/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F64%2F3f35888106f4dde3618e183ef7fe10cf.jpg)
Український експерт Віталій Бащак запускає у США ШІ-платформу для модернізації портів і логістики
Віталій Бащак - спеціаліст у галузі портової логістики з більш ніж 18-річним досвідом роботи у міжнародних компаніях - розповів, як пройшов шлях від сільської школи до створення проривного технологічного проєкту у США.Віталій Бащак народився 17 липня 1985 року у селищі Воскресенське Жовтневого району Миколаївської області у простій родині різноробочого та домогосподарки. З дитинства вирізнявся посидючістю та інтересом до науки: його улюбленими предметами були фізика, географія та історія. Саме любов до останнього предмета визначила вибір першої професії - він закінчив історичний факультет педагогічного університету імені В. О. Сухомлинського, ставши бакалавром, а потім фахівцем."Історія давала мені розуміння процесів, логіки розвитку. І це мислення я переніс у логістику, де все також зав'язане на аналізі та прийнятті рішень", - поділився Бащак.Пізніше він отримав ступінь магістра в Чорноморському державному університеті за напрямом "держслужба", але невдовзі зрозумів, що його справжнє покликання - в індустріальних та логістичних системах.Свою кар'єру в галузі портової логістики Бащак розпочав з посади суднового агента у 2006 році. Працював, паралельно навчаючись в університеті. Країна переживала нестабільність, і Бащак все частіше думав про переїзд."Найскладнішим було залишити рідних. Але я достеменно знав, що за кордоном у мене більше шансів реалізувати свій потенціал", - згадує він.У 2012 році він емігрував до Канади і влаштувався працювати морським і вантажним сюрвеєром до сюрвеєрської компанії в Торонто, проводячи інспекції вантажів у портах Онтаріо та Квебеку, зокрема для ArcelorMittal на судах Fednav. Завдяки високій кваліфікації та лідерським якостям, він отримав запрошення обійняти посаду головного вантажного суперінтенданта у FMT Hamilton, дочірній компанії Fednav.З 2014 до 2018 року він керував операціями в одному з найбільших вантажних терміналів провінції Онтаріо. Працюючи в компанії FMT, завдяки високому професіоналізму Бащаку вдалося оптимізувати процеси вивантаження та навантаження вантажів та налагодити робочі відносини із профспілкою місцевих докерів. Все це знизило операційні затримки на 20% протягом року і вплинуло на задоволеність клієнтів і рентабельність операцій.У 2018 році Бащак отримав пропозицію від терміналу на Західному узбережжі та переїхав до району метро Ванкувера, ставши начальником зміни морського терміналу в DP World Fraser Surrey - одному зі стратегічних логістичних центрів провінції Британська Колумбія.Там він зіштовхнувся із найскладнішими завданнями своєї кар'єри: координація різноформатних команд, дефіцит ресурсів, високий вантажообіг, погодні ризики. Він навчився керувати безліччю паралельних процесів та приймати рішення в умовах тиску часу.Бащак не просто спостерігав, як працює портова система - він бачив, як вона може працювати краще. Його багаторічний досвід оголив головну слабку ланку галузі - фрагментованість даних та низький рівень автоматизації."Я хотів автоматизувати ухвалення рішень і зробити процеси прозорішими. Не просто збирати дані, а робити передиктивну аналітику реального часу", - поділився він.Так народилася ідея AmeriLogix - платформи, яка об'єднує дані, аналізує їх за допомогою штучного інтелекту та в режимі реального часу пропонує оптимальні сценарії дій для портів.AmeriLogix - це не просто чергова ERP-система чи дашборд. Це "мозок" логістичних операцій. Платформа використовує:● Машинне навчання● Алгоритми оптимізації розкладів● Моделі прогнозування на основі погодних та поведінкових даних● ШІ-рекомендації в реальному часі"Головна проблема індустрії - фрагментація даних. Наша система вирішує це завдяки об'єднанню джерел, прозорій аналітиці та точному прогнозуванню", - каже Бащак.Віталій Бащак зареєстрував компанію US Cargo and Terminal AI Optimization LLC у штаті Делавер (США), де на сьогоднішній день готовий перший інтерфейс, визначені технологічні партнери та йде розробка MVP-продукту. Перші пілотні клієнти вже визначені, і найближчим роком команда планує повне тестування ШІ-моделей на реальних даних."США - найбільший ринок із високим попитом на інновації. Але ми розглядаємо масштабування і до Канади, і до ОАЕ, і до Європи", - поділився підприємець.На старті команда працює за власний кошт - Бащак не поспішає залучати інвесторів до виходу на першу стадію зрілості продукту. Він шукає не просто фінансування, а партнерство з тими, хто поділяє бачення розумного порту.Бащак формує ядро команди для майбутнього масштабування: це інженери з ШІ, DevOps-фахівці, аналітики та експерти з логістики."Головне - пристрасть до інновацій та бажання змінювати індустрію", - наголосив він.Який він - порт майбутнього? На думку Бащака, це повністю цифрова екосистема, де всі процеси керуються ШІ, а людина ухвалює стратегічні рішення."Роль людини в логістиці буде зміщена від рутинних завдань до аналітики, контролю та інновацій. "Розумний порт" - це скорочення часу, витрат та вуглецевого сліду", - каже експерт.Для тих, хто мріє про кар'єру за кордоном, Бащак має просту, але дієву пораду."Будьте гнучкими. Вчіться. Не бійтеся змін. Починайте якомога раніше. Вивчайте мову, накопичуйте досвід та не соромтеся будувати професійні зв'язки", - порадив він.

