/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F4%2Fa5c399ef1eb9f13303047da6bb26ed76.jpg)
Найменша зарплата, найскладніша атестація, найнижчий рівень довіри – Олександр Цивінський про перезапуск БЕБ
Минуло три місяці відтоді, як досвідчений детектив НАБУ Олександр Цивінський очолив Бюро економічної безпеки.
Його призначення відбулося попри спротив Банкової: уряд двічі відмовлявся затверджувати кандидата, обраного незалежною комісією, – на підставі звернення СБУ.
Щоб усунути будь-які спекуляції, Цивінському довелося пройти поліграф.
Зрештою, 6 серпня Цивінського таки призначили директором БЕБ.
Це рішення стало необхідною умовою для того, щоб продовжилась макрофінансова підтримка Міжнародного валютного фонду (МВФ), а також важливим етапом євроінтеграційної реформи, яка передбачає перезапуск бюро.
Завдання нового керівника – не просто провести повну переатестацію співробітників, а фактично перезапустити інституцію в умовах, коли бюджету ледве вистачає на базові потреби.
БЕБ має замінити податкову міліцію та зосередити фінансові розслідування, нині розпорошені між різними силовими структурами – від СБУ до поліції.
Інтерв'ю відбулося до оприлюднення "плівок Міндіча", в яких фігуранти згадують БЕБ серед інших силових відомств – можливих реципієнтів "чорної каси".
Цивінський прокоментував цю історію окремо, у письмовій відповіді для "Української правди".
"Люди звільняються, не дочекавшись переатестації.
Маємо 2800 вакантних посад".
– У справі НАБУ щодо Тимура Міндіча є матеріали прослуховування, з яких випливає, що фігуранти витрачали тіньовий кеш і на силовиків, зокрема СБУ та БЕБ.
Про які суми може йтися? Чи є у вас розуміння, хто брав ці кошти і чим віддячував?.
– БЕБ буде взаємодіяти з НАБУ для встановлення усіх фактів.
На сьогодні значна частина керівного складу, яка працювала під час запису вказаних плівок, звільнилася.
Водночас не виключаю, що могли залишитись люди, які причетні до цієї ситуації.
Будемо сприяти колегам, а також самостійно працювати над виявленням вказаних осіб.
Ми працюємо над очищенням нашої системи.
Конкретних відомостей про суми, отримувачів та конкретні вчинені дії на даний час немає.
– Із вашим призначенням західні партнери України покладають сподівання на перезавантаження БЕБ і його прозору роботу.
Чи вдалося за 3 місяці зрушити цей процес?.
– Вимога міжнародних партнерів – переатестація всього особового складу.
На 10-ий чи 11-ий день після свого призначення я звернувся до Міністерства закордонних справ щодо того, хто від партнерів повинен увійти до атестаційних і конкурсних комісій.
Триває процес їх формування.
Хоча фактично переатестація розпочалася з першого дня мого призначення.
Я звільнив чотирьох заступників, трьох було призначено.
На 16 департаментів вакантні 11 посад керівників.
Співробітники, які не поділяють нових підходів, зараз залишають БЕБ самі.
На сьогодні загалом маємо 2800 вакантних посад.
Водночас серед чинних працівників – багато професійних розумних людей, які поділяють нові підходи, і для яких відкрилися можливості для самореалізації.
– Було б наївно вважати, що ваш намір провести великі чистки не зустріне опору системи.
З чим ви вже зіткнулися?.
– Опір є, але ми працюємо в штатному режимі.
Частина людей залишили інституцію самостійно.
– Чи багато співробітників залишили БЕБ, не дочекавшись переатестації?.
– Близько 70 з 1200 і це ще не кінець.
Переатестація, передбачена законом, достатньо сувора.
Для мене великий виклик провести її максимально екологічно, з повагою до працівників Бюро економічної безпеки та дотриманням міжнародних стандартів.
У разі непроходження працівник на 10 років втрачає можливість працювати в БЕБ.
Передбачено два етапи – тестування та співбесіда; непроходження будь-якого з них є окремою підставою для звільнення.
– У чому, на вашу думку, полягала проблема попереднього БЕБ?.
– Перша – інституційна.
Не ухвалено нормативні акти, які б дали можливість БЕБ працювати так, як передбачає закон.
Друга – найнижчий рівень довіри з усіх правоохоронних органів.
Формат роботи БЕБ багато в чому скопійований з попередньої податкової міліції.
Уряд, парламент, бізнес вважають, що БЕБ – аналітичний орган, який передусім повинен запобігати злочинам, а не розслідувати.
А закон передбачає, що оцінювати БЕБ слід за рівнем повернення грошей у дохід бюджету.
На мою думку, оцінювати потрібно ще й за надходженням податків внаслідок ефективної роботи БЕБ.
Будь-яке повернення грошей передбачає притягнення до кримінальної відповідальності.
– Які сфери ви визначили для себе як пріоритетні?.
– Акциз, експортні / імпортні операції, контрабанда, бюджет, так звана "ігорка" (гральний бізнес, – УП), податки, зокрема мінімізація.
Мова про дроблення ФОПів і зарплату в конвертах.
– Якої політики будете дотримуватися щодо казино й арбітражу?.
– Ми центральний орган виконавчої влади і відштовхуємося від закону.
За три місяці з моменту мого приходу на посаду ми вже встигли викрити злочинні групи в так званій "ігорці".
Спільно з Мінцифрою та Playcity розпочали взаємодію в контексті уникнення сплати податків у цій сфері.
Будь-який платіж, який заводить гравець, має обкладатися податками.
Ми розуміємо, як це зробити і розпочали конкретну роботу в цьому напрямку.
Поки що БЕБ бракує ресурсів – ми проходимо перезавантаження і це режим турбулентності як для команди, так і для ефективності справ.
Загалом проблема казино не обмежується податками.
Певні категорії громадян повинні взагалі не допускатися до ігрових платформ.
Свого часу була повна заборона ігрових платформ і це мало свій позитивний ефект.
Чи потрібно так зробити зараз – треба думати, але обмежувати доступ точно треба.
"Дроблення ФОПів ховає до 500 мільярдів гривень.
Акциз – ще 25 мільярдів".
– Як ви оцінюєте тінь в українській економіці?.
– Є різні оцінки, одна з них – що це близько трильйона гривень.
Тобто, якщо 2,8 трильйона – вся дохідна частина бюджету України, а 1 трильйон – у тіні, то де-факто одна третя економіки перебуває в тіні.
Тому детінізація – ключове завдання БЕБ.
Наша команда працює над детінізацією найбільш чутливих сфер, які генерують найбільшу кількість тіньових грошей.
Це – організовані групи.
Акциз, "ігорка", податки – головні сфери, на які спрямована наша увага.
Є така річ, як дроблення ФОПів.
Якщо ми візьмемо в цілому по Україні – за деякими оцінками, це ховає до 500 мільярдів гривень.
Акциз – 25 мільярдів гривень, контрабанда – велика частина, експортно-імпортні операції.
В принципі, роботи в Бюро економічної безпеки більш ніж достатньо.
Цивінський: "Дроблення ФОПів ховає до 500 мільярдів гривень".
– Контрабанда неможлива без зв'язки контрабандистів з Держприкордонслужбою, митницею, поліцією та іншими органами влади.
Вони вам підслідні?.
– Контрабанда – це виключна підслідність Бюро економічної безпеки.
У нас є проблема з нормативним регулюванням, щоб ми могли якісно розслідувати цей вид кримінальних правопорушень.
Ефективна протидія контрабанді – це одне з наших зобов'язань перед Європейським Союзом.
– Підтримуючи вас на посаді, ЄС розраховує, що контрабандних українських цигарок не буде в умовній Португалії?.
– Я думаю, так.
Окрім того, Україна зможе більше використовувати внутрішніх ресурсів.
Якщо ми витягнемо з тіньової економіки трильйон гривень, зможемо стати більш самостійними і незалежними у рішеннях.
– Які практичні задачі на найближчий час ви для себе визначили? Які завдання перед вами поставлені урядом?.
– У 2025-у ми повинні сформувати команду.
Тому що ефективно протидіяти детінізації, вести досудові розслідування, займатися превенцією та аналітикою неможливо без потужної команди.
Перед нами стоїть задача оновити топменеджмент, запустити роботу атестаційних і конкурсних комісій, змінити структуру безпосередньо Бюро економічної безпеки, організаційно-штатний розпис, посилити аналітичний і міжнародний напрямки.
Для побудови ефективної міжнародної взаємодії треба запускати спільні слідчі групи.
Паралельно маємо змінювати підходи до розслідування – робити фокус на складних кримінальних провадженнях.
Притягувати до відповідальності бенефіціарів схем, а не лише виконавців.
Вже працюємо над запуском фінансових розслідувань.
Що таке фінансові розслідування? Це тоді, коли ми працюємо над тим, щоб не лише притягнути особу до відповідальності, але і знайти кошти, які в неї опинилися, можливо, виведені за кордон, їх арештувати і забезпечити повернення в бюджет.
У 2026 році маємо вже завершити переатестацію, на яку закладено до 18 місяців, і сформувати команду.
Цей процес зачепить весь керівний склад і всіх працівників.
– 18 місяців увесь ваш штат буде фактично підвішений?.
– Штат виконує свою роботу, але так, це турбулентність, і вона викликає хвилювання у колективі.
Майбутнє кожного співробітника залежить від тестування на знання законодавства та інтелектуальні здібності а також співбесіди.
Це три етапи.
Наразі маємо лише відтік кадрів.
– У вас є бюджет на набір нових людей?.
– Болюче питання.
Але я переконаний, що детінізація – це пріоритет держави і питання з бюджетом буде вирішено позитивно.
Державний бюджет ще не ухвалено.
Я вірю, що норми, які дискримінують працівників БЕБ, все-таки будуть скасовані.
– Маєте на увазі, що ви єдиний правоохоронний орган, який не має броні від армії і має найнижчу зарплату?.
– Часткове бронювання ми маємо – більша частина керівного складу заброньована.
Але так, проблема існує.
У БЕБ створені всі умови для виявлення справжнього лідерства і відданості меті: найменша зарплата, найскладніша з усіх державних органів процедура добору кадрів та атестації.
У нас найбільші атестаційні комісії, які в принципі існують.
Найменший бюджет, найменша кількість персоналу – з передбачених 4-х тисяч людей маємо лише 28%, 1200 людей зараз є в наявності.
Найнижча довіра.
Найшвидший строк аудиту.
Тобто вже за кілька місяців буде аудит зробленого за цей рік.
Окрім того, маємо методику оцінки інституції, яка прямо суперечить очікуванням і уряду, і парламенту, і бізнесу.
Водночас звітування буде саме відповідно до цієї форми оцінювання.
Тому БЕБ – не для випадкових людей.
"Я елементарно не можу купити диктофон для оперативних заходів".
– На посаді детектива НАБУ ви вели найбільш резонансні провадження.
Чому вирішили піти в БЕБ на меншу зарплату і більші проблеми?.
– Для мене це можливість щось змінити.
Звичайно, хотілося стартувати хоча б з точки 0 – як це робили НАБУ та ДБР.
Це було б просто чесно.
Зараз ми боремося просто за виконання закону.
Наприклад: я елементарно не можу купити диктофон для оперативних заходів, хоча законом це передбачено.
Відповідні зміни не внесені в інструкції.
У всіх органів, які запускалися з нуля, були свої проблеми на старті, але вони мали все, що передбачає для них закон.
Чи є люди, які хочуть працювати в Бюро економічної безпеки? Є.
Немало людей хочуть працювати чесно, відкрито, відповідально і наступально.
Якщо є склад злочину, працюємо, доводимо, відстоюємо свою процесуальну позицію.
Якщо немає складу злочину, ми цим не займаємося.
Якщо дискримінація БЕБ завершиться, і просто буде виконано закон, у нас не буде проблем з добором кадрів.
Ми будемо розраховувати на тих, кого цікавить драйв, на молодих людей, які хочуть щось змінити в країні, будемо працювати з бізнесом.
Можливо, є люди в приватній сфері, які хотіли би долучитися до змін у державі.
І якраз зараз саме час.
Мій досвід показує, що не всі завжди орієнтовані виключно на заробітну плату.
Цивінський: "У 2025-му ми повинні сформувати команду і запустити фінансові розслідування".
– Яка зарплата співробітника БЕБ?.
– Скажу у відсотках: вона на 60% менша, ніж у співробітника НАБУ і ДБР.
Хоча, згідно із законом, у нас всі елементи обрахунку заробітних плат – однакові.
Це стосується працівників різних щаблів.
– Антикорупційні органи стартували не без допомоги західних партнерів.
Скільки коштів партнерів ви маєте намір залучити для перезапуску БЕБ?.
– Ми дуже чітко знаємо цю цифру і вже надали їм відповідну інформацію, але, напевно, буде некоректно її називати.
Перед нами стоїть завдання – запустити фінансові розслідування і, наприклад, криміналістичну лабораторію.
Це дорогий проєкт.
Міжнародні партнери можуть нам допомогти з обладнанням та експертами щодо побудови певних процесів.
Але є питання заробітної плати.
Для того, щоб запропонувати хорошому аналітику з приватного сектору перейти в державний, потрібно запропонувати гідну оплату.
Можливо, меншу, ніж він отримував, але не дискримінаційну – він повинен бачити, що закон відносно нього працює.
– Ви вже познайомилися з Олегом Татаровим? Якщо так, то які результати розмови?.
– Ні, не познайомився.
– Були спроби контакту з його боку?.
– Я – керівник інституції.
Ми активно взаємодіємо з усіма органами.
І я взагалі вважаю, що наше завдання зараз – це консолідувати всі зусилля.
При взаємодії, наприклад, з податковою, з державним фінансовим моніторингом, з іншими правоохоронними органами.
– Правоохоронні органи, кордон перебувають у вертикалі Татарова як заступника голови Офісу президента….
– Ми взаємодіємо з усіма, з ким виникає необхідність для досягнення завдань, передбачених законом.
Ні, він не дзвонив.
"БЕБ не розслідує корупцію своїх працівників – для цього є інші органи".
– На початку жовтня в "Українській правді" вийшло розслідування про очільника одного з департаментів БЕБ Львівщини Романа Мудя.
Ви реагували на це розслідування.
Мудь звільнився з БЕБ і судиться за невиплачену, на його думку, зарплату.
Ви підтверджуєте, що цей вже колишній ваш співробітник був куратором усього БЕБ в області?.
– Розпочну із суду.
Тут питання не в прізвищі, а в справедливості.
Чи не кожен, хто звільняється з БЕБ, подає в суд через несправедливе нарахування заробітної плати.
І судова практика повністю на стороні цих людей.
Закон чітко передбачає, що неоподаткований мінімум, від якого нараховується зарплата в БЕБ та інших спецорганах, складає 3028 гривень.
Цей факт встановлений у судовому порядку.
Натомість Мінфін нараховує нам оплату, відштовхуючись від цифри 2102 гривні.
Тобто суд у своїх рішеннях чітко прописує, що мінімум складає 3028 гривень, але в бюджет БЕБ закладено 2102 гривні.
Тому питання не в особі, про яку ви говорите.
Неоподаткований мінімум не може бути різним для всіх.
На жаль, ця норма закону закладається і в бюджет на наступний рік.
Цивінський: "Зарплата співробітника БЕБ на 60% менша, ніж у НАБУ і ДБР".
– Якщо переатестація відсіє частину ваших співробітників, вони зможуть позиватися, як Мудь, і мають шанси виграти?.
– Протягом 2024–2025-го років до БЕБ та його територіальних управлінь звернулася 21 особа з позовними заявами про перерахунок грошового забезпечення, виходячи з прожиткового мінімуму в розмірі 3028 гривень.
7 позовів було задоволено, решта перебувають на розгляді судів.
Загальна сума вже відсуджених коштів – 3,4 мільйона гривень.
– Повернімося до ситуації з Романом Мудем.
Чи правда, що він був неформальним куратором всієї області?.
– Вказана особа прийняла рішення про звільнення ще до того, як вийшло журналістське розслідування.
– Незадовго до того….
– Правильно.
Звертаю увагу, що це не є реакція на розслідування.
Я довів до всіх і публічно, і непублічно свою позицію: кожному, хто бачить себе по-іншому, я рекомендую прийняти рішення і працювати далі в іншому місці.
Я не оцінюю зараз причини його звільнення.
Зараз активно виходять публікації стосовно різних осіб, які вже не працюють у БЕБ.
Я бачу багато критики на адресу БЕБ, чому не проводяться антикорупційні розслідування.
Це не є підслідність БЕБ.
Щоб Бюро економічної безпеки могло в установлений законом спосіб документувати працівників БЕБ, які вчиняють корупційні дії, нам потрібна одна проста річ – щоб наш підрозділ, управління внутрішнього контролю було суб'єктом ОРД (оперативно-розшукової діяльності, – УП).
Зараз воно не суб'єкт ОРД і може проводити лише службові розслідування.
– Цей кейс ви могли прямо передати колишнім колегам з НАБУ?.
– Тут скоріше підслідність ДБР.
– З цього приводу є розслідування?.
– Якби ця людина на момент виходу матеріалу працювала в Бюро економічної безпеки, ми розпочали б службове розслідування за даним фактом.
І, між іншим, ми вже створили дисциплінарну комісію, якої в БЕБ не було понад рік.
Мені невідомо, чи здійснюється досудове розслідування.
Ми не є суб'єктами таких розслідувань.
БЕБ не розслідує корупцію у вигляді протиправних дій своїх працівників.
Для цього є інші правоохоронні органи.
На теперішній момент керівник Львівського територіального управління звільнений, вказана особа, про яку ви сказали, також звільнена.
Ще один важливий керівник написав заяву на звільнення.
Говорити про чутки я не можу.
Чи можуть працівники правоохоронних органів вчиняти кримінальні правопорушення? Так, можуть, це ж не секрет.
Моя задача – зробити так, щоб такі ситуації були винятковими.
Питання доброчесності для мене пріоритетне.
Я всім казав: якщо є претензія до працівників БЕБ, ми завжди будемо об'єктивно розбиратися.
Але я ніколи не буду приймати рішення лише на основі журналістського розслідування.
Тетяна Даниленко, УП.

