/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F68%2F2061246f62355c235ba3cc4789bb3bbd.jpg)
Зашморг для агровиробників: як хронічні вади залізничних вантажоперевезень добивають агросектор
Зашморг для агровиробників: як хронічні вади залізничних вантажоперевезень добивають агросектор
Юрій ЩуклінЗа січень – вересень 2025 року падіння аграрного виробництва склало 14%, зокрема в рослинництві — 16,4%. На цьому тлі «Укрзалізниця» поводиться з аграріями так, ніби це не вантажна база, котру треба плекати та берегти, а ресурс, котрий треба «обскубувати» за будь-яких умов.
Зі слів учасників ринку, УЗ протягом жовтня:
- обмежила доступ до власних зерновозів і перевела розподіл вагонів у формат англійських аукціонів;
- варіює кількість заявленого «робочого парку», впливає на показники обороту (що зросли до 15 діб), створюючи відчуття дефіциту зерновозів;
- не застосовує конвенції для запобігання заторам, хоча фактичне вивантаження в портах до 1000 вагонів/добу.
Ці дії викликали передбачуваний ефект: вартість залізничної логістики зросла протягом тижня на $10 і наразі становить в середньому $35/тонна; вартість користування вагонами не відповідає реальному співвідношенню попиту/пропозиції, а аграрії у рік падіння виробництва втрачають маржу. Це не просто ринковий збій, а прямий наслідок порочної системи.
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.

