Войцех Бальчун – громадянин Польщі. Закінчив Сілезький університет в Катовіце за спеціальністю «політологія». Має ступінь МВА Роттердамської школи менеджменту, про це повідомляє Політека.
Перше місце роботи – газета Trybuna Sląska, де він працював директором з продажів. Згодом Бальчун пересів у крісло директора з маркетингу в польській поштовій компанії Poczta Polskiej S.A. Також він займав керівні посади у банку PKO Bank Polski.
Найуспішнішою в кар’єрі Войцеха Бальчуна стала посада керівника компанії з вантажних перевезень польської залізниці PKP Саrgо. Провівши реструктуризацію, йому вдалося за п’ять років майже з банкрота вивести компанію у плюс. У 2012 році чистий прибуток PKP Саrgо склав понад $95 млн. Компанія стала другою в Євросоюзі за вантажообігом. За визначні управлінські досягнення Бальчун отримав безліч нагород. Він не одноразово входив у список топових антикризових менеджерів Польщі.
Реформи Бальчуна не для всіх були приємними. Внаслідок реструктуризації, штат PKP Саrgо довелося скоротити вдвічі. 22 тисячі співробітників втратили роботу. Однак все відбувалося досить спокійно. Вдалося навіть уникнути масових протестів польських профспілок.
На початку 2013 року Бальчун оголосив про свою відставку з PKP Саrgо, що було великою несподіванкою. РКР збиралася виходити на біржу, що мало стати його тріумфом. ЗМІ писали, що основною причиною був конфлікт між Бальчуном та президентом групи РКР Якубом Карновським. Було й падіння показників польської залізниці, що призвело до гальмування інвестицій.
Бальчун же заявив, що залишає залізницю заради кар’єри рок-музиканта. Гурт Chemia він створив ще у 2007 році. Був там гітаристом. Протягом певного часу йому вдавалося поєднувати діяльність менеджера та творчість музиканта. З 2010 року гурт активно гастролював Польщею, грав на фестивалях у Німеччині, США, Канаді.
Деяких кліпи гурту неодноразово критикували. Зокрема, через надмірну присутність у них алкоголю та оголених жінок. Одне з відео Chemia за порушення правил сервісу навіть видалив YouTube.
Згодом Войцех Бальчун частково повернувся до менеджерської кар’єри. Він очолив наглядову раду польських авіаліній LOT. Але у жовтні 2015 року звільнився і з цієї посади. Він заявив, що все ж хоче остаточно зосередитися на музиці.
Однак у середині квітня 2016-го стало відомо, що Бальчун – переможець конкурсу на очільника ПАТ «Укрзалізниця».
Дороге польське керівництво
Керувати українською залізницею Войцех Бальчун приїхав не сам. До нового складу правління підприємства увійшли кілька польських менеджерів. Українським платникам податків всі вони обійшлися у кругленьку суму. Лише офіційна зарплата Бальчуна становила 463 тис. грн на місяць.
Не відмовляли вони собі й у бонусах. У кінці вересня 2016 року Бальчун підписав наказ про виготовлення собі й двом членам правління «Укрзалізниці» корпоративних кредитних карток. Щоденний їх ліміт складав 20 тис. грн. Кошти вони могли використовувати на бронювання готелів, придбання квитків на культурні заходи, послуги перекладачів та харчування.
Крім того, того ж місяця п’ятеро членів правління «Укрзалізниці» ухвалили рішення про виплату собі компенсацій за фактично відпрацьований час до підписання контрактів з компанією. Загальна вартість компенсацій склала понад 3 млн грн.
Також Войцех Бальчун розпорядився виплатити 150 тис. грн за дві години роботи запрошеному польському експерту Анджею Копецю. Підставою для гонорару став звіт Копця про роботу, яку той виконав у рамках договору про співпрацю з «Укрзалізницею». Експерт написав його від руки. Лише згодом доповнив англомовною презентацією, яка дублювала роботу Бальчуна «Українська залізниця, європейський чемпіон».
Омелян проти Бальчуна
Згідно з планом новообраного глави, «Укрзалізниця» за перший рік роботи мала заощадити 7 млрд грн. За підсумками 2016 року підприємство показало лише 300 млн грн прибутку.
Експерти стверджували, що навіть ці цифри «намальовані» і прибуток з’явився тільки тому, що не здійснили ремонт рухомого складу в запланованому обсязі.
Про маніпуляції цифрами говорив і міністр інфраструктури Володимир Омелян. Взагалі, відносини між ним та польським реформатором вкрай натягнуті. На початку 2017 року, між ними розгорівся гучний конфлікт. Сталося це після рішення Кабміну вивести «Укрзалізницю» з підпорядкування Міністерства інфраструктури і віддати Міністерству економічного розвитку.
Омелян стверджував, що прибуток «Укрзалізниці» за 2016 рік – не наслідок реформаторських рішень Бальчуна та його польської команди, а результат збільшення тарифів на 15%. Крім того, міністр заявляв, що через «дурні дії» керівництва підприємство втратило кредит на 60 млн євро.
Також Омелян звинувачував Бальчуна в участі у корупційних схемах. Міністр заявив, що «Укрзалізниця» закуповує сталеві клеми для рейкових скріплень та інші запчастини у «Корпорації КРТ», власниками якої є народні депутати брати Ярослав та Богдан Дубневичі. Втрати від корупційних дій у 2016 році становили 1 млрд грн. У відповідь Войцех Бальчун заявив, що йому не подобається монополія Дубневичів, але з цим він поки нічого не може зробити.
Втім звинувачення на адресу керівника «Укрзалізниці» надходили не лише від Омеляна. Нардеп Віталій Купрій стверджував, що Бальчун неодноразово порушував умови контракту. Зокрема, він без поважних причин часто був відсутній на робочому місці й тому зарплату отримував безпідставно. Купрій нарахував 72 млн грн збитків, які Бальчун через невиконання контракту завдав державі.
Серед досягнень Бальчуна на посаді керівника «Укрзалізниці» називають розвиток міжнародних пасажирських маршрутів. У грудні минулого року «Укрзалізниця» запустила поїзд Київ – Львів – Перемишль. Для пасажирів спрощено проходження кордону, а розклад рейсу зручно стикується з розкладом поїздів польської залізниці. Також в червні 2017 року почне курсувати новий поїзд Ковель – Хелм. З 1 серпня має запрацювати ще один прямий українсько-польський поїзд за маршрутом Львів – Краків. У планах запуск поїздів до Румунії, Болгарії та Австрії.
Щодо внутрішніх рейсів, «Укрзалізниця» робить ставку на денні швидкісні поїзди Intercity. Кількість таких рейсів збільшується.
5 червня 2017 року закінчився річний контракт голови правління«Укрзалізниці» Войцеха Бальчуна. Тепер рішення чи продовжувати з ним співпрацю має прийняти Кабмін. Польський реформатор заявляв, що не проти був би лишитися на посаді.
Біографія
Дата народження: 19 червня 1970 року
Місце народження: м. Ельблонг, Польща
Освіта
Закінчив Сілезький університет в Катовіце та Rotterdam School of Management Erasmus University.
Кар’єра
1992 – газета Trybuna Slaska.
1994-1997 – директор з дистрибуції Upper Silesian Press Association.
З 1997 року – голова Ради Consul Ltd. Marketing Office.
1998-2000 – очолював Управління фізичної культури та туризму.
2000-2002 – директор з маркетингу Центральної ради польської пошти.
2002-2007 – керуючий директор PKO Bank Polski.
З 2007 року лідер та гітарист рок-гурту Chemia.
2008-2012 – голова правління Акціонерного товариства РКР CARGO.
У 2013 році займався експертною консультативною діяльністю WZB Трейд.
2014 – радник правління Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa.
2015 – радник правління Агентства з промислового розвитку.
З 6 червня 2016 року – голова правління ПАТ «Укрзалізниця».