/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F133%2F5f3b3a37ee48ed3e365c7ad5270f771c.jpg)
Застряглі в “Павутині”. Як удари по аеродромам стратегічної авіації рашистів кардинально ускладнили ситуацію для їх нових атак
Через три місяці після проведення української операції “Павутина” стали зрозумілі наслідки, до яких насправді призвела атака дронів на літаки російської стратегічної авіації. З ладу було виведено близько 20% від загального боєготового парку – збиток досить значний, але головна проблема полягає зовсім в іншому. Використання бомбардувальників для нанесення ракетних ударів по Україні тепер значно складніше логістично і суттєво дорожче.
Після передислокації основної частини льотних бортів на аеродроми Далекого Сходу їм доводиться намотувати до 10 тисяч зайвих кілометрів при кожному бойовому вильоті. У перспективі це загрожує набагато швидшим вичерпанням ресурсу і без того вікових машин, заміни яким немає і поки що не передбачається. За наявними ознаками ПКС РФ уже стикаються з технічними проблемами під час їхньої експлуатації в такому режимі, зазначає The Insider.
Як готували атаку дронами в глиб Росії по стратегічним бомбардувальникам (фото)
Як пройшла операція “Павутина”
1 червня 2025 року понад 100 FPV-дронів, захованих усередині побутівок на вантажних автомобілях, атакували чотири аеродроми на території Росії:
- Оленяча в Мурманській області,
- Дягилеве в Рязанській області,
- Біла в Іркутській області,
- Іваново-Північний в Іванівській області.
Операція СБУ під назвою “Павутина”, підготовка якої тривала близько півтора року, справила колосальний медійний ефект: кадри ударів споряджених вибухівкою безпілотників (вартістю менше ніж $1 тисяча за штуку) по беззахисних – якщо не брати до уваги розкладених на фюзеляжах автомобільних покришок – літаках стратегічної авіації (оціночною вартістю в десятки мільйонів доларів кожний) експерти оголосили (1, 2) принципово новим етапом у практиці асиметричних бойових дій.
На трьох із чотирьох перерахованих аеродромів розміщувалися стратегічні бомбардувальники Ту-95МС, дальні бомбардувальники-ракетоносці Ту-22М3 і стратегічні бомбардувальники Ту-160. Усі вони належать до повітряної компоненти російської “ядерної тріади”, оскільки здатні нести авіаційні боєприпаси з ядерною бойовою частиною. Ще однією ціллю став аеродром Іваново-Північний, де перебували борти військово-транспортної авіації та літаки ДРЛОіУ.
До найвіддаленішого від України аеродрому – Українка в Амурській області – вантажівка з безпілотниками не доїхала, загорівшись і згодом вибухнувши на дорозі.
- Воєнблогери рашистів про удари СБУ по дальнім аеродромам: «Черный день в истории российской авиации», он же «русский Перл-Харбор»
Скільки літаків було втрачено
Офіційна оцінка з боку СБУ – 41 втрачений літак, загальні збитки – на рівні $7 млрд. Відомство опублікувало докладне відео з атаками дронів на чотири російські аеродроми. На кадрах, згідно з аналізом DeepState, присутні епізоди атак на 25 літаків. Було уражено загалом 22 або 23 літаки, підрахували в українському OSINT-проєкті “КіберБорошно”, в тому числі 19 бомбардувальників Ту-95МС і Ту-22М3.
Згідно з оцінкою аналітика Black Bird Group Еміля Кастехельмі, загалом достовірно було знищено сім стратегічних бомбардувальників Ту-95МС і чотири дальні бомбардувальники-ракетоносці Ту-22М3. Ще один Ту-95МС зазнав пошкоджень, так само як і до семи бортів Ту-22М3 (імовірно, дехто з них спочатку перебував у нельотному стані).
Супутникові знімки наслідків нальоту на російські аеродроми під час операції “Павутина”
The Insider
Таким чином, найадекватніша оцінка загальної кількості виведених з ладу (зокрема тимчасово) бортів російської стратегічної авіації навряд чи перевищує 12-14 одиниць, і це зовсім невелика частка від загального відомого парку літаків такого типу – не більш як 15%.
Втрати російської стратегічної авіації внаслідок операції “Павутина”
The Insider
Очевидно, більша частина влучань дронів припала на літаки в льотному стані, тому насправді було втрачено близько 20% всіх боєготових Ту-95МС і Ту-22М3 (спроб вразити Ту-160 на доступних відео об’єктивного контролю не зафіксовано).
Що змінилося в повітряних нальотах на Україну
Після операції “Павутина” інтенсивність російських повітряних нальотів на територію України тільки зросла. Протягом 2025 року кількість засобів повітряного нападу, застосованих під час нальотів, збільшилася з приблизно 90 у середньому на добу (у січні) до 140 на добу (у серпні), тобто більш ніж на 50%. Наймасовіші за час війни повітряні атаки з 500 і більше використаними ракетами і безпілотниками припадають на період після 1 червня 2025 року. Іншими словами, удар по стратегічній авіації в Росії не знизив навантаження на українську ППО.
Інтенсивність російських нальотів на територію України у 2025 році
The Insider
Водночас співвідношення дронів і ракет у повітряних атаках майже не змінилося: 95-97% займають дрони, решту – ракети. Слід мати на увазі, що навіть за такого співвідношення ракети мають набагато більшу бойову цінність, насамперед через складність їхнього перехоплення силами ППО і через бойову частину, яка в рази перевершує за масою безпілотники типу “Шахед”. Загалом російська сторона використовує під час обстрілів України за межами тактичної глибини від лінії фронту ракети сухопутного, морського і повітряного базування, але більш-менш регулярно і в помітній кількості фіксується зовсім невелика номенклатура: ракети “Іскандер-М” і “Іскандер-К”, що запускаються з наземних ОТРК “Іскандер”, ракети морського базування “Калібр” і ракети повітряного базування Х-101/Х-55/Х-555, “Кинджал” і Х-59/Х-69.
Застосування російських засобів повітряного нападу під час нальотів на територію України у 2025 році
The Insider
Зі стратегічних бомбардувальників Ту-95МС і Ту-160 здійснюють пуски крилатих ракет Х-101 (і аналогічних Х-55 і Х-555) з масою бойової частини 400 кг. Атаковані під час операції “Павутина” далекі Ту-22М3 запускають від самого початку призначені для ударів по авіаносних групах ракети Х-22/Х-32 з масою бойової частини майже в 1 тонну (з невідомих причин з лютого 2025 року відмічаються лише поодинокі пуски таких ракет). Варто зазначити, що і Х-101, і Х-22 випускаються, зокрема, в ядерному виконанні, тому і їхні носії включаються в категорію стратегічної авіації.
Застосування ракет під час російських нальотів на територію України у 2025 році
The Insider
Після 1 червня збільшилося як загальне застосування ракет у нальотах на Україну, так і кількість ракет повітряного базування, що запускаються, причому основний приріст припав на ракети Х-101 і “Кинджал” (носії цієї ракети МіГ-31К формально до стратегічної авіації не належать). Разом з цим докорінно змінилася організація участі стратегічних бомбардувальників у повітряних атаках, що в перспективі може мати далекосяжні наслідки для всього боєготового парку Ту-95МС і Ту-160 на озброєнні СПКС РФ.
Як тепер працює російська стратегічна авіація
Як захід щодо запобігання в майбутньому проведенню операцій, подібних до “Павутини”, російське командування провело масштабне перебазування бомбардувальників Ту-95МС і Ту-160. Основну частину льотних бортів перекинули з аеродромів у європейській частині Росії (включно з Оленем у Мурманській області майже за 2 тисячі км від України) на Далекий Схід, головним чином на аеродром Українка в Амурській області – на відстані приблизно у 8 тисяч км від зони бойових дій. Стратегічні бомбардувальники Ту-160 були розосереджені з аеродрому Біла ще далі – на аеродроми Анадир на Чукотці та Єлізово на Камчатці.
Розміщення російської стратегічної авіації після операції “Павутина”
The Insider
Практика регулярного використання аеродрому Українка для бойових вильотів відзначається з червня 2025 року, саме це летовище тепер служить основним місцем дислокації льотних Ту-95МС. Проблема полягає в тому, що зміна структури розміщення стратегічної авіації не спричинила відповідних коригувань у логістиці та управлінні всім процесом. Літаки, як і раніше, обслуговуються, споряджаються ракетами, проводять тренувальні польоти і заправляються на аеродромах Енгельс-2 і Оленя, де розташовані відповідні потужності (зокрема, спеціалізована нафтобаза комбінату Росрезерву “Кристал” біля Енгельса-2), після чого повертаються назад на Далекий Схід (1, 2).
Не змінилися і рубежі пусків ракет територією України: для Х-101 / Х-55 / Х-55 це переважно повітряний простір над територіями Саратовської, Волгоградської, Астраханської областей і акваторією Каспійського моря, для зрідка застосовуваних Х-22 / Х-32 – акваторія Чорного моря. Таким чином, цикл бойової роботи літаків-носіїв ракет Х-101 – стратегічних бомбардувальників Ту-95МС і Ту-160 – тепер вимагає набагато більше часу і ресурсів на перельоти, посадки в проміжних пунктах і самі пуски ракет. Українські моніторингові ресурси відзначали принаймні одну спробу проводити атаки безпосередньо з далекосхідних баз – з аеродрому Біла. Однак у такому разі необхідні дозаправлення в повітрі, залучення одразу кількох літаків-заправників, крім того, занадто велике навантаження лягає на екіпаж.
Як організовано нальоти російської стратегічної авіації на територію України після операції “Павутина”
The Insider
Стандартний бойовий виліт Ту-95МС з аеродрому Українка з проміжними посадками в Оленячій або Енгельсі-2, пусками ракет і поверненням назад, за відомими оцінками, тепер вимагає подолання більш ніж 12 тисяч км, що еквівалентно 23 годинам перебування в повітрі.
Драматичне збільшення тиску на ресурс літаків і екіпажів супроводжується парадоксальним зростанням інтенсивності застосування бортів стратегічної авіації. Підрахунки на основі звітів Повітряних сил ЗСУ та українських моніторингових ресурсів показують, що Ту-95МС і буквально штучні Ту-160 здійснюють бойові вильоти набагато частіше, ніж до операції “Павутина”, коли їм не було потрібно намотувати близько 10 тисяч зайвих кілометрів перельотів із Далекого Сходу.
Бойові вильоти російської стратегічної авіації під час нальотів на територію України 2025 року
The Insider
Експлуатація Ту-95МС і Ту-160 у такому режимі очевидно призводить до прискореного вичерпання льотного ресурсу і підвищення вартості пусків ракет по Україні. Важливо, що обидва типи літаків не виробляються з початку 1990-х років, випуск нових Ту-160 наразі ведеться з радянського доробку, тобто це від початку вікові машини. Наприклад, двигуни НК-12МП, встановлені на Ту-95МС, імовірно, мають загальний ресурс служби в 5 тисяч льотних годин і не більше ніж 200 льотних годин на рік для літака в цілому. У такому разі за тривалості бойового вильоту в 23 години (замість 4-5 годин до операції “Павутина”) річний ресурс буде вичерпано всього за 8-9 вильотів. Капітальний ремонт одного борту Ту-95МС оцінюється в $50 млн.
Скільки коштує година польоту Ту-95МС і Ту-160, достовірно невідомо, але за оцінками кінця 2000-х років цей показник становив понад $20 тисяч для Ту-160 (причому без бойового застосування ракет). Навіть якщо припустити, що вартість відтоді залишилася на тому самому рівні, витрати мали зрости з $80-100 тисяч до майже $500 тисяч за виліт.
Не виключено, що новий порядок організації атак стратегічної авіації на Україну вже призводить до технічних проблем. Відомий інсайдерський канал “Досьє Шпигуна” затверджує, що під час нальоту в ніч на 3 вересня 2025 року один із Ту-160 не виконав пуску ракет у зв’язку з виходом із ладу механізму пускової установки, а інший борт не зміг здійснити виліт з аеродрому Енгельс-2.
Автор: Вячеслав Епуряну
Джерело: The Insider
Tweet
