Замість «Маші й ведмедя». Яких супергероїв побачать наші діти — вирішують і медіа, і влада з держбюджетом
Замість «Маші й ведмедя». Яких супергероїв побачать наші діти — вирішують і медіа, і влада з держбюджетом

Замість «Маші й ведмедя». Яких супергероїв побачать наші діти — вирішують і медіа, і влада з держбюджетом

Після дослідження про засилля російського контенту в українському дитячому ютубі Суспільне мовлення провело розмову про те, які герої з’являються перед очима наших дітей. І це питання не лише до медіа, а й до політиків, які визначають пріоритети держбюджету.

Уже трохи вляглися емоції після дослідження про «Машу й ведмедя» в топі українського дитячого ютубу. Для нас, медійників, це стало добрим приводом поговорити з законотворцями й експертами про стратегію Суспільного мовника в роботі з юною аудиторією та про інвестиції в український контент. Про це йшлося під час конференції Суспільного «Доброчесні медіа: як зберегти демократію в цифровому світі», яка за кілька років виросла у змістовний і представницький майданчик для підвищення синергії у державній медійній політиці.

Українські діти й молодь уже добре знають продукти Суспільного. Згадайте хоча б Радіодиктант: кожен український школяр бодай раз у житті його писав. Це не «дитячий» проєкт у вузькому сенсі, але він впливає на формування свідомості нового покоління. Наприклад, торішній текст до сторіччя радіо написала Оксана Забужко. Для мене показник, що підійшов один із підлітків і каже: вперше почув її ім’я саме під час радіодиктанту, зацікавився українською літературою. В цьому є сила суспільного контенту.

Разом із тим, суто дитячий та підлітковий контент — теж потрібен. Ще від перших днів існування Суспільного мовника одна з п’яти стратегічних цілей була присвячена саме роботі з дитячою і підлітковою аудиторією. У 2020 році Наглядова рада компанії затвердила Концепцію мовлення для дітей і підлітків, розроблену разом із психологами й експертами. У ній і про вікові особливості та потреби різних сегментів юної аудиторії, і про ціннісні орієнтири в контенті: громадянська свідомість, патріотизм, гуманістичні ідеї, медіаграмотність, майбутнє України місце в об’єднаній Європі.

Відтоді на Суспільному з’явилися нові проєкти для різних вікових груп:

  • «Бробакс»платформа для дошкільнят. Тут є і власні мультсеріали, і адаптовані європейські, до речі вперше адаптовані жестовою мовою. Флагманський мультик, створений на замовлення Суспільного — «Тото» — очікує на четвертий сезон. Тото — це звичайне цуценя, дошкільнятко, але його якості є рольовою моделлю: чесний, відповідальний, піклується про друзів, родину і про себе, патріот. Гарні якості для супергероя. На конференції ми анонсували появу мобільного додатку «Бробакс» уже цьогоріч, а поки можна дивитися в ютубі;
  • «Колайдер» проєкт для підлітків, який присутній у різних соцмережах. Тут цікавий наукпоп українською мовою, а підлітки-блогери стають співвиробниками контенту, що позначається потім і на якості їхнього власного контенту. До речі, саме цей проєкт надихнув команду ГО «Детектор медіа» та ГО «Umind» розширювати коло відповідальних блогерів в Україні: ми провели вже два сезони навчань «Школи відповідального блогерства» і бачимо, який колосальний потенціал мають такі навчання.
  • «Хто про шо» — наш найновіший проєкт із новинами в тіктоку для підлітків 12+ років.

  • «Аудіоказки» — їх можна і на ютубі «Бробакс» знайти, і в додатку Українського радіо, і на подкастингових платформах — постійно в переліку п'яти найпопулярніших продуктів на Megogo Audio. І навіть почитати у книжці «Хоробрі казки»;

  • «Слей-шоу» — молодіжний проєкт на ютубі, котрий порушує сміливі теми та працює з різними форматами. Ми його називаємо новою «Студією "Гарт"» для сучасної молоді. У шоу є навіть клуби шанувальників по регіонах.

І це лише частина системної роботи, яку веде невеличка, але віддана команда, котру на Суспільному очолює Юлія Дичук.

Крім аудиторії в Україні, ми обговорили й виклики в роботі з українськими дітьми та підлітками за кордоном. Потребу більше працювати з цією аудиторією на конференції підсвітив перший віцеспікер Верховної Ради Олександр Корнієнко — і я з ним погоджуюся. Маю надію, що в новій стратегії Суспільного мовлення робота з діаспорою отримає достатній рівень пріоритетності. В розмові ми дійшли згоди, що в юних українців за кордоном є свої запити й потреби, тому питання стоїть не лише у дистрибуції вже виробленого контенту за кордон, а й у вивченні потреб та створенні спеціального контенту, який відповідатиме саме їхнім потребам.

Але слід розуміти, що це велика аудиторія, а відповідальність за неї поділена: в Україні є іномовлення з окремим бюджетом для роботи з закордонними аудиторіями. Якщо ж роль Суспільного й очікування від нього в цій царині зростатимуть, то й фінансування має бути адекватним.

Чи вистачає зараз ресурсів у медіакомпаній, насамперед Суспільного мовлення, для масштабування виробництва контенту для дітей і підлітків? Очевидно, що ні — згадаймо, що потреби компанії вже декілька років поспіль профінансовані на рівні ~35% від встановленої законом гарантії. А тим часом зростає і тиск агресора в цифровому світі, і запит на контент.

Але ми точно знаємо, куди рухатися. Для цього вже є фундамент — і тепер потрібне головне: сталі інвестиції. Адже яких медіасупергероїв матимуть перед очима наші діти, залежить і від виробників контенту, і від депутатів та урядовців, які складають держбюджет.

Дякуємо партнерам з Офісу Ради Європи в Україні, ОБСЄ та ЦЕДЕМ за те, що підтримали проведення цієї важливої розмови. Окрема подяка «Детектору медіа» за винесення на порядок денний цієї теми через публікацію дослідження про російський контент в українському дитячому ютубі. Насамкінець, наша розмова не стала би такою продуктивною без чудової модераторки Вікторії Мурованої.

LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Джерело матеріала
loader
loader