Ініційоване депутатами зобов’язання пішоходів вдягати світловідбиваючі елементи – це витончений спосіб перекласти відповідальність за вбивства на дорогах з водіїв на їхніх жертв, вважає Олег Шмід, директор ЛКП «Інститут просторового розвитку» та позаштатний радник міського голови Львова з питань транспортної інфраструктури.
«Тепер разом із перевищеннями швидкості чи проїздом на червоне світло нарівні буде розглядатися факт – мав пішохід світловідбиваючі елементи чи не мав.
А може, й досить буде одного висновку – “не мав!” – і тоді інші причини наїзду взагалі не будуть братися до уваги», – зазначає Шмід.
На його думку, із запровадженням системи автоматичної фотофіксації порушень стало зрозуміло, наскільки масовим є перевищення швидкості на дорогах і що є справжньою причиною нещасних випадків.
«Але замість того, щоб наполегливо і послідовно, як усі інші цивілізовані міста, здійснювати справжні заходи, які допоможуть досягнути Vision Zero – нульової смертності на міських вулицях, ми вчергове обираємо “особливий” український шлях: вбрати мешканців міст, які увечері йдуть до ресторанів чи до театру, як ялинку», – вважає експерт.
Принципи Vision Zero вже запроваджено у багатьох європейських містах.
Головна ідея полягає в усвідомленні того, що людям властиво робити помилки, а сама система помилятись не повинна.
Таким чином акцент робиться на влаштуванні безпечної дорожньої інфраструктури.
Наприклад, завдяки облаштуванню безпечних пішохідних переходів кількість аварій із жертвами у Варшаві за 2019 рік знизилася на 20%.
В Осло протягом 2019 року внаслідок аварій на дорогах загинула одна людина.
Автори вважають, що зараз значна кількість кількість аварій трапляється «саме за вини пішоходів», які переходять вулиці у непередбачених місцях, та ще й у стані сп’яніння.
Водночас, за даними поліції, торік в Україні з вини пішоходів сталося 3% аварій, які призвели до смертельних випадків.
Пояснюємо, чому це погана ідея.