Фінський окружний суд у п'ятницю, 3 жовтня, постановив, що він не має юрисдикції для судового переслідування капітана і двох офіцерів танкера Eagle S, яких звинувачують у пошкодженні підводних кабелів у Балтійському морі минулого року, повідомляє Reuters.
Судовий процес був однією з перших спроб покарати підозрюваних за пошкодження критично важливої підводної інфраструктури, але його ускладнюють положення міжнародного морського права та складність доведення злочинного наміру. Троє членів екіпажу заперечують звинувачення.
“Окружний суд сьогодні виніс рішення про відхилення звинувачення у справі... разом із позовами про відшкодування збитків, що випливають зі звинувачення, оскільки до справи не можна було застосувати фінське кримінальне право”, — йдеться в заяві суду.
Згідно з Конвенцією ООН з морського права, право на судове переслідування за будь-який злочин належить державі, під чиїм прапором курсує судно, або країні походження підсудних, додали в суді Фінляндії. Eagle S плавав під прапором Островів Кука.
Рішення фінського суду може бути оскаржене.
Танкер, що перевозив російську нафту, протягнув свій 11 000 кг якір на 90 км по дну Фінської затоки, пошкодивши фінсько-естонський енергетичний кабель Estlink 2 та чотири інтернет-лінії, заявили прокурори.
Фінляндія звинуватила грузинського капітана, а також грузинського та індійського офіцерів у тяжкому кримінальному злочині та втручанні в телекомунікації.
Звинувачення ґрунтувалися на твердженнях про грубу недбалість екіпажу щодо поганого стану лебідки якоря судна, а не на твердих доказах того, що якір був навмисно скинутий, щоб заподіяти шкоду, показали судові документи.
Підсудні заявили, що якір судна був скинутий випадково через технічні несправності лебідки, яка мала утримувати його на місці. Вони також відхилили позови власників кабелю про відшкодування збитків на суму в десятки мільйонів євро.
Прокурор вимагав тюремного ув'язнення для підсудних на строк не менше двох з половиною років.
Суд скасував заборону на виїзд обвинувачених наприкінці судового процесу у вересні, і з того часу вони покинули Фінляндію. Проти власника судна не було висунуто жодних звинувачень, і в березні судно було звільнено з-під варти Фінляндії.
Фінляндія заявила, що Eagle S є частиною тіньового флоту танкерів, які Росія використовує для обходу нафтових санкцій. Інцидент, що стався 25 грудня, був одним із низки випадків пошкодження кабелів і газопроводів у Балтійському морі з моменту повномасштабного вторгнення Росії в Україну в лютому 2022 року, що змусило сили НАТО в регіоні зміцнювати безпеку. Росія заперечує свою причетність до пошкодження кабелів.