Розмитнення електромобілів: скільки водії витратять у 2026 році
Розмитнення електромобілів: скільки водії витратять у 2026 році

Розмитнення електромобілів: скільки водії витратять у 2026 році

З 1 січня 2026 року в Україні змінюються правила імпорту електромобілів. Головне питання, яке хвилює тисячі потенційних покупців: скільки коштуватиме розмитнення електрокара після завершення дії нульового ПДВ і чи варто поспішати з купівлею до кінця року?

Голова та засновник Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький детально пояснив, що саме зміниться, а що залишиться незмінним.

Як пільга створила ринок

Пільга на імпорт електромобілів з'явилася у 2017 році й почала діяти з 1 січня 2018-го. Тоді сегмент електрокарів в Україні був мікроскопічним — близько чотирьох тисяч машин на всю країну. Держава вирішила стимулювати попит, звільнивши покупців від сплати ПДВ, мита та збору до Пенсійного фонду.

Саме ці рішення сформували ринок у тому вигляді, який ми бачимо сьогодні. Бізнес отримав зрозумілий стимул — завозити електрокари з мінімальними митними витратами. У відповідь ринок створив інфраструктуру: мережу зарядних станцій, сервісні центри, логістику імпорту, незалежні дилерські мережі.

"Якби не ці пільги, ми би сьогодні не говорили про великий електромобільний ринок. Пільга дала ринку старт, а все інше бізнес зробив сам", — зазначив Бучацький.

Станом на сьогодні парк електрокарів в Україні перевищує 200 тисяч — у десятки разів більше, ніж до запуску пільг.

Що насправді є пільгою, а що — ні

У публічних дискусіях часто плутають різні складові "пільгового пакета", хоча вони мають різний юридичний статус.

ПДВ — тимчасова пільга

Звільнення від сплати ПДВ на імпорт електромобілів було прописане в Податковому кодексі з чітко визначеним терміном дії. Пільгу неодноразово продовжували, але завжди на обмежений період. Чинна дата завершення — 31 грудня 2025 року.

"Пільга на ПДВ має кінцевий термін. Щоб вона діяла далі, потрібне голосування. Щоб ПДВ почало нараховуватися — не потрібно робити нічого, воно просто повернеться автоматично", — пояснив експерт.

Мито — постійна нульова ставка

Водночас нульове мито для електромобілів — це не тимчасова пільга, а постійна норма, закріплена в митному тарифі України. Ставка ввізного мита на легкові автомобілі з електричним двигуном становить 0% без жодного строку дії.

Отже, після 1 січня 2026 року ПДВ повернеться, а мито залишиться нульовим, бо його ніхто не скасовував і воно не прив'язане до "пільгового пакета" 2018 року.

Що конкретно зміниться у 2026 році

Якщо Верховна Рада не продовжить нульову ставку ПДВ (а ймовірність цього, за словами Бучацького, "надзвичайно низька"), з 1 січня 2026 року при імпорті електромобіля зміниться лише одне: знову нараховуватиметься ПДВ 20%.

Усе інше залишиться як зараз:

- Мито — 0% (постійна норма в чинному Митному тарифі України)
- Акциз — 1 євро за кожен кВт·год місткості батареї (постійна норма в Податковому кодексі)
- Збір до Пенсійного фонду — 0% при першій реєстрації електромобіля (постійна норма в законі "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування").

Тому поширені твердження про "повернення повного розмитнення" некоректні.

Скільки коштуватиме розмитнення: конкретний приклад

Візьмемо електромобіль вартістю 20 000 євро з батареєю 60 кВт·год:

- Акциз: 60 євро
- База для ПДВ: 20 060 євро
- ПДВ 20%: приблизно 4 012 євро

Отже, митні платежі у 2026 році становитимуть приблизно 20% від митної вартості автомобіля плюс кілька десятків євро акцизу. Інше питання — як митниця визначатиме цю митну вартість і від якої вартості нараховуватимуться податки, але це тема окремої розмови.

Проте навіть після повернення ПДВ електромобілі залишаться категорією з найнижчим податковим навантаженням серед усіх автомобілів в Україні.

Що станеться з ринком

За словами Станіслава Бучацького, нинішній рекордний імпорт електромобілів частково сформований очікуванням повернення ПДВ, що стимулює попит "на випередження". Через це у 2026 році можливий тимчасовий спад імпорту — орієнтовно на 20–40% у перші місяці.

Водночас зниження попиту може спровокувати падіння цін на електромобілі за кордоном, що в кінцевому результаті зробить такі машини доступнішими. А отже, їхня купівля може залишитися досить вигідною навіть з додатковими 20% ПДВ.

Найбільша проблема, з якою може зіткнутися ринок, — об'єктивне визначення митної вартості електромобілів, особливо з країн Європи, зазначає експерт.

Після продажу накопичених запасів протягом першої половини 2026 року ринок, ймовірно, стабілізується. Електромобілі залишаться економічно вигіднішими в експлуатації, а оскільки їхня пропозиція на закордонних ринках продовжує зростати — в Україні вони також нікуди не зникнуть.

Теги за темою
електромобілі
Джерело матеріала
loader
loader