Досвідчені мандрівники радять бути акуратними з рюкзаками та м'якими сумками: навіть рюкзак стандартного розміру пасажири часто набивають так, що він ніяк не проходить у калібратор. Одні намагаються його в терміновому порядку «вм'яти», інші – вдягнути все що можна на себе і розсунути максимальну кількість речей по кишенях, а треті демонстративно викидають частину поклажі у сміття і з гордо піднятою головою входять до салону літака.
Неприємним сюрпризом може стати вимога сплатити як додаткову ручну поклажу маленьку дамську сумочку або пакет з дьюті фрі. Виявляється, у багатьох авіакомпаній у правилах записано, що покупки з дьюті фрі повинні поміститися в ручну поклажу встановлених нормативів, і для багатьох це стає вкрай неприємним відкриттям.
Ще один момент – трансферні перельоти. Чимало пасажирів помилково вважають, якщо вони не залишали трансферну зону, додаткового огляду не буде. Насправді тут немає жодних гарантій. Пам'ятаю, що на одному трансферному перельоті Варшава – Франкфурт – Лейпциг пасажирів з алкоголем, купленим у варшавському д'юті фрі, не пропустили на рейс Франкфурт – Лейпциг. Не допомогли ані чеки, ані запечатані фірмові пакети. Декілька пасажирів випили свій алкоголь прямо на митному огляді – не викидати ж!
Деякі люди ігнорують електронну реєстрацію, вважаючи, що зможуть зареєструватися на стійці в аеропорту, і даремно! Зареєструватись в аеропорту ви, звичайно, зможете, але найчастіше це платна послуга – в середньому від 20 до 40 євро. До того ж місць у літаку вже може не виявитися, адже не секрет, що багато авіакомпаній вдаються до практики овербукінгу, тобто продають квитків більше, ніж кількість місць у літаку. Відповідно, реєструючись на рейс серед останніх, пасажир ризикує взагалі не потрапити в літак.
Три місяці тому ми зіштовхнулися із неприємним сюрпризом в аеропорту Тбілісі. У зоні митного огляду нас відмовилися пропускати з електронними посадковими талонами, хоча до цього ми щонайменше раз 10 літали з квитками у смартфонах, і питань не виникало. Нам довелося шукати вихід із зони огляду (це виявилося непросто), бігти до стійки реєстрації, просити людей пропустити нас без черги та брати паперові посадкові талони.
А що із рідинами?
Про правила провезення рідин у ручній поклажі знає, мабуть, кожен. З собою на борт можна пронести рідини (сюди входять гелі, аерозолі, креми, зубна паста тощо) у контейнерах об'ємом не більше 100 мл кожен. Це дуже важливий момент: якщо у вас, наприклад, у 150-грамовій баночці лежить 10 грамів крему, пронести цю баночку на борт не можна. Усі контейнери повинні бути упаковані в один прозорий, герметичний пластиковий пакет об'ємом не більше 1 літра, відповідно загальний об'єм рідин у пакеті не повинен перевищувати 1 літр.
Цікаво, що яким би непорушним не здавалося це правило, насправді воно не є таким.
Навесні минулого року Талліннський аеропорт оголосив, що завдяки новому сучасному обладнанню пасажирам, що вилітають з Таллінна, можна брати в ручну поклажу рідини ємністю до двох літрів. Крім того, на огляді в Талліннському аеропорту більше не треба було витягувати та окремо викладати на стрічку пакет із рідинами та великі технічні пристрої.
Пасажири зустріли цю новацію з подивом, але дуже швидко звикли. Щоправда, вже за кілька місяців довелося відвикати: у зв'язку з черговою постановою Єврокомісії послаблення скасували.
- Минулого літа я літала кілька, разів і в цілому нововведення мене порадувало, - каже мешканка Таллінна Крістіна. - Абсолютної зручності, звичайно, не було, оскільки на зворотному шляху мені не траплялися аеропорти з такими самими новими правилами. Тому я все одно обмежувала парфуми та косметику в ручній поклажі старими нормами, щоб мене не змусили перед зворотним рейсом викинути все «зайве».
А ось скасування правил восени, згадує Крістіна, стало дуже неприємним сюрпризом.
- На жаль, мені не трапилася інформація про те, що правила вже скасовані, - розповідає співрозмовниця. – Тому з собою у ручній поклажі у мене була пляшка з водою та набір дорогих кремів, які я везла подрузі у подарунок. Коли на огляді мені сказали, що все це заборонено провозити в ручній поклажі, це стало для мене шоком. Мені довелося повертатися до загальної зали, щоб у туалеті вилити воду з пляшки (я заплатила за неї 30 євро і не готова була викинути на сміття), а також залишити набір кремів у співробітника аеропорту (як мені вдалося його вмовити – це окрема історія) і дзвонити чоловікові, щоб він терміново приїхав і забрав. При поверненні до зони огляду я не могла пройти через турнікет, оскільки мій квиток уже був у системі, і ним не можна було скористатися повторно. Зрештою я просто дивом не запізнилася на рейс.
Приїжджайте в аеропорт заздалегідь. Мало що за нововведення спаде на думку авіакомпанії. Фото: Josh Sorenson/pexels.com
Будь напоготові!
Виходячи з усього вищесказаного, можемо сформулювати кілька основних правил, виконання яких зробить переліт максимально комфортним.
- Уважно перевірте, чи відповідає ваша ручна поклажа та багаж встановленим нормам (норми мають бути прописані у вашому квитку). Врахуйте, що в калібратор чемодан повинен входити разом із коліщатками.
- Уточніть правила провезення ручної поклажі на сайті конкретної авіакомпанії.
- Не забувайте проходити електронну реєстрацію (у різних авіакомпаній вона відкривається за 24, 36 або 48 годин до вильоту).
- Навіть якщо ви пройшли електронну реєстрацію і у вас немає багажу, приїжджайте в аеропорт щонайменше за 2,5 години до вильоту. Якщо йдеться про великий аеропорт-хаб, як, наприклад, аеропорти Лондона, Стамбула, Риму, Гельсінкі, Франкфурта тощо, потрібно приїхати мінімум за 3, а то й за 4 години до вильоту – черги навіть на митний огляд там непередбачувані.
- Здійснюючи великі покупки в д'юті фрі, заздалегідь переконайтесь, що зможете безкоштовно пронести на борт додатковий пакет.

