Новий договір на вантажоперевезення: чи стане шантаж вантажовідправників причиною звільнення в. о. голови "Укрзалізниці" Івана Юрика
Новий договір на вантажоперевезення: чи стане шантаж вантажовідправників причиною звільнення в. о. голови "Укрзалізниці" Івана Юрика

Новий договір на вантажоперевезення: чи стане шантаж вантажовідправників причиною звільнення в. о. голови "Укрзалізниці" Івана Юрика

З 1 липня “Укрзалізниця” в черговий раз хоче ввести новий Договір про перевезення вантажів. Бізнес   проти. Антимонопольний комітет заперечує. Але тимчасовий голова УЗ Іван Юрик наполягає, що сьому за рахунком перенесення введення Договору не буде. Сподівається, що це йому зарахують як досягнення перед майбутньою відставкою.

Документ під назвою “Договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом” по своїй суті, ніякої не договір. А фактично ультиматум монополіста своїм клієнтам.

“Укрзалізниця” оприлюднює звід правил власного винаходу, за якими вона має намір далі працювати. Бізнес може погоджуватися чи ні. Не згоден, значить, далеко не заїдеш. Виникнуть проблеми, наприклад, із затвердженням планових заявок на наступний місяць і отриманням вагонів. При цьому “Укрзалізниця” повний монополіст на ринку: вантажовідправники можуть взяти вагони у приватних компаній, але за локомотивами та інфраструктурою все одно прийде в держкомпанію. Конкуренція відсутня повністю.

Користуючись цим, правління “Укрзалізниці” ще в минулому році розробило і чотири рази (!) намагався впровадити проект нового Договору. Суть якого, за словами фахівців, вкладається у формулу: “УЗ не відповідає ні за що, вантажовідправник сплачує за всі”. Причому, помітно дорожче, ніж раніше.

Враховуючи кількість внесених в проект нездійсненних або надмірних зобов'язань вантажовідправника, за порушення яких покладаються штрафи, витрати бізнесу виростають дуже значно. Себе “Укрзалізниця” при цьому карати не збирається ні за які гріхи.

Не дивно, що проти п'ятої, найнаполегливішим спроби введення Договору з 1 квітня 2020 року одностайно виступив практично весь бізнес, пов'язаний з залізничними перевезеннями: Федерація металургів України, ВП "Укрметалургпром", Українська зернова асоціація, Федерація роботодавців паливно-енергетичного комплексу України, Союз хіміків України, Асоціація виробників цементу України "Укрцемент" та Асоціація підприємств скляної промисловості "Скло України".

Кожен знайшов свій привід для збурень. Аграріїв найбільше напружило підвищення плати за користування вагонами під час вантажних операцій (доставку вагонів, навантаження і вивантаження зерна) зі 105 грн на добу за зерновоз до 1363 грн. А за дві доби-до 2726 грн. Аналогічна ситуація, скажімо, з вагонами-цементовозами.

Металурги намагалися пояснити, що в умовах невигідною для експортерів ГМК світової кон'юнктури збільшення витрат на транспортування зробить їхню продукцію неконкурентоспроможною на зовнішніх ринках. Це приведе до тяжких наслідків як для галузі, яка переживає кризу (з першому кварталі 2020 року збиток сталеварів склав близько 14 млрд грн, - автор), так і для економіки країни в цілому.

Із закликом не робити дурниць в розпал епідемії коронавіруса і відкласти запуск Договору до 1 червня (а за цей час переписати проект, з урахуванням зауважень) до "Укрзалізниці" звернулися Європейська бізнес-асоціація (ЄБА) та Американська торгова палата в Україні (AmCham). Остання заявила, що введення нового Договору на вантажоперевезення вкрай негативно вплине не тільки на ринок вантажовідправника, але і на операційні показники самої "Укрзалізниці".

Втрутився і Антимонопольний комітет України. Проаналізувавши проект Договору, комітет дійшов висновку, що окремі його умови можуть призвести до ущемлення інтересів “інших суб'єктів господарювання, що було б неможливим за умов існування значної конкуренції на цьому ринку".

загалом, введення нового Договору було відкладено до 1 червня. В цей час в “Укрзалізниці” в третій раз помінявся керівник: після Євгенія Кравцова і Желько Марчека в. о. голови правління госкомпаии став Іван Юрик.

Прихід нової людини до штурвала УЗ вселяв у бізнес надію, що, може бути, на цей раз їх аргументи будуть почуті, а зауваження враховані. Але, на жаль, ці надії не виправдалися - Юрик не став змінювати “корпоративним “традиціям.

Вже через місяць після його призначення вибухнув корупційний скандал навколо можливої причетності до присвоєння 80 млн грн на схемах з закупівлею палива. Діалогу з бізнесом так само не вийшло. Хоча заради досягнення компромісу введення Договору відклали ще раз — з 1 червня на 1 липня. У Юрика просто заявили, що вони всі головні замечаня врахували, поправки внесли, а далі - “хто не з нами, той проти нас”.

"Ми з подивом побачили заяву “Укрзалізниці” про те, що вони начебто врахували всі зауваження до цих договорів та погодили з усіма. Насправді, це не так. Більшість наших принципових зауважень там не враховано, ніхто з нами нічого не пересогласовывал. Тому думка вкрай негативне. Ми вважаємо, що з 1 липня ні в якому разі не можна вводити ці нові договори", - констатує голова Федерації металургів Сергій Біленький.

За нашими відомостями, так і не врегульовано спірний момент, що стосується переходу від почасової оплати за користування власними вагонами “Укрзалізниці” до подобової. Новий підхід не враховує цілий ряд технічних нюансів і підвищує вартість послуги більш, ніж в 6 разів.

Так і не встановлена відповідальність УЗ за порушення термінів доставки і псування приватних вагонів вантажовідправників. Мимо вух пропустили і зауваження АМКУ. Все це потрібно виправляти, а тому введення Договору необхідно знову відкладати.

Але Іван Юрик робити цього не хоче. І, вже опублікованої інсайдерської інформації, особисто лобіює Договір разом з директором департаменту комерційної роботи Андрієм Мірошниковим. Щоб уламать бізнес, його почали шантажувати прозорими натяками на “не отримаєш вагонів”.

Наполегливість, з якою в. о. голови правління УЗ продавлює сирої, неякісний документ, знаючі люди пояснюють просто: відставка Юрика неминуча. Більш того, вона ближче, ніж здається. Вже опубліковано список шести претендентів  Його прізвище в цьому списку немає. А йти зовсім без досягнень, з одним тільки корупційним “шлейфом” - недобре для резюме.

Оскільки хвалитися нічим, ситуація в “Укрзалізниці” сумна і весь час погіршується, то хоча б новий Договір про перевезення запустити. Щоб можна було сказати: ось мої попередники не змогли, а я це зробив!

Навіщо зробив? Неважливо. Розгрібати наслідки необдуманого кроку все одно буде вже новий голова “Укрзалізниці”, якому доведеться починати реформами, запізнілі на 20 років. З іншого вилікувати монополію неможливо.

Источник материала
loader