/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F28%2F8c2bc36cbf6bc7deb6a0e14c95db1fa0.jpg)
Уроки Джорджа Флойда для України
Анонімний художник Бенксі на своїй сторінці в соціальній мережі Інстаграм виклав нову роботу, написану у відповідь на протести, які охопили США.
Його робота – глибоко метафорична, втім, як і завжди.
Жонглювання образами для Бенксі – фірмовий стиль, впізнавана риса бренду, яка дозволяє залишатися художнику на хвилі популярних тем.
А сьогодні для США інформаційний привід номер 1 – збройний опір, що повсюдно охопив державу.
На картині зображена імпровізована меморіальна стіна з портретом людини.
Над портретом – прапор Сполучених Штатів.
Ми бачимо момент, коли від свічки, розміщеної поруч з фотографією, загоряється прапор.
Безумовно, перед нами – стилізація під стихійні меморіальні стіни, які з'являються після трагічних подій в знак солідарності та підтримки.
Портрет загиблого – апеляція до образу Джорджа Флойда, афроамериканця, який загинув в результаті надмірного застосування сили поліцейськими під час затримання.
І вогонь, що охопив куточок одного з центральних символів США – це не тільки згорілі автомобілі і вітрини магазинів на вулицях міст, а й великий знак питання під актуальністю старих формулювань про рівноправність і свободу.
Як правило, анонімний художник залишає трактування своїх робіт глядачам.
Тільки на сторінці в Інстаграм їх більше 9 мільйонів.
Однак цього разу, автор залишив власний коментар, щоб уникнути двозначності своєї роботи.
- Спочатку я думав просто заткнутися і слухати, що чорні люди говорять про це.
Але чому я маю так діяти? Це не їхня проблема, а моя.
Люди з небілим кольором шкіри приречені в цій системі.
Білій системі.
Як люди в квартирі, у сусідів зверху яких прорвало трубу.
Ця неправильна система робить їх життя нікчемною, але це не їхнє завдання, виправляти це.
Вони не можуть.
Ніхто не дозволить їм зробити це в квартирі зверху.
Це проблема білих людей.
І якщо білі не зроблять цього, хтось повинен піднятися наверх і вибити двері.
За перші 6 годин після публікації роботи, пост зібрав понад 1,5 мільйона лайків і 13 000 коментарів.
Це важливий показник рівня соціального резонансу, і тема у даному випадку набагато глибше проблеми дотримання прав афроамериканців на території США.
Це на поверхні.
Справжній пласт, який зриває маніфест анонімного художника – проблема нової соціальної ідентифікації.
Класична поведінкова психологія пояснює, що свідомість людини схильна визначати приналежність іншої особи до певної соціальної групи в першу чергу за зовнішніми ознаками.
Ця базова здатність допомагає в побудові соціальних зв'язків, виборі моделі поведінки і, в кінці кінців, формує основу для формування розуміння власного місця в суспільстві.
Наприклад, білий халат – це ознака того, що перед вами знаходиться лікар, поліцейська форма – представник органів правопорядку, спортивна екіпіровка – спортсмен і т.
Найбільшу вагу при першому візуальному контакті мають зовнішні фактори, тому колір шкіри, предмети одягу і видимі відзнаки – це сигнал нашому мозку до «систематизації», віднесення людини до певної групи, про яку ми вже маємо уявлення.
По суті – судження за упередженням, що виражено в простий приказці «По одежі людину стрічають».
Чому історія Джорджа Флойда важлива для України.
Важливо інше – вимушена ізоляція під час пандемії і обмеження мобільності, а, по суті, і вибору, стали причиною критичних змін у психології поведінки мільйонів людей по всьому світу.
І Україна в цьому питанні не є винятком.
Налагоджені соціальні зв'язки, персональні етичні та економічні норми втратили колишнє значення, стійкі форми взаємовідносин похитнулися, а часто і просто зруйнувалися.
У створеній порожнечі людський мозок, який звик аналізувати і систематизувати, посилено шукає зовнішні ідентифікатори, що більше не працюють.
Через це зростає занепокоєння, загострюється почуття незахищеності.
Психологи все частіше фіксують підвищення рівня тривожності у людей, для яких цей стан раніше був нехарактерним.
Так людина втрачає контроль над власною поведінкою і стає носієм ресентимента – психологічного вірусу, для якого криза є найбільш живильним середовищем.
Для України, де головними відмінними рисами після Незалежності була мова і географічна приналежність, поширення ресентимента рівносильне відкритій газовій конфорці в кімнаті, де і так вже знаходиться запалена свічка.
І якщо не вийде вчасно загасити полум'я або закрити вентиль, ймовірність того, що Бенксі наступну реакційну картину присвятить Україні, стрімко зростає.
