Як Spotify та YouTube працюють на Росію і що з цим робити
Як Spotify та YouTube працюють на Росію і що з цим робити

Як Spotify та YouTube працюють на Росію і що з цим робити

Українці досі потрапляють у російські музичні бульбашки. Як алгоритми формують плейлисти та чому важливіший  розвиток української сцени

«Я хочу станцювати джигу й заспівати на могилі Російської імперії, тому працюємо, донатимо», – каже Фоззі (Олександр Сидоренко), музикант легендарного хіп-хоп гурту ТНМК на концерті, який днями відбувся в заповненому МЦКМ «Жовтневий палац»

ТНМК, концерт у 2025
ТНМК, концерт у 2025

Концерт було присвячено 21-річчю альбому «Пожежі міста Вавилон» від гурту «Танок на Майдані Конго». Вже далекого 2004 року український музичний ринок поповнився новим альбомом, який увійде до списку золотих стандартів сучасної української музики. Втім, якщо ви не чули про цей альбом, – не дивуйтесь, бо де в українському медіасередовищі 2000-х можна було почути українську музику взагалі. 

Як розповідає Фоззі: «Тоді ми грали у клубі «Бабуїн», куди вміщалось чоловік сімдесят. Сьогодні граємо у повному залі тут» – так, минуло понад 20 років роботи без надії та віри в успіх, поки українські музиканти першої двадцятки змогли збирати великі зали, а їхні пісні звучати практично на всіх радіостанціях України. Але то вже інша історія.

Харківський гурт ТНМК з 1997-го року принципово перейшов на українську мову виконання і навіть у найважчі часи продовжував виконувати хіп-хоп музику саме українською мовою, навіть коли концерти відбувались у Росії. Концерт зразка 2025 року це рідкісна нагода «за допомогою танців із бубнами» створити можливості всім музикантам потрапити на сцену, адже частина групи служить у лавах Збройних сил України й захищає українські кордони фізично. Музиканти в першу чергу використовують тури чи концерти для збору коштів. Благодійний фонд «Згуртовані», яким опікуються і музиканти ТНМК збирають кошти на тактичні аптечки для ЗСУ. «Танок на Майдані Конго», до речі, є партнером ГУР Міноборони та разом із Благодійним фондом Діани Подолянчук  постійно збирають у турах кошти на спецпідрозділи ГУР, на допомогу сім'ям постраждалих та загиблих розвідників. Мільйони гривень, врятовані життя й україномовна класна музика. 

Пісні, які допомагають. ТНМК
Пісні, які допомагають. ТНМК

Кожен квиток на концерт, аукціони під час виступів, лоти, мерч – кожна гривня, вкладена у підтримку українських музикантів йде на допомогу українській армії. І навіть більше, і буквально кожна пісня, яку ви слухаєте українською мовою – це матеріальна підтримка української армії. 

Олексій Бондаренко, музичний критик, автор блогу про нову українську музику LiRoom пояснює, як працює система стримінгових платформ, звідки найчастіше «добувають» плейлисти слухачі: «музиканти «заливають» пісні на свій акаунт і заробляють із будь-яких прослуховувань і особливо – зі США та Європи. Умовно, якщо українець сидить у Нью-Йорку і слухає там російського артиста, той артист заробить більше, аніж якщо українець буде слухати російського артиста в Україні» 

Втім, кожне прослуховування, навіть у безкоштовній версії Apple Music чи Spotify – це реальні кошти для музиканта, чию пісню ви слухаєте. «Гроші їм виплачують стримінгові сервіси, які вони, відповідно, беруть із нас, слухачів, що роблять передплату за ці стримінгові сервіси або слухають рекламу на них»

Отже, прослуховування пісні російського музиканта напряму фінансує російський шоубізнес. «Питання в тому, чи дійсно ці гроші йдуть напряму на війну, але гроші вони точно мають», – зазначає Олексій. 

Російська музика наздоганяє за популярністю українську. Тренди кінця 2024 року. Графіка: Bezodnya music
Російська музика наздоганяє за популярністю українську. Тренди кінця 2024 року. Графіка: Bezodnya music

«Хорошіє рускіє» репери стають лідерами у 2025 році українських топ-10 в  рейтингу Apple Music, репер Моргенштерн підкорює топ-10 рейтингу Apple Music в Україні за прослуховуваннями. Одразу 5 його пісень увійшли до ТОП чарту українського сегмента. То ж на що підуть кошти, які своїми «вухами» заробляють українці для російських музикантів?

До речі, про кошти зі стрімінгових платформ. Для українських музикантів це не такі великі гроші, «якщо ми говоримо про невеликі прослуховування», – зазначає Олексій Бондаренко. «Але якщо це мільйони прослуховувань, це цілком притомні можуть бути виплати», – зазначає музичний критик.

Заробіток музиканта на Spotify залежить від багатьох факторів, включаючи тип підписки слухача, країну прослуховування та умови контракту з правовласниками. У середньому Spotify виплачує правовласникам приблизно $0,00318 за одне прослуховування. Варто зазначити, що Spotify не виплачує кошти безпосередньо артистам; виплати надходять правовласникам, таким як лейбли та дистриб'ютори, які потім розподіляють доходи між артистами відповідно до умов їхніх контрактів. Крім того, з 2024 року Spotify встановив поріг: трек повинен набрати щонайменше 1 000 прослуховувань за попередні 12 місяців, щоб генерувати роялті.

Слід пам'ятати, що ці цифри є приблизними, і фактичний заробіток може відрізнятися залежно від конкретних обставин, таких як умови контракту та географічне розташування слухачів.

22 лютого в одному із центральних нічних клубів на вечірці звучали пісні російських виконавців. Відео з «розвагами» викликало хвилю обурення, тож днями поліція перевіряла заклад на відповідність вимогам. Керівництво клубу визнало факт, пояснивши його самовільним бажанням діджея та попросивши вибачення пообіцяло більше не порушувати закон. 

Варто нагадати, що навіть після повномасштабного вторгнення на стримінговій платформі Spotify у безкоштовній версії з’являлись після певної кількості обраних композицій пісні-рекомендації, серед яких були саме російські виконавці. І навіть якщо твій плейлист був суто україномовним, російська музика все одно з’являлась у списку. Подібна історія відбувалась і з платформою Youtube Music. 

«Питання в тому, що ми не знаємо в принципі, яка в них політика. І в нас немає контактів з кураторами плейлистів», – пояснює Бондарук. «До 22-го року по Apple Music і по Spotify, якщо не помиляюся, редактори й куратори працювали з Москви. Там навіть були доволі дружні до нас люди, тому й українська музика доволі часто потрапляла в рекомендації. Але після 22-го року офіси позакривали і хто цим займається зараз абсолютно незрозуміло».

Спроба заборон і помилок

Поява після трьох років війни в українських чартах російських музикантів, спонукала до появи петиції №41/007827-25еп на сайті Кабміну з вимогою заблокувати  пісні російською мовою на стримінгових платформах. Автор петиції Олександр Леоненко пропонує, зокрема: «1. Кабінет Міністрів має повноваження ініціювати зміни до законодавства, яке може регулювати діяльність іноземних компаній, що працюють в Україні. Наприклад, можна запровадити вимоги до стримінгових платформ, які діють на території України, щодо контенту, що пропонується. 2.Уряд може вплинути на правила ліцензування контенту на стримінгових платформах, зобов’язавши їх не надавати доступ до російськомовної музики»

Скрін відповіді на петицію зі сторінки Олександра Леоненка
Скрін відповіді на петицію зі сторінки Олександра Леоненка

Ідею «заборонити і заблокувати» підтримали українці й петиція за три дні набрала необхідну квоту. На сьогодні її підписало понад 28 тисяч користувачів.

Але якби ж прості ідеї мали такі ж прості рішення. Досвід США доводить, що навіть обіцянка закрити ТікТок не настільки легка у виконанні, адже кошти від таких платформ мають значення.

Олександр Леоненко повідомив, що уряд переслав петицію на розгляд до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, оскільки цей орган «має повноваження вести переговори з іноземними компаніями (стримінговими платформами) та укласти з ними договір щодо блокування російського музичного контенту на території України».

Олексій Бондаренко скептичний щодо втілення таких рішень. «Саме через те, що я не бачу механізмів реалізації. Формально на законодавчому рівні нам заборонили російську музику ще у 2022 році. Тоді було прийнято законопроєкт, який забороняє відтворення російської музики в публічному просторі». Чи по факту він працює, адже публічний простір це і ТікТок, і Youtube, де чимало роликів мають російськомовну музику у фоні. 

«Багато запитань, судячи з того, що я чую. Саме тому, на жаль, петиція це більше про якесь волання в пустелі. Ясно, що підписують люди, які незадоволені тим, що вони бачать на сторінках стримінгових сервісів, але особисто я вважаю, що замість того, щоб шукати способи щось відрізати, заборонити, треба зайнятися стимулюванням і розвитком того, що є, а не блокувати музикантам з України виїзд за кордон, де вони збирали кошти на потреби ЗСУ» (ТНМК з гастрольних турів за кордоном у 2024 році зібрав понад 6 мільйонів гривень для ГУР, – ред.).

У 2022 році Верховна Рада ухвалила закон, який заборонив публічне використання російської музики в медіа та громадських місцях. Це остаточно закріпило тенденцію переходу на україномовний контент. Наступного року секретаріат Уповноваженого із захисту державної мови повідомив, що наслідок моніторингів показав – жодної пісні російською мовою не було зафіксовано.

Запитань більше, аніж відповідей

Але радіостанції – це український бізнес. Стримінги – ні. Залишаються відкритими питання як будуть комунікувати уповноважені органи з менеджерами стримінгових корпорацій? Як визначатимуть критерії заборон? Як поставляться до цих ідей у компаніях? Чи йдеться про російськомовну музику і українських музикантів? Скажімо, у «Бумбокса» є низка російськомовних пісень, чи означає це, що закриватимуть весь альбом проукраїнського музиканта, який зараз у лавах ЗСУ?

«Єдиний варіант, який я бачу, це, якщо ставити умову стримінговому сервісу, наприклад, Spotify, і сказати: якщо ви не зносите російськомовні пісні для нашого регіону, то ми забороняємо або накладаємо санкції на ваш стримінговий сервіс», – каже Олексій Бондаренко. Чи це ефективний спосіб? «Я думаю, що ні, бо це просто може призвести до того, що від нас підуть всі легальні й великі стримінгові сервіси». 

Олексій Бондаренко, музичний критик
Олексій Бондаренко, музичний критик

І українські музиканти залишаться без фінансової підтримки. Адже концерти та прослуховування на сьогодні – єдине джерело прибутку українських музикантів. Війна не є сприятливим часом, хоча час видовищ вимагає. Олексій додає, що після різкого злету у 2022 році, на сьогодні відчутно впав інтерес до українськомовних гуртів, йде стагнація, тож стабільно заробляє на стримінгах лише 10-15 колективів. А концерти на сьогодні обмежені дуже невеликим колом міст, де люди мають досить обмежені фінансові можливості, виснажені війною. 

Тож парадокс, – забороняючи російськомовний музичний контент, ми можемо добити українськомовний музичний простір.

З технічного погляду це невідомість

Зрештою, аналогів подібних заборон музичний критик пригадати не може, так само не готовий говорити про технічні можливості обмежувати і ставити мовний фільтр усередині платформ. «Я з таким не стикався, але одна справа заборонити артиста на певній території, це мені здається зробити легше».

Подібні варіанти можливі в «кабінеті дистриб'ютора», адміністратора виконавців. «Коли я свій гурт заливаю зараз через дистриб'ютора на стримінгові сервіси, я там відмічаю, що не хочу, щоб наші пісні були доступні, наприклад, у Росії. Тобто це можна зробити для кожного окремого релізу. Але чи будуть росіяни це робити? Ну, звісно, ні. Моргенштерн не буде виключати Україну зі списку країн, в якій він хоче, щоб дистрибутувалася його музика, хоча теоретично це можуть з точки зору платформи»

Олександр Фоззі Сидоренко, фото соцмережі
Олександр Фоззі Сидоренко, фото соцмережі

Серед небайдужих користувачів можна почути пояснення появи російських музикантів у топах певними фінансовими алгоритмами, мовляв, за додаткові кошти потрібним виконавцям «накручують» рейтинги. Можливо, на користь такого механізму спрацьовують і приклади пострадянських країн. Як каже Олексій Бондаренко: «Якщо ви подивитеся на інші країни, де є російськомовне населення, наприклад, на Литву Латвію, Естонію, там теж дуже схожі показники по топ чартах, як і в нас. А в Польщі, наприклад, цих виконавців взагалі немає».

Що робити?

«Шансів, що у нас вийде щось і ми зіграємо цей концерт було не так багато, але українці вміють з маленькими шансами працювати й перемагати. І не забувайте, що ви маєте справу з харківським гуртом, тож усі кошти за мерч ідуть військовим на тактичну медицину. Ми ще потанцюємо на могилі російського імперіалізму, то ж донатимо і слухаємо українське», – каже Фоззі.

Олексій Бондаренко говорить про ефективність спільної стратегії, аби не знищити те, що ще є: «Мають представники від індустрії комунікувати з представниками державних органів, щоб принаймні випрацювати якусь політику, тоді буде набагато простіше підтримувати своїх»

Олег Фагот Михайлюта, фото соцмережі
Олег Фагот Михайлюта, фото соцмережі

«У нас ворог підступний, він сидить не тільки на нулі. Він сидить в головах людей, він сидить в телику, в пропаганді. Він всюди. Я завжди наголошував і продовжуватиму – якщо ти співаєш російською, то ти робиш свій внесок у російську культуру. А ми бачимо, що все російське хоче знищити українське повністю і культуру також. Якщо ти, будучи українцем, хочеш долучитися до ворога і допомогти йому знищити українську культуру, – значить ти теж ворог і теж маєш бути знищений», – казав в одному з інтерв’ю Фагот (Олег Михайлюта), ще один вокаліст ТНМК.

Найпростіше і водночас найскладніше питання у цьому випадку – перестати слухати російськомовну музику. Жодні заборони, жодні ракети не можуть зрівнятись з ефективністю і складністю цієї поради. Але якщо ви дочитали до цього місця, вона вам точно вже не потрібна.

Ярина Скуратівська, Київ



Источник материала
loader