Російські танкери забруднюють нафтою європейські води попри санкції
Російські танкери забруднюють нафтою європейські води попри санкції

Російські танкери забруднюють нафтою європейські води попри санкції

Російські танкери з так званого "тіньового флоту" продовжують безперешкодно плавати в європейських водах, залишаючи за собою нафтові плями, незважаючи на західні санкції.

Про це свідчить спільне розслідування некомерційної журналістської групи SourceMaterial та Politico.

За останній рік щонайменше п'ять танкерів з російської армади, що ухиляється від санкцій, залишили нафтові розливи поблизу Європи. Двоє з цих суден перебували під індивідуальними санкціями Великобританії ще до того, як залишили плями.

"Це величезна проблема", — заявив міністр енергетики Латвії Каспарс Мелніс. "Нам дуже пощастило, що наразі не відбулося жодної екологічної катастрофи".

З 2022 року, коли "Велика сімка" запровадила ціновий ліміт на продаж російської нафти, Москва дедалі частіше транспортує нафту на зростаючій флотилії недострахованих, застарілих танкерів з непрозорою структурою власності. За даними аналітичної фірми Lloyd's List Intelligence, цей "тіньовий флот" тепер налічує 1300 суден.

Європейські уряди санкціонували окремі танкери — Брюссель заніс до чорного списку 444 судна, забороняючи їм заходити до портів ЄС або використовувати західні послуги. Великобританія санкціонувала 450 суден.

15 листопада 2024 року в іспанських водах біля Біскайської затоки з'явилася 12-кілометрова нафтова пляма після проходження танкера Dinasty — 280-метрового судна, що прямувало з Індії до російського порту Приморськ.

Судно перебувало під санкціями Великобританії, а ЄС додав його до списку вже після інциденту.

Очищення великого нафтового розливу від такого танкера може коштувати до 1,4 мільярда євро, за оцінками аналітичного центру Centre for Research on Energy and Clean Air. Рахунок, ймовірно, оплатять європейські платники податків, якщо судно-порушник неможливо буде відстежити.

""Тіньовий флот" — це відчайдушна і небезпечна спроба [президента РФ Володимира] Путіна вчепитися за свої нафтові прибутки, одночасно забруднюючи море", — заявив представник МЗС Великобританії.

Інциденти спонукають до посилення санкцій та зміни підходу. У вересні Єврокомісія запропонувала додати 118 нових суден, пов'язаних з Росією, до чорного списку в рамках 19-го пакета санкцій.

Експерти закликають ЄС санкціонувати "весь ланцюжок вартості", залучений до перевезення санкційної нафти, включно з нафтопереробними заводами, постачальниками послуг і реєстрами прапорів.

Національні берегові охорони також повинні затримувати судна під час проходження європейськими водами, якщо вони раніше залишали розливи, працюють без легального страхування або ходять під фальшивими прапорами, стверджують експерти.

У квітні Естонія затримала підозрюваний російський танкер з "тіньового флоту". У середу французькі військові піднялися на борт подібного судна, підозрюючи його у обході санкцій ЄС.

У четвер президент Франції Еммануель Макрон заявив, що європейські військові керівники та НАТО розроблять нові "спільні дії в найближчі тижні" для "перешкоджання підозрілим суднам" у європейських водах.

Джерело матеріала
loader
loader