Причина ДТП № 1 – перевищення швидкості: як пропонують з цим боротися
Причина ДТП № 1 – перевищення швидкості: як пропонують з цим боротися

Причина ДТП № 1 – перевищення швидкості: як пропонують з цим боротися

Дві смертельні ДТП, що сталися одна за одною в Києві, вкотре повертають нас до теми про безпеку дорожнього руху. 7 вересня через виїзд на зустрічну смугу на Харківському шосе загинули водій Audi та його пасажир. 8 вересня службовий пікап під керуванням військового за подібних обставин врізався в цивільне авто, де загинули водій і співробітник поліції. За силою ударів неважко здогадатися, що машини рухалися на пристойній швидкості.

Ми з болем і розпачем рахуємо жертв війни, а тим часом на дорогах в Україні щороку гинуть понад 3 тисячі людей. Половина фатальних ДТП - це наслідки недотримання швидкісного режиму, а такі порушення експерти вважають наслідками лояльного законодавства. Як можна змінити закони, щоб на дорогах стало безпечніше, - у матеріалі Коротко про.

Мізерні штрафи і притуплене відчуття безпеки через війну

Наприкінці серпня експерти у сфері безпеки дорожнього руху зібрались на круглий стіл, на якому заступник голови Укртрансбезпеки Євген Зборовський навів цифри, що свідчать про постійне зростання кількості ДТП: у 2023 році - 2800, у 2024-му – 3500, а на перший квартал 2025 року припадає вже 3600 дорожніх пригод. Причому фахівець переконаний: аварійність можна знизити і навіть звести до нуля, якщо запровадити  суворі обмеження швидкості.

Як приклад Євген Зборовський наводить столицю Фінляндії -  Гельсінкі, де максимальна швидкість транспорту становить 30 кілометрів за годину. За твердженням експерта, при такому режимі немає загиблих і навіть травмованих у ДТП, відсутні затори, «…водії всюди встигають, люди живуть. У нас же люди гинуть масово – понад 3 тисячі людей щороку, і це, звичайно, катастрофа", - наголосив представник Укртрансбезпеки.

Однією з причин нехтування швидкісним режимом він називає мізерні штрафи за перевищення швидкості і той момент, що ці порушення можна допускати десятками, не маючи жодної додаткової відповідальності. Дається взнаки і стан війни, коли через страх перед дронами та ракетами відчуття безпеки на дорогах притуплюється.

Ніде в Європі

 Микола Ільчук. Фото: facebook.com/nikolasua1

Микола Ільчук. Фото: facebook.com/nikolasua1

У травні цього року група народних депутатів внесла в Раду законопроєкт № 13314 щодо запровадження пропорційності відповідальності за перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортними засобами. Одним із його розробників стала кампанія «За безпечні дороги» - громадська ініціатива Центру демократії та верховенства права. Основна пропозиція - скасувати так званий «нештрафований поріг» - дозвіл перевищувати встановлену швидкість  на 20 кілометрів за годину.

- Якщо ми подивимося за цей рік, за минулий, за п’ять чи десять років - причиною номер один ДТП з травмованими і загиблими є швидкість. Оця похибка у "+20" діє тільки в Україні і сусідній країні-агресорці. Жодна держава на території Європи не має такого допуску. У більшості країн взагалі не існує «нештрафованого мінімуму», максимум - через можливі похибки вимірювального приладу допускають перевищення у 2-3 кілометри, -  коментує для Коротко про експерт з адвокації кампанії "За безпечні дороги" Микола Ільчук. - Якщо встановлено 50 км/год у межах населеного пункту, значить це 50 км/год.

У нас при допуску "+20", наголошує експерт,  водії спокійно їздять 70 кілометрів за годину, бо знають, що за це не штрафують. А то й витискають всі 100 км/год, бо штраф за перевищення від 20 до 50 кілометрів становить всього 340 гривень.

Що пропонується

 Відповідальність за перевищення швидкості започаткувати з плюс 10 км/год з градацією розмірів штрафів:

  • перевищення на 10-20 км/год - 340 грн,
  • на 21-30 км/год – 680 грн,
  • на 31-40 км/год – 1360 грн,
  • на 41-60 км/год – 1700 грн,
  • на 61-80 км/год – 2720 грн,
  • понад 80 км/год – 3400 грн,
  • перевищення, що спричинило аварійну ситуацію, тягне за собою позбавлення водійських прав на термін від 6 місяців до року.

Штрафи з’їдає інфляція

Коментатори законопроєкту висловлюють дві протилежні претензії. Водії скаржаться, що їм знову хочуть закручувати гайки і витискати гроші. Пішоходи критикують малі суми штрафів і нагадують, що їх «з’їдає» інфляція. Мовляв, 340 грн - це кілограм ковбаси, ухваліть такий закон, щоб штрафи індексували.

- Штрафи треба індексувати, але чинний Кодекс про адміністративні порушення такої можливості не передбачає, його треба змінювати депутатським голосуванням. Нова редакція КУпАП, де схожа процедура передбачена, два роки лежить в Раді без руху, - відзначає Микола Ільчук. 

Щодо "нелюбові" наших автовласників до тихої їзди, то експерт зазначає, що в будь-якій країні, якщо законодавство та інфраструктура це дозволяє, водії можуть зловживати.

- Відповідно, якщо треба їхати 50 км/год, а можна 70 км/год, будуть витискати максимум, і нічого їх не зупинить, якщо немає відповідальності.

Ще одне питання, яким задаються учасники дорожнього руху: а чи вистачить контролю за новими обмеженнями? Там, де відеокамери, є стримуючий момент, а на «сліпих» ділянках доріг можна робити що хочеш.

- Кожен кілометр, звісно, неможливо проконтролювати, Україна велика за територією. У менших країнах також немає тотального контролю. Прийнято контролювати ділянки з концентрацією ДТП. Там встановлюють камери або виставляють поліцейські патрулі.

ДТП у центрі столиці, де загинув правоохоронець, який був за кермом. 29.08.2025. Фото: ДБР

До питання пріоритетів

Зрозуміло, що всіх питань градація не вирішить.

- ДТП і дорожній травматизм - це комплексна проблема. Але варто почати хоча б з перших  кроків. Це буде поштовхом до того, щоб органи місцевого самоврядування почали трохи впорядковувати свою дорожню інфраструктуру. Ми або будуємо автобани в містах, або робимо міста більш безпечними. Якщо автобан в центрі міста, туди має бути обмежений доступ пішоходів і велосипедистів. У Польші так і є - посеред мегаполіса магістраль, де дозволена швидкість у 80 км/год, але дозволена вона тому, що немає пішохідних переходів, немає перехресть зі світлофорами. Ми ж намагаємося самі себе надурити - пускаємо через проспект у п’ять смуг пішохідний перехід, чим збільшуємо ризики, - зауважує Микола Ільчук. - Дороги для автомобілів треба будувати так, щоб вони не перетиналися з пішоходами. А якщо перетинаються, то ставити обмеження у 50 км/год.

Законопроєкт опрацьовується в профільному комітеті. Коли буде винесений і чи буде винесений на голосування, прогнозувати важко. У «запасниках» Ради знаходяться ще два минулорічні законопроєкти щодо посилення безпеки дорожнього руху. Прихильникам думки, що під час війни така тема не пріоритет, Микола Ільчук нагадує про понад 3 тисячі загиблих на дорогах щороку.

Які ще є пропозиції

Законопроєкт  №12172. Пропонується ввести підвищені штрафи за другі адміністративні правопорушення, наприклад, проїзд на заборонений сигнал світлофора, порушення правил проїзду перехресть, пішохідних переходів тощо - 1020 гривень, за третє подібне порушення - 2550 грн.

Передбачена можливість позбавлення прав.

Законопроєкт № 11029 встановлює відповідальність за:

  • керування транспортними засобами з шинами, що не відповідають сезонним вимогам, - штраф у 1700 грн, за повторне порушення - від 3400 до 8500 грн з позбавленням водійських прав на 3 - 6 місяців,
  • перевищення «середньої швидкості руху». Такою хочуть вважати швидкість, зафіксовану приладами. Величина визначатиметься шляхом ділення подоланої автомобілем відстані на час, витрачений на проїзд визначеної ділянки дороги. Штраф 340 грн.

 

Джерело матеріала
loader
loader