Клони проти Макрона. Огляд російських фейків за 3—9 грудня 2025 року
З 3 по 9 грудня 2025 року аналітики «Детектора медіа» задокументували 12 дезінформаційних вкидів. Зокрема, російські пропагандисти поширювали фейки про: нібито витік даних пошукових запитів військових ЗСУ через Starlink, плани української влади «опломбувати» приватні колодязі, зростання мережі фейкових сайтів французьких медіа, сфабриковані «перехоплення» про накази стріляти по власних військових, а також підроблені новини про нібито злочини українських військових проти цивільного населення.
Фейк про «опломбування колодязів» як частину євроінтеграції України
Російські пропагандистські канали розповсюджують неправдиву інформацію, що українська влада нібито планує «опломбувати» всі приватні джерела води, зокрема колодязі, та змусити людей платити за воду після перевищення ліміту 2 кубометри на місяць. Пропаганда стверджує, що жителі повинні будуть установити лічильники на своїх колодязях.
Ця інформація не відповідає дійсності та є спотворенням змісту законопроєкту №13578, ухваленого Верховною Радою у першому читанні. Мета цього законопроєкту — привести законодавство у сфері водопостачання у відповідність до Директив ЄС, що передбачає модернізацію мереж, контроль якості води від джерела до споживача та прозорі правила підключення до централізованих мереж. У документі немає жодних згадок про «опломбування» приватних колодязів, установлення лічильників чи оплату води з власних джерел.
Фейк є продовженням спроб російської пропаганди подавати будь-які реформи, стандартизацію чи контроль якості як «утиски» й «обмеження». Щоб підірвати довіру до євроінтеграційних процесів і розпалювати соціальну напругу.
Мережа клонів медіа атакує Макрона
Журналісти-розслідувачі фіксують зростання російської дезінформаційної активності у Франції. Там з’явилося понад 200 нових фейкових медіасайтів, щонайменше 140 із яких видають себе за відомі французькі видання.
Ця мережа пов’язана з операцією Doppelgänger («Двійник»), яку координує головний виконавець російських інформаційних кампаній у Європі, американець Джон Марк Дуґан. Як пишуть EuroNews, ці клони публікують статті, згенеровані ШІ, які стилістично та візуально схожі на оригінали, але містять прокремлівські наративи. Основні теми: дискредитація Емманюеля Макрона, розпалювання антиукраїнських настроїв і підрив довіри до державних інститутів напередодні муніципальних виборів 2026 року.
Свіже журналістське розслідування EuroNews підтверджує, що ця мережа є частиною скоординованої інформаційної операції. Механізм передбачає використання штучного інтелекту для швидкої генерації тисяч статей і їхнє розміщення на доменах, що імітують справжні медіа, а потім просування фейків через соціальні мережі. Автори пишуть, що це класична тактика мімікрування під медіа, спрямована на впровадження пропутінських тез у суспільний дискурс під виглядом «західних новин». Операція «Двійник» є прикладом передавання обовʼязків втілювати дезінформаційні операції приватним підрядникам. Та ще одним прикладом використання інструментів штучного інтелекту для поширення дезінформації.
Росія знову вигадує фейки про накази командування ЗСУ стріляти по власних військових
Російські пропагандистські телеграм-канали поширили сфабриковане «радіоперехоплення», в якому нібито українському бійцю наказують відкривати вогонь по військових Збройних сил України, які «відступають» із позицій під Куп’янськом.
Центр протидії дезінформації повідомляє, що «радіоперехоплення» було підробленим. Українська армія не має і ніколи не мала загороджувальних загонів. Застосування подібних методів примусу й існування таких підрозділів є типовим саме для російської армії, а не для ЗСУ. Як пишуть у Центрі протидії дезінформації, Кремль системно поширює подібні фейки, щоб приписати українським військовим злочини, які є стандартними для російських збройних сил.
Кремль фабрикує «новини» регіональних медіа України, щоб дискредитувати військових
Російські пропагандистські ресурси поширювали два підроблені зображення «новин» з українських регіональних медіа: The Sumy Post і чернівецької газети «Молодий буковинець». Згідно з підробкою повідомлення з медіа Сумщини, «військовий викинув дитину з вікна сьомого поверху», а у підробці повідомлення медіа з Буковини «військовий ЗСУ застрелив пенсіонера через конфлікт на мовному ґрунті».
У кожному випадку зображення були сфабрикованими. В оригінальній новині The Sumy Post повідомляли про трагічний нещасний випадок — загибель 13-річного підлітка, який випав з вікна, без жодної згадки про військового. У новині видання «Молодий буковинець» повідомляли про цивільного, а не військовослужбовця. Джерелом було повідомлення Національної поліції.
Два випадки обʼєднує те, що пропагандисти підробили тексти реальних новин, щоб додати до них «військового».
«Запити» українських військових у Starlink
У соціальних мережах поширюється сфабриковане відео, яке має логотип Microsoft і стверджує, що компанія SpaceX нібито оприлюднила статистику пошукових запитів українських військових через систему Starlink. Автори фейку вказують, що до «найпопулярніших» запитів начебто входять: «способи самогубства», «здатися в полон яка радіохвиля», «онлайн-казино» та «порно».
Приклад фейкового повідомлення, поширення якого зафіксував StopFake
Це відео, як і «статистика», є фейками. По-перше, Microsoft News не публікує матеріалів на політичні чи військові теми, а лише про технології та кібербезпеку. По-друге, жодних згадок про подібну «статистику» немає ані на офіційних ресурсах Microsoft, ані в каналах SpaceX. По-третє, з технічної точки зору зібрати таку інформацію неможливо, оскільки весь трафік між користувачем і Google захищений end-to-end шифруванням. Google не передає деталізовану статистику пошукових запитів стороннім компаніям.
Реальний перелік запитів українців, за інформацією Google, які публікує компанія, інакші. Вони стосуються графіків відімкнення світла, розваг і новин.
Мета цього вкиду — дискредитація Збройних Сил України та деморалізація українського суспільства, щоб створити враження про низький бойовий дух та аморальність захисників.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.

