“Можемо допомогти і привезти”: хто ввозить до Росії заборонені санкціями літаки
“Можемо допомогти і привезти”: хто ввозить до Росії заборонені санкціями літаки

“Можемо допомогти і привезти”: хто ввозить до Росії заборонені санкціями літаки

"Можемо допомогти і привезти": хто ввозить до Росії заборонені санкціями літаки

Після початку повномасштабного вторгнення в Україну Євросоюз і США запровадили санкції на поставку в Росію літаків іноземного виробництва і запчастин до них, а також на ремонт і обслуговування авіаційних транспортних засобів за кордоном. Десятки літаків були заарештовані в інших країнах. Літаки, що залишилися, ремонтують шляхом “канібалізації” – зняттям запчастин з інших літаків – або ввозять необхідні запчастини в обхід санкцій.

Як з’ясувало видання  “Вёрстка“, вивчивши закриті дані митної статистики, у Росію через треті країни продовжують активно постачати й самі літаки іноземного виробництва – за 2024 рік їх було ввезено щонайменше 28 штук. Серед них як літаки малої авіації, які використовують для тренувальних польотів, навчання або охорони лісів, так і великі пасажирські лайнери, що виконують регулярні рейси країною.

Перший арешт за літаки

Західним країнам поки що не вдається перекрити цей потік поставок. Тільки на початку грудня цього року в США затримали першого росіянина, підозрюваного у ввезенні літаків в обхід санкцій. Ним став Сергій Нечаєв, його звинувачують у спробі незаконного вивезення в Росію через Вірменію двох літаків малої авіації Cessna. Згідно з обвинувальним висновком, Нечаєв надав неправдиві відомості про те, що одержувач і кінцевий пункт призначення перебували у Вірменії. Інших подробиць про Нечаєва і його справу поки що немає.

Літаки Cessna зазвичай використовують для навчання курсантів, на них також літають приватні льотчики-аматори, пояснює “Вёрстке” експерт з авіації, який побажав зберегти анонімність. “Ці літаки найчастіше використовуються з навчальною метою для того, щоб вчити людей літати. Або для маленьких аероклубів для того, щоб туристів покатати. На Cessna ще літає авіалісоохорона, дивиться за пожежами”, – розповідає пілот, з яким поспілкувалася “Верстка”.

  • Як угорська компанія Milspace Kft допомагає рашистам обходити міжнародні санкції

Санкції на ввезення в Росію літаків іноземного виробництва та запчастин до них ввели відразу після початку повномасштабного вторгнення в Україну. Європейський союз 26 лютого 2022 року опублікував регламент, що забороняє продаж, постачання, передачу, експорт для будь-яких організацій товарів і технологій, призначених для використання в авіації або космічній індустрії.

“Вёрстка” виявила щонайменше 18 бортів Cessna, які опинилися в Росії з зими 2022 року. Літаки ввозили через Туреччину (6 разів), Литву (3), Латвію, Естонію, Німеччину, Грузію та Оман. Двічі літаки для Росії отримувала компанія “Бонд Аеро”, зареєстрована в Казахстані. Ім’я Сергія Нечаєва в митних деклараціях, оформлених на ці літаки, не зустрічається.

Вірменія, до якої, за словами заарештованого в США Нечаєва, він мав привезти літаки, вже фігурувала в поставках Cessna. У травні 2023 року один із літаків було отримано на ім’я Сергія Олександровича Березовського – у декларації немає даних, які б його ідентифікували, тільки адреса житлового будинку в Єревані. У 2010 році людина з такими ж ПІБ обіймала посаду начальника зміни російських прикордонних військ при єреванському аеропорту “Звартноц”. Тоді він потрапив у новини через бійку з начальником прикордонних військ Вірменії в тому ж аеропорту.

Березовський – не єдина фізична особа, на чиє ім’я приходили літаки Cessna. У 2022 2022 році, вже після введення санкцій, їх отримували Данило і Леонід Соколови (батько і син). Данило Соколов – бенефіціар авіакомпанії “Ястреб”, яка займається “виконанням авіаційних робіт” у сільському господарстві, будівництві, для охорони довкілля, надання медичної допомоги та інших цілей. Ця компанія обслуговує авіабазу в Амурській області, департамент управління лісами в Єврейському автономному окрузі, Санкт-Петербурзький державний університет цивільної авіації – все це випливає з даних “СПАРК-Інтерфакс”.

У 2024 році відправником і одержувачем одного літака став Андрій Кузнєцов, ексспіввласник авіакомпанії “Восход”, що обслуговує авіалісоохорону в декількох регіонах (Бурятія, Магадан, Московська область, Татарстан, Томська область, судячи з “СПАРК-Інтерфакс”). У своїх соцмережах Кузнєцов публікує фото з найрізноманітніших аеропортів.

  • Дубайський «гаманець»: як арабський партнер Лукашенка побудував бізнес-імперію в Литві і залишився поза санкціями

Бенефіціар із ліберальними поглядами

Найчастіше літаки Cessna в Росії отримувала компанія “Современные технологии”. Її засновник – 52-річний бізнесмен Євген Кабанов, він же є засновником турецької компанії Edermont LTD і киргизької “Едермонт Памір” (відкрито у грудні 2022 року). Вони записані як відправники літаків Cessna в митних деклараціях. Про одну з таких поставок писали журналісти з Литви.

 

Cessna 177B Cardinal
Літак Cessna 177B Cardinal в Онтаріо, Канада, 6 червня 2024 року. Фото: Ahunt, Wikipedia.

Також компанії Кабанова допомогли ввезти в Росію рідкісний бомбардувальник Junkers часів нацистської Німеччини вартістю 1 млн 60 тисяч доларів. Через кілька місяців після ввезення літак саме цієї моделі додали до експозиції музею військової техніки у Верхній Пишмі на Уралі.

У 2024 році компанії Євгена Кабанова ввезли дев’ять літаків. Крім описаних вище літаків Cessna і бомбардувальника, вони допомогли транспортувати в Росію два літаки Aero Commander 680V, призначених для цивільної авіації, а також американський літак Piper PA-28RT-201T.

Кабанов – російський льотчик, член правління Російської асоціації пілотів і власників повітряних суден. “Новая газета. Європа” звертала увагу на рекламу ввезення літаків в обхід санкцій, яку компанія, пов’язана з Кабановим, розміщала у своєму Telegram-каналі. Також Кабанов є єдиним акціонером однойменної італійської компанії MAK Aviation Services, що бере участь в угодах з продажу літаків.

На сайті Московського авіаційного інституту, який бізнесмен закінчив 1995 року, пишуть, що Кабанов “зробив значний внесок у розвиток авіатуризму в Росії та за кордоном”. Також наголошується, що Кабанов – мандрівник-кругосвітник, організатор експедицій на Північний полюс і навколосвітніх перельотів на вертольотах.

“Верстка” виявила десятки повідомлень від Кабанова в Telegram-чаті SAON (в описі йдеться про те, що це “Спільнота літаючих людей”). Там він рекламує свої послуги і пропонує допомогу з перевезенням літаків до Росії. У листопаді 2022 року він розміщав розміщав в цьому чаті оголошення про продаж літака Cessna C404, обіцяючи забезпечити організацію угоди і перегін.

У цьому ж чаті є оголошення про продаж гелікоптера Robinson R-44 2017 року за €550.000 €550.000 €550.000 € – автор посту пише, що ціна вказана з доставкою в Мінськ і всіма митними витратами. Інший користувач звертає увагу, що ціна такого євро “375 000€ + 10% митниця, доставка 10-20i, комісія нормального брокера 6%, разом €450 000″.

  • Загадковий постачальник нафти в Європу пов’язує людей Путіна і Орбана

В одному з повідомлень від серпня 2024 року Кабанов описує схему доставки іноземних літаків в обхід санкцій. За його словами, перегнати літак можна “своїм ходом” або перевезти сушею чи морем.

Далі, як стверджує Кабанов, є два варіанти, перший з них – переганяти літак цілком самостійно або скористатися послугами пілота-перегонника. У цьому випадку літак прямує до “місця базування”, де проходить російську реєстрацію і отримує сертифікат льотної придатності. Після цього, за словами Кабанова, його можна використовувати.

Другий варіант – це перевезення сушею або морем. У цьому випадку, як стверджує Кабанов, літак необхідно розібрати, завантажити в контейнер і відправити в “проміжний пункт призначення”. Після митного оформлення літак прямує в “пункт призначення”, де ще раз проходить митницю. Потім, уже на “місці базування”, літак потрібно зібрати, облітати, отримати необхідні документи.

Зацікавленим користувачам Кабанов обіцяє “залюбки надати розрахунок з точністю +/- пара тисяч $”. Деякі учасники чату радять звертатися до Євгена, якщо йдеться про вивезення літаків із США, ще один користувач критикує компанії Кабанова за високу вартість послуг.

Предполагаемая схема поставок самолётов в обход санкций
Скріншот з описом передбачуваної схеми постачання літаків в обхід санкцій

“Верстка” також виявила особистий твіттер Євгена Кабанова, в якому він у 2011 році підтримував протести на Болотній, репостив Олексія Навального, новини з опозиційних ЗМІ та пабликів, а також критикував російську авіацію.

“Верстка” звернулася до Євгена Кабанова за коментарем, але він проігнорував повідомлення журналіста.

  • Як російські алмази продовжують потрапляти в Європу і США, незважаючи на санкції

Які ще літаки ввозили в Росію за останній рік

Згідно із закритими даними митної статистики, які є в розпорядженні “Верстки”, у 2024 році в Росію в обхід санкцій ввезли щонайменше 28 літаків іноземного виробництва.

Найчастіше заборонені до продажу в Росію літаки у 2024 році ввозили через Туреччину (11 разів), тричі через Оман, двічі через Об’єднані Арабські Емірати та Німеччину. Також серед країн відправлення – Сербія, Швеція, Казахстан, Китай, Монголія. У кількох випадках відправники приховані в митній декларації і вказано лише код країни, що торгує, наприклад, Ірландія та Кіпр. В обхід санкцій у 2024 році було ввезено 14 американських літаків, 7 канадських і 6 французьких.

Серед них пасажирські літаки Bombardier, куплені авіакомпаніями “Меридіан” і “Skylight“, пасажирський Airbus A319-111, придбаний авіакомпанією “Аврора“, а також літак ATR 42-500, куплений компанією “Красавіа“, що належить державі (на 100% належить Красноярському краю).

Bombardier Global 6000
Кабіна пілотів у літаку Bombardier Global 6000. Фото: Matti Blume, Wikipedia.

Літак Bombardier, куплений авіакомпанією “Меридіан”, був ввезений через Об’єднані Арабські Емірати в січні 2024 року. Вартість такого літака може сягати від 24,5 млн до 32,8 млн доларів. За даними Flight Radar, він виконує рейси між Москвою, Нижнім Новгородом, Санкт-Петербургом та іншими великими російськими містами. Також цей борт вилітав до Тегерана, Баку, Астани і на Курильські острови, частина перельотів прихована.

Інший Bombardier вартістю близько 16 млн євро, придбаний авіакомпанією Skylight, був ввезений у березні 2024 року – країна відправлення і відправник приховані в митній декларації, вказано лише пункт поставки – Бішкек. За даними Flight Radar, виконує рейси до Китаю, Туреччини, на Мальдіви, в Дубай, Махачкалу. Кілька перельотів приховані.

Французький Airbus A319-111, куплений авіакомпанією “Аврора”, виконує перельоти по Далекому Сходу. Він був ввезений у квітні 2024 року, відправник також прихований, вказано лише пункт поставки товару – Каунас (Литва). Вартість такого літака – близько 35 млн доларів.

Інший літак французького виробництва ATR 42-500, куплений компанією “Красавіа”, був ввезений у травні 2024 року через Монголію. З січня 2023 року по листопад 2024 року борт виконав десятки перельотів – усі пункти відправлення і призначення приховані. У листопаді-грудні 2024 року літак переміщався між Томськом, Красноярськом, Іркутськом та містом Стрежевой на півночі Томської області. Містоутворююче підприємство Стрежевого – АТ “Томскнефть”.

Ще один пасажирський “Bombardier” вартістю близько 45,5 млн доларів був ввезений на ім’я Дениса Краснопольського – генерального директора акціонерного товариства “Інпромактив”, що займається виробництвом літальних апаратів.

Пасажирський літак Boeing 737-800 придбала якутська авіакомпанія “Алроса” – судячи з даних Flight Radar, він виконує регулярні рейси між Якутією, Москвою, Петербургом, Благовєщенськом, Новосибірськом.

Boeing 737-800
Пасажирський літак Boeing 737-800 компанії Алроса. Фото: сайт Алроса.

У березні 2024 року через Оман було ввезено Bombardier BD-700-1A10, який придбала компанія “Дело”, – це транспортно-логістичний холдинг, що належить родині бізнесмена, екс-депутата Держдуми та віцепрезидента Олімпійського комітету Росії Сергія Шишкарьова. Після прибуття до Росії цей літак, розрахований на 15 пасажирів, переміщається переважно між Москвою, Китаєм, Дубаєм, південними регіонами Росії (Сочі, Ставрополь), а також між Москвою, Китаєм, Дубаєм і південними регіонами Росії (Сочі, Ставрополь). Кілька разів літак вилітав на Сейшели, в Танзанію, ПАР, на Мальдіви. В інтерв’ю “Коммерсанту” у 2024 році Шишкарьов розповідав, що “розвиває бізнеси, які потрапляють під ризики санкційних обмежень”.

  • Білоруський завод «Моноліт» відправив до РФ деталей для «Іскандерів» і «Калібрів» більш ніж на $40 млн

У квітні 2024 року через Туреччину ввезли пасажирський літак Hawker 800 XP, розрахований на вісім місць. Його придбала компанія Arctic Shipping, пов’язана з роботою морського вантажного транспорту. За даними Flight Radar, літак належить приватній особі – більша частина перельотів прихована, кілька разів він вилітав до Казахстану, Туреччини, Вірменії, Азербайджану. Також приховані практично всі перельоти літака ATR 42-500, ввезеного в Росію для компанії “Красавіа”.

Два літаки придбала авіакомпанія “Сєвєро-Захід” – Airbus А320-251N і Bombardier BD-700-1A10 – обидва вони були ввезені через Оман.

Серед знайдених “Версткою” літаків є ті, які отримали фізичні особи. Наприклад, у березні 2024 року американський літак Piper PA32R-300 LANCE 1976 року випуску отримав Валентин Стульпін з Магнітогорська Челябінської області. У відправниках вказана компанія “AIR NUMBUS LTD” і адреса в Танзанії, при цьому країна відправлення – Швеція.

“Верстка” знайшла соцмережі Стульпіна – судячи з них, він пілот, у якого є своя компанія, що продає польоти над Магнітогорськом і околицями. Вона не зареєстрована офіційно, є лише група “ВКонтакте” під назвою “Небо тобі”. На одному з відео в цій групі чоловік освідчується жінці на тлі літака, який візуально збігається з літаком Piper, ввезеним на ім’я Стульпіна в 2024 році.

На літаку з відео є прапор Росії і бортовий номер, який не відображається у Flight Radar – можливо, літак був перефарбований. Офіційно Стульпін – бенефіціар компанії “Урал автомат”, що займається роздрібною торгівлею в Магнітогорську.

Джерело: “Вёрстка

Tweet

 


Джерело матеріала
loader
loader