Між сценою, мандрівками та повсякденням: мода в житті Соломії Крушельницької
Між сценою, мандрівками та повсякденням: мода в житті Соломії Крушельницької

Між сценою, мандрівками та повсякденням: мода в житті Соломії Крушельницької

Ми знаємо Соломію Крушельницьку як одну з найвеличніших оперних співачок XX століття, унікальний голос якої зачаровував глядачів в усіх куточках світу — від Львова й аж до Нью-Йорка. Співати на одній сцені з мисткинею мали за честь Енріко Карузо й Тітта Руффо, а італійський композитор Джакомо Пуччіні навіть подарував їй власний портрет із символічною присвятою «Найпрекраснішій і найчарівнішій Баттерфляй».

Усі ці факти про довгий шлях успіху Крушельницької, її творчість, тривалі мандрівки та особисте життя дозволяють нам ближче познайомитися з Соломією, утім не розкривають її образ повною мірою. Ще один аспект, який допомагає нам відчути самобутність співачки, — її стиль.

Між сценою, мандрівками та повсякденням: мода в житті Соломії Крушельницької - Фото 1

Модні вподобання Соломії Крушельницької еволюціонували разом із тенденціями того часу. Від розкішних сецесійних мотивів кінця XIX століття до витончених образів, створених у найкращих європейських майстернях, — її стиль завжди відображав дух епохи. Вона не лише слідкувала за модою, а й сама ставала її частиною, майстерно поєднуючи елегантність, новаторство та індивідуальність.

Сьогодні разом з Музично-меморіальним музеєм Соломії Крушельницької детально розбираємо те, який одяг та аксесуари обирала мисткиня для своїх виступів, подорожей і повсякдення. 

Між сценою, мандрівками та повсякденням: мода в житті Соломії Крушельницької - Фото 2

Як формувався стиль Соломії Крушельницької

Хоч не так багато інформації збереглося про те, що вдягала Соломія у свої дитячі роки, ми точно знаємо про її ранню любов до перевдягання. 

«Маленькою Соломія не любила бавитися з дітьми, вона шукала товариства серед старших. Була впертою, дещо деспотичною, хотіла, щоб всі її слухали. Улюбленою її забавкою була гра в артистку. Вона одягала бабусині сукні, робила різні зачіски та співала з сестрами діалоги з грою та мімікою», — писала у спогадах сестра Осипа.

Ця гра з образами, що почалася ще в дитинстві, згодом переросла у тонке відчуття стилю. Уже в дорослому віці співачка уважно стежила за модними тенденціями й майстерно інтегрувала їх у власний гардероб. Під час своїх численних мандрівок світом вона спостерігала за витонченістю європейських панянок, переймала найкращі елементи та формувала власний неповторний образ, що гармонійно поєднував вишуканість, жіночність і сценічну виразність.

Як ми знаємо, наприкінці XIX — початку XX століття мода трансформувалася надзвичайно стрімко. Ще на ранніх світлинах Крушельницької ми могли б помітити звичні для того часу поєднання блуз і пишних спідниць, що створювали так званий S-силует з тонкою талією та широкими бюстом і стегнами. Утім далі зі змінами в суспільстві змінилася й мода. Довжина вбрання стала коротшою, а виразно підкреслена талія взагалі зникла. 

Між сценою, мандрівками та повсякденням: мода в житті Соломії Крушельницької - Фото 3

Поки слава Крушельницької ще не поширилася на весь світ, сценічні костюми їй допомагали шити сестри. Однак зі зростанням її популярності й дедалі частішими виступами на престижних оперних сценах вимоги до образів змінилися. Соломія почала вдягатися в найкращих майстернях Європи, де їй створювали вишукані костюми для виступів, а також модні сукні для світських заходів та повсякдення. Вона ретельно підбирала вбрання, орієнтуючись не лише на актуальні тенденції, а й на те, як тканини, силуети та деталі підкреслювали її особистість.

Елементи народного вбрання

Хоч упродовж життя Соломія відвідала немалу кількість країн, пам’ять про Україну завжди була з нею. Як і всі її сестри, співачка мала власний народний стрій. Відомо, що одного разу вона навіть попрохала матір вислати їй до Віареджо традиційний костюм, який у родинному листуванні називали «Заліщицьким». У ньому, зокрема, можна побачити піаністку Джуліану Вентурі — приятельку Крушельницької.

Між сценою, мандрівками та повсякденням: мода в житті Соломії Крушельницької - Фото 4

Щодо вишивки, то вона не була характерною для міського гардероба Соломії, проте в родині Крушельницьких все ж займала особливе місце. Зокрема, сестра співачки Емілія глибоко захоплювалася візерунками та навіть присвятила себе вивченню орнаментів Східної Галичини.

Між сценою, мандрівками та повсякденням: мода в житті Соломії Крушельницької - Фото 5

Джуліана Вентурі в народному строю Крушельницької

Аксесуари в гардеробі Крушельницької

Не менш важливими деталями образу Крушельницької були аксесуари. Співачка надзвичайно любила коштовності й мала цілу колекцію прикрас, які їй дарували під час бенефісів. Зокрема, на багатьох театральних чи побутових світлинах можна було помітити дорогоцінні сережки, що їх Соломія отримала після виступів у Варшаві.

Між сценою, мандрівками та повсякденням: мода в житті Соломії Крушельницької - Фото 6

Серед інших її улюблених прикрас — браслети. Вони доповнювали сценічні костюми в постановках «Саломея», «Бал-маскарад» і «Аїда». Один із таких браслетів навіть зберігся до наших днів і нині представлений у музеї разом із фотографією Крушельницької в ролі Аїди. 

Важливо зазначити, що, попри любов до вишуканих речей, Соломія завжди знала міру. На сцені артистка збагачувала своїх героїнь цікавими жестами, але вони ніколи не були перебільшеними. Крушельницька вміла поєднувати розкіш і стриманість, створюючи таким чином гармонійний образ. 

Так, у багатьох спогадах глядачів, навіть незважаючи на дорогі сценічні образи та коштовні прикраси, Соломія залишилася стриманою і простою

«Крушельницька вийшла на сцену в довгій оксамитовій бордового кольору сукні без рукавів з діамантовими кульчиками й коштовною брошкою на грудях і, хоч вона була повніша, ніж ми її собі уявляли на підставі фотографій в оперних ролях, на свої п’ятдесят шість років виглядала свіжо й молодо, пишно і водночас скромно. У поведінці була стримана».

Які кольори обирала співачка

Для виступів Соломія часто підбирала сукні відповідно до свого віку та сезону. Її осінні концерти здебільшого супроводжувалися вибором глибоких та насичених кольорів, зокрема, темно-вишневих. Окрім цього, на відтінки образів впливало й місце, у якому жила Крушельницька: у спекотну пору в Італії чи Аргентині гардероб співачки був наповнений переважно світлими тонами.

«Незважаючи на свій похилий вік, вона трималася надзвичайно граціозно. Одягнена була просто, але з великим смаком: вся у білому, а на мереживній блузі звисала довга низка червоних коралів. Пишна сива зачіска вінчала ще досить струнку її постать», — йдеться у згадках про Соломію.

Між сценою, мандрівками та повсякденням: мода в житті Соломії Крушельницької - Фото 7

Які елементи одягу Соломії Крушельницької збереглися до сьогодні

Соломія з особливою уважністю ставилася до якості своїх костюмів, і це стосувалося не лише тканин, а й окремих деталей. Зокрема, чимало суконь співачки прикрашало витончене брюзьке мереживо, привезене з Бельгії. Племінниця Крушельницької Одарка Бандрівська зберегла деякі його фрагменти, і сьогодні їх можна побачити в експозиції музею. 

Серед інших збережених речей — білосніжна батистова блуза з ришельє, а також окремі фрагменти театральних костюмів. Наприклад, у фондах знайдуться хустка з гаптом із опери «Кармен» та елементи сукні для ролі Амелії з «Бал-маскараду» Дж. Верді. Значна частина цього костюму нині перебуває у Львівському історичному музеї.

Окрім сценічного вбрання, залишилися й аксесуари Соломії: рукавички, віяла, капелюшки 1940-х років, а також коробки від них, які дозволили уявити, як виглядали подорожі тієї епохи. 

Між сценою, мандрівками та повсякденням: мода в житті Соломії Крушельницької - Фото 8


Источник материала
loader