Де в Європі найдоступніший громадський транспорт: дослідження Грінпіс
Де в Європі найдоступніший громадський транспорт: дослідження Грінпіс

Де в Європі найдоступніший громадський транспорт: дослідження Грінпіс

Громадський транспорт у Європі лишається занадто дорогим, стверджує Грінпіс. Кліматична організація проаналізувала доступність тарифів і склала рейтинги 30 країн та 30 їхніх столиць.

Експерти переконані, що низька ціна і зручність користування громадським транспортом є ключовою мотивацією для людини, щоб відмовитися від поїздки автомобілем. При цьому у структурі видатків європейців витрати на пересування займають друге місце після плати за житло.

Деякі країни вже запровадили «кліматичні квитки» — так, від першого травня у Німеччині почав діяти універсальний проїзний за 49 євро. Однак Грінпіс не вважає його ідеальним.

Доступність транспорту оцінювали за чотирма критеріями:

Простота системи оплати. Один проїзний в ідеалі має покривати всі види транспорту — не лише по місту, а бажано й на національному рівні. Наразі в більшості країн немає взагалі опції проїзного, який включає міжміські поїздки.

Повна вартість проїзного абонементу. Для такої країни, як Німеччина, доступними можуть вважатися тарифи, які передбачають не більш як один євро для поїздок по країні й не більш як 0,50 євро по місту. В аналізі враховували паритет купівельної спроможності: так, витрати в один євро в Італії еквівалентні 0,49 євро у Румунії та 1,72 євро у Швейцарії. У таблиці нижче наведено топ-5 найдешевших і топ-5 найдорожчих міст із таким перерахунком:

Знижки для соціально незахищених груп.

Застосування ПДВ до квитків на громадський транспорт. У середньому поїздки в Європі оподатковуються на рівні 11%. У Данії та Великій Британії не існує ПДВ на проїзд у транспорті. А в Угорщині та Хорватії, навпаки, оподаткування найвище в Європі, 25-27%. Загалом шість країн — це також Румунія, Болгарія, Естонія та Словаччина — оподатковують квитки так само, як і предмети розкоші: ювелірні прикраси та коштовні годинники. При цьому в Євросоюзі немає ПДВ на квитки на міжнародні авіарейси, так само не оподатковується авіапальне.

З результатів аналізу випливає, що найгірше з доступністю транспорту в Болгарії — вона єдина отримала нуль балів за всіма критеріями. Водночас Софія входить до десятки міст із навищими балами. Громадський транспорт значно відрізняє болгарську столицю від регіонів країни, за останнє десятиліття він значно розвинувся.

Рейтинг країн

  1. Люксембург. Скасування плати за проїзд не привело до відмови від приватних автівок у цій маленькій державі, оскільки дуже вагома частка населення їздить у справах до сусідніх країн, тому все одно має дорого платити за подорожі,
  2. Мальта. За проїзд тут не треба платити з жовтня 2022 року. Водночас пасажири все одно повинні мати індивідуальний безоплатний квиток,
  3. Австрія. Одна з трьох країн ЄС (разом із Німеччиною та Угорщиною), яка запровадила «кліматичний квиток» на поїздки по країні. Втім, він обходиться пасажиру у три євро на день і таким чином зовсім не є доступним. Водночас регінальні проїзні дозволяють витрачати на проїзд від одного до півтора євро щодня,
  4. Німеччина,
  5. Кіпр,
  6. Іспанія. До кінця року тут скасували плату за проїзд у деяких поїздах,
  7. Швейцарія. Універсальний річний абонемент на весь транспорт у країні коштує 3 905 євро, що, втім, дещо задорого навіть з огляду на високі доходи швейцарців,
  8. Угорщина. Першого травня тут почав діяти національний проїзний на міжміські поїзди та автобуси. Він коштує приблизно 50 євро. Проїзд у міському траснпорті він не покриває,
  9. Нідерланди,
  10. Естонія,
  11. Чехія,
  12. Бельгія. Проїзд залізницею, міський транспорт у Брюсселі, регіональні втобуси — все це вимагає чотирьох різних проїзних, які, однак можна зібрати на одній картці. Але такий комбінований річний проїзний обійдеться аж у 5000 євро. Купувати разові квитки вийде дешевше,
  13. Ірландія,
  14. Словенія,
  15. Велика Британія. Має високі бали за відсутність оподаткування проїзду та безкоштовний проїзд для літніх людей та з інвалідністю,
  16. Данія,
  17. Португалія, Швеція,
  18. Польща, Литва. Литві нарахували бали лише за безкоштовний проїзд для українських біженців і порівняно невисоке оподаткування,
  19. Фінляндія, Франція, Італія, Словаччина,
  20. Румунія,
  21. Латвія, Норвегія,
  22. Греція, Хорватія,
  23. Болгарія.

Рейтинг столиць

  1. Таллінн, Люксембург, Велетта — столиці, де проїзд безкоштовний,
  2. Прага. Має найдешевший проїзний — лише 156 євро на рік. Нерезиденти, втім, платять вдвічі більше,
  3. Братислава. Річний проїзний коштує 200 євро,
  4. Мадрид. До кінця червня у місті діє 60% знижка на місячні проїзні для всіх,
  5. Рим. Річний абонемент один із найдешевших — 250 євро, хоча, кажуть, цьогоріч вартість зросте до 350 євро,
  6. Відень. Вже більш як десять років діє так званий «365-євровий проїзний» — річний абонемент, який дозволяє витрачати приблизно один євро на день. Зараз у місті кількість власників такого проїзного перевищує кількість власників автомобілей. Місце Відня у рейтингу могло бути вищим, якби не брак знижок для соціально незахищених груп,
  7. Афіни. Річний проїзний коштує 300 євро,
  8. Софія. Цьогоріч скопіювала віденьску концепцію, запровадивши «360-левовий квиток» — це 187 євро на рік за курсом, але в перерахунку до місцевих цін і доходів якраз еквівалентно 360 євро,
  9. Нікосія,
  10. Варшава. Найдешевша опція — квартальний проїзний, який коштує 53,80 євро,
  11. Брюссель. Річний проїзний коштує 500 євро. Такий, що включає й поїздки залізницею, — 600 євро,
  12. Любляна. У 2019 році тут скопіювали віденьску концепцію «365-єврового проїзного»,
  13. Лісабон,
  14. Будапешт,
  15. Рига. Місячний проїзний коштує 30 євро,
  16. Вільнюс. Вартість річного проїзного — 310 євро,
  17. Берн. Річний проїзний коштує 804 євро,
  18. Осло. Проїзд для українських біженців безкоштовний,
  19. Гельсінкі. Проїзд у громадському транспорті тут значно дорожчий, ніж навіть в Осло, хоча останнє розміщене на сусідній позиції,
  20. Загреб. Варість річного абонементу в 462 євро вважають зависокою для цього міста,
  21. Берлін. Тут планують повернутися до ідеї 29-єврового проїзного, але поки цього не сталося, німецька столиця має низьку позицію через високу вартість квитка. Для літніх людей і студентів практично немає знижок: так, студентський за 46,50 євро лише на 5% відрізняється ціною від повного місячного квитка. На дев’ятиєвровий проїзний можуть претендувати лише люди з вкрай низькими доходами,
  22. Копенгаген,
  23. Стокгольм. Проїзд для українських біженців безкоштовний,
  24. Бухарест. Має найгірші показники у Східній і Центральній Європі через високу вартість проїзду порівняно з середніми доходами,
  25. Париж. Річний проїзний коштує 925 євро,
  26. Амстердам. Річний проїзний коштує 1001 євро,
  27. Лондон. Річний абонемент лише на центральні райони міста коштає 2 174 євро, це найдорожчі тарифи в Європі,
  28. Дублін. Опинився на останньому місці, бо взагалі не має місячного проїзного квитка, хіба що спеціальний абонемент для працівників. Решта містян мусять оформлювати підписки окремо на автобуси, трамваї та електрички.

«Доступний громадський транспорт є необхідністю, але багато урядів ставляться до нього, як до розкоші, — заявляє експертка Грінпісу Лорелей Ламузен. — Уряди повинні запровадити прості та доступні “кліматичні квитки” на громадський транспорт, щоб зменшити витрати людей та скоротити використання нафтопродуктів, що веде нашу планету до катастрофи».

Нагадаємо, одне з досліджень свідить, що громадський транспорт у Києві один із найнедоступніших за співвідношенням вартості місячного проїзного і середньою зарплатою. 

Источник материала
loader