Арон Майберг: співвласник авіаліній МАУ, компанію якого звинувачують у монополізмі
Арон Майберг є главою наглядової ради, а також акціонером авіакомпанії МАУ, яку часто звинувачують у монополізмі на українському авіаринку. На пару з впливовим бізнесменом Ігорем Коломойським, частку якого в МАУ не розголошують, Майберг лобіює інтереси українських авіаперевізників, і своєї компанії зокрема, блокуючи можливість інтеграції з ЄС і приходу в Україну іноземних лоукост-перевізників.
Біографія
Майберг Арон Сергійович народився 13 липня 1956 року в Тюмені. У нинішній час є співвласником авіакомпанії "Міжнародні Авіалінії України" (МАУ), а також очолює наглядову раду підприємства.
Сім'я
Арон Майберг одружений. Виховав трьох дітей. Одна з його дочок живе в Лондоні і випускає одяг власного бренду.
Освіта
Бізнесмен вчився в Хмельницькому технологічному інституті на інженера-механіка.
Кар'єра
Після закінчення вишу Майберг близько 4 років працював викладачем технічної механіки в одному з чернівецьких технікумів. Потім влаштувався майстром на автосервіс. Через кілька років його поставили головним інженером підприємства.
У 1990 році Арон Майберг поїхав в Ізраїль і отримав там громадянство.
Говорить, крім того, що в країні живе багато родичів, на рішення виїхати з України вплинув спалах алопеції - хвороби патологічного випадіння волосся. Невідомо з якої причини в Чернівцях почали лисіти діти. Припускали, що хвороба виникла через те, що у вихлопних газах автомобілів був підвищений рівень вуглецю.
За словами Арона, його тоді викликали на якісь збори, звинувачували в неправильній підготовці машин до техогляду. У відповідь на це Майберг звернув увагу, що в Україні всі автомобілі обслуговуються однаково, при цьому в інших областях подібної проблеми не виникло.
На той час дочці Арона було всього 2 роки. Злякавшись за неї, він забрав сім'ю і залишив Україну.
В Ізраїлі спочатку займався виробництвом пончиків, а потім перейшов до більш серйозного бізнесу - авіаційного.
Так, на початку 1990-х років Майберг допомагав громадянам СРСР отримати пмп в Ізраїлі. З огляду на це йому було вигідно запустити прямі комерційні рейси "на святу землю". Він прийшов з пропозицією до гендиректора Українського об'єднання цивільної авіації, і вже в серпні 1992 року відбувся перший рейс Київ - Тель-Авів.
У 1994 році Майберга взяли на посаду гендиректора авіакомпанії "Аеросвіт", де він пропрацював 15 років, а також був одним з її акціонерів. З 2008 по 2009 рік очолював Наглядову раду компанії.
Під кінець 2009 року бізнесмен продав свої акції в компанії "Аеросвіт", а через 2 роки очолив наглядову раду в авіакомпанії МАУ.
Чутки і компромат
Банкрутство "АероСвіту" і монополізм МАУ
Ще в 2012 році Ігор Коломойський контролював сумнозвісний "Аеросвіт", а його основний конкурент МАУ знаходився під керівництвом Арона Майберга, Бориса Колесникова і брата Михайла Табачника.
Звісно, ні Майберг, ні українські чиновники не були зацікавлені в тому, щоб в Україну зайшли закордонні авіакомпанії, конкуренції яких могли б не витримати компанії олігархів, які поки що ділили між собою кращі рейси і диктували свої ціни.
Через якийсь час Ігор Коломойський викупив МАУ і зайнявся банкрутством "АероСвіту". На момент оголошення про банкрутство заборгованість компанії становила близько 4,3 мільярда гривень.
Найбільшим кредитором перевізника була "Укртатнафта", співвласником якої був Ігор Коломойський. Ще одним кредитором "АероСвіту" був ПриватБанк того ж Коломойського, сума боргів якому не розголошується.
Виходить, що одна компанія олігарха заборгувала понад мільярд гривень іншим компаніям, після чого Беня почав процес банкрутства. В результаті проведеної схеми на українському ринку стала домінувати одна авіакомпанія, надаючи квитки за вигідними їй тарифами.
У 2009 році борги авіаперевізника виросли в кілька разів, складаючи 753 мільйонів гривень. На думку профспілкового лідера Рачительного і двох колишніх керівників "АероСвіту", величезна заборгованість виникла в результаті завищених розцінок на лізинг літаків, а також дорогу вартість послуг сервісних фірм. Рачительний має підставу припускати, що більшість літаків в парку авіакомпанії надавали лізингові підприємства, підконтрольні Коломойському.
Нагадаємо, що в 2015 році Арон Майберг публічно підтвердив, що Ігор Коломойський є одним з головних акціонерів авіакомпанії МАУ.
Цікаво, що маючи такі великі фінансові проблеми, "АероСвіт" продовжував відкривати нові міжнародні рейси. У перший же рік після приходу в компанію Коломойського (з 2009 по 2010 рік) кількість міжнародних маршрутів зросла майже в три рази. Крім того, в кризові роки парк "АероСвіту" майже вдвічі поповнився новими літаками Boeing.
Багато українців вже давно чекають підписання угоди про спільний авіаційний простір. Ця угода могла б привести в країну європейські лоукост-авіакомпанії, в результаті чого вартість авіаквитків для українців істотно знизилася б.
Однак співвласник МАУ і глава наглядової ради української авіакомпанії Арон Майберг так не вважає. Він переконаний, що навіть після підписання угоди про "відкрите небо" для українців все залишиться як і раніше, зате вітчизняні перевізники матимуть серйозні проблеми.
Як кажуть учасники авіаційного ринку, МАУ виступає проти підписання даної угоди через високу конкуренцію, проте зв'язки другого співвласника компанії - олігарха Ігоря Коломойського - допомагають утримувати Державіаслужбу від підписання договору.
Арон Майберг каже, що все це чиїсь домисли, і що він мало не перший, хто бажає інтеграції в ЄС.
Хоча МАУ і переймає бізнес-стратегії лоукост-авіакомпаній, але не позиціонує себе як дешевого перевізника. На думку підприємця, стати low cost в Україні МАУ не зможе через не високу рентабельність бізнесу, а також менталітет нашого народу.
Як МАУ по "блату" отримали рейси "АероСвіту"
Коли була запущена процедура банкрутства "АероСвіту" (грудень 2012 року) багато авіаперевізників (таких як "Ейр Онікс", "Візз Ейр" і "Ютейр") намагалися отримати маршрути даної авіакомпанії. Однак, хоча і вони подали необхідні заяви до Державіаслужби, авіаційне відомство просто їх ігнорувало, ніяк не пояснюючи тривалість розгляду заявок.
При цьому, авіакомпанія МАУ Коломойського, включившись в боротьбу за рейси, відразу ж отримала понад 80% маршрутів. Цікаво, що комісія Державіаслужби вже на наступний робочий день після отримання листа від МАУ зібрала засідання і затвердила рішення.
На перший погляд, нічого протизаконного в цьому немає. Але якщо врахувати всі факти, то стає ясно, що хтось в держоргані явно діє в інтересах авіакомпанії Коломойського. І ось чому:
1. По-перше, за останні кілька років не було жодного випадку, коли б Державіаслужба настільки оперативно прийняла рішення.
2. По-друге, на засіданні комісія чомусь не розглядала заявки інших українських авіаперевізників, які вже давно подавали заявки, але так і не отримали відповідь.
3. По-третє, авіакомпанія, яка претендує на нові рейси, повинна показати комісії план по їх реалізації. З тими напрямками і частотами, які МАУ отримала від "АероСвіту", кількість її рейсів подвоїлася. При цьому, на момент затвердження у компанії було недостатньо співробітників і літаків.
4. Ну і нарешті, комісія призначила отримання авіаперевізником МАУ частот "АероСвіту" з моменту, коли збанкрутіла компанія повністю припинить свою діяльність.
Виходить, що МАУ "застовпила" рейси наперед, хоча це протизаконно.
Щоб не псувати ні з ким стосунки, віце-президент авіакомпанії Wizz Air Джон Стівенсон утримався від коментарів з приводу цієї ситуації, зазначивши лише, що український департамент "Візз Ейр" подав заявки на отримання 18 напрямків "АероСвіту", але вони навіть не розглядалися комісією.
Представники Державіаслужби ніяк не пояснюють своє рішення, ігноруючи запити журналістів.
Втручання Саакашвілі
Компанія "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) Арона Майберга та Ігоря Коломойського не раз звинувачувалася у встановленні монополізму на українському авіаринку, а також в незрозумілій лояльності до неї Державіаслужби, яку очолює Денис Антонюк. Примітно, що Антонюк в ранні роки своєї трудової діяльності зробив кар'єру саме в МАУ.
Главу авіаційного відомства звинувачували в тому, що він всіляко лобіює інтереси МАУ: віддав в експлуатацію більшість міжнародних авіамаршрутів "АероСвіту", заважає новим перевізникам отримувати бажані маршрути і т.д.
І хоча з багатьох питань начебто знайшли компромісне рішення, одне все ж призвело до чергового конфлікту.
Йшлося про рейс Одеса - Стамбул, на який претендувала як МАУ, так і компанія "Атласджет Україна". У цю боротьбу включився екс-губернатор Одеської області Михайло Саакашвілі, який розкритикував МАУ за монополізм, часті поломки літаків і високу вартість квитків.
У відповідь на це співвласник компанії Арон Майберг спростував ці звинувачення. За його словами, тарифи МАУ дешевші, ніж у тих же Ryanair і EasyJet. Також він прокоментував докір в поганих літаках, вказавши, що середній вік авіасуден МАУ - 11 років, в той час, як у тих же "Атласджет Україна" та інших перевізників - 24 роки. Що ж стосується монополії щодо маршруту Одеса - Стамбул, Майберг зазначив, що за даним напрямком літає ще дві компанії (Turkish Airlines і Onur Air), причому в два рази частіше, ніж МАУ.
Крім цього, Арон Майберг звинуватив Саакашвілі в тому, що той за допомогою Державіаслужби намагається вирішити політичні питання. Він розповів, що незадовго до того, як губернатор Одеської області потрапив до комісії авіаційного відомства, він пообіцяв власникам "Атласджет Україна" маршрут Одеса - Стамбул натомість на багатомільярдні інвестиції в Одесу.
Пропозиція про угоду
У тому ж місяці Арон Майберг виклав на своїй сторінці в Фейсбуці звернення до Михайла Саакашвілі, в якому відкрито пропонував угоду в сфері авіаперельотів.
Співвласник МАУ запропонував губернатору Одеської області дешеві авіаквитки, якщо він буде літати за бюджетні гроші. Якщо ж чиновник буде літати за свої, то компанія не буде робити для нього знижок, оскільки він "високооплачувана людина" - зазначив Майберг.
Натомість за дешеві авіаквитки для чиновників керівник МАУ просив у Саакашвілі лобіювання закону "Купуй українське", суть якого полягає в тому, що якщо хтось летітиме за бюджетні гроші, то повинен користуватися послугами українських авіаперевізників.
А що поганого з "Мівіною"?
Коли журналісти запитали Арона Майберга про дешеву локшину швидкого приготування, яка пропонується пасажирам МАУ аж за 4 долари, він з подивом відповів: "А що поганого з "Мівіною"?"
Водночас бізнесмен зізнався, що не дуже то знає "цей продукт", оскільки йому його не подають.
Потім додав, що відповідальний за сервіс і логістику запевняє, що асортимент їжі в МАУ не гірший, ніж у "Візз Ейр Україна". До того ж, не МАУ робить цю їжу - виправдовується співвласник авіакомпанії.
Статки і джерела доходів
Про свої доходи Арон Майберг не поширюється. У нинішній час він є співвласником авіаліній МАУ, а також займає пост голови наглядової ради компанії.