/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F434%2F6d206517d983839b4b7b3fadbd430f3e.jpg)
Родичів у Magura побільшало: американські військові конструктори створили безекіпажний надводний апарат з поліетилену
Американська компанія Scientific Systems зі штату Массачусетс, розробник автономних систем на базі штучного інтелекту для оборонних застосувань, оголосила про дебют свого малого безпілотного надводного апарату (sUSV) під назвою Vehicle for Expeditionary Naval Over-the-Horizon Missions (VENOM).
Як повідомляє офіційний портал цього провідного виробника оборонного приладдя та озброєння, даний безекіпажний апарат розроблений для задоволення оперативної потреби ВМС США у перехоплювачах sUSV, зазначає АрміяInform.
9-метровий надводний човен (SPS) має міцний корпус з поліетилену високої щільності (HDPE) та оснащений підвісним дизельним двигуном потужністю 300 кінських сил. Він забезпечує швидкість понад 35 вузлів, дальність плавання понад 500 морських миль на швидкості 24 вузли за помірних хвиль моря та може перебувати у визначеному районі до 130 годин, що перевищує ключові оперативні вимоги, визначені ВМС США.
У своїй заяві керівництво Scientific Systems зазначило, що VENOM довів свою здатність автономно пересуватися і долати складні водні простори, уникати статичних та рухомих перешкод, тимчасово перебувати у визначеному районі під час моніторингу морських загроз та швидко перехоплювати маневрові судна, що не співпрацюють.
Платформа розроблена для виконання завдань, починаючи від захисту сил і закінчуючи постійною розвідкою, спостереженням та рекогносцируванням (ISR), забезпеченням логістики у складних умовах та морського патрулювання.
«Для компанії Scientific Systems було честю співпрацювати з партнерами для успішного випробування та кваліфікації нашого готового до виробництва, недорогого, автономного перехоплювача VENOM, який може долати сотні миль через спірні водні простори», — сказав Кунал Мехра, генеральний директор Scientific Systems.
«Те, що Scientific Systems очолює команду партнерів для розробки цього транспортного засобу, підкреслює реальність того, що майбутнє війни залежить від програмного забезпечення. Ми пишаємося тим, що продовжуємо розробляти передові автономні рішення, необхідні ВМС США для протистояння новому поколінню загроз на морі», — додав Мехра.
Судно було розроблено в партнерстві з фірмами Tideman Marine та Sea Machines, поєднуючи передове програмне забезпечення для автономного керування з надійною конструкцією корпусу та руховими системами. Tideman Marine, яку Scientific Systems описує як «світового лідера у будівництві зварних суден з HDPE», надала експертизу для забезпечення виняткової міцності та стійкості корпусу до корозії та пошкоджень.
У компанії Scientific Systems наголосили, що VENOM створений для підтримки масштабних безпілотних операцій. Його програмно-орієнтована конструкція дозволяє співпрацю на рівні місії між кількома автономними суднами, що відповідає майбутньому баченню ВМС стосовно розподілених морських операцій.
Як зазначили в компанії-виробнику, «архітектура VENOM забезпечує спільну поведінку між флотами автономних суден, надаючи економічно ефективне та масштабоване рішення для мінливих оперативних потреб ВМС».
VENOM ефективно продемонстрував свої морехідні характеристики та автономність під час ходових випробувань і тепер доступний для закупівлі Пентагоном та іншими державними установами. У Scientific Systems додали, що завдяки забезпеченню виробничої готовності вона готова швидко масштабувати поставки, щоб задовольнити очікувані вимоги Міністерства оборони.
Ринок безпілотних надводних апаратів (USV) стрімко зростає. За даними дослідницького порталу MarketsandMarkets, його обсяг збільшиться з 0,82 мільярда доларів у 2025 році до 1,59 мільярда до 2030 року зі щорічним зростанням 14,1%. Попит обумовлений потребами в морській безпеці, розвідці та наукових дослідженнях. Малі USV, такі як VENOM, домінують завдяки компактності, доступності та універсальності для завдань від мінного тралення до моніторингу портів.
Випробування VENOM стали частиною зусиль ВМС США щодо інтеграції автономних надводних систем. У червні 2025 року командування американським військовим флотом анонсувало плани створення нового покоління USV, здатних нести контейнерні вантажі, а інцидент з перевертанням човна Global Autonomous Reconnaissance Craft (GARC) біля берегів Каліфорнії підкреслив важливість надійних автономних технологій. VENOM, навпаки, показав стабільність у складних умовах, що робить його перспективним для завдань від протичовнової боротьби до захисту критичної інфраструктури.

