/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F193%2F4b20e05b8916e6ae32bf5c4753516240.jpg)
9 найцікавіших виставок червня у Києві та Одесі
Відтворена мозаїка Алли Горської на Хрещатику, світове сучасне мистецтво в Києво-Могилянської академії та виставка про культовий сквот 90-х: ми зібрали найцікавіші виставкові проєкти, які варто побачити в Києві та Одесі у червні.
Виставка Янніса Кунелліса "Без назви"
Староакадемічний корпус Києво-Могилянської академії, до 1 вересня
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F193%2F767186e163e845df841df033001ed7de.jpg)
Легендарна кураторка Марта Кузьма, професорка Єльської школи мистецтв, яка з початку 1990-х до 2000 року керувала Центром сучасного мистецтва Сороса в Києві, повертається до української столиці з гучним проєктом зірки світового мистецтва Янніса Кунелліса. У 1997 році у Києві вже показували його інсталяцію: тоді митець здійснив інтервенцію до відреставрованої барокової будівлі на Подолі, де першопочатково розміщувалася Києво-Могилянська академія. Кунелліс запропонував просту, але масштабну інтервенцію: встановити вздовж нефа сталеві двотаврові балки, з яких звисали би церковні дзвони. До них художник висував лише дві вимоги: щоб були історичними й походили з України. 28 років по тому Марта Кузьма повертає цю інсталяцію в Україну і зазначає: на тлі війни, яку продовжує вести Росія, відродження й відтворення цього проєкту в червні 2025 року є жестом, що привертає увагу до автономії мистецтва й життя.
Виставка "Янніс Кунелліс: "Без назви", 1997/2025" є частиною "Фактури 10", ключової ініціативи Ribbon International. Виставку реалізовано завдяки співпраці з FORMA (Київ).
"ПроЗорі"
Український Дім, до 22 червня
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F193%2F6ce42d16001d09a4f33b8ce8c54e01d1.jpg)
Ада Рибачук і Володимир Мельніченко, Федір Тетянич, Валерій Ламах, Флоріан Юр’єв — культові київські художники, чию практику досліджують куратори виставки "ПроЗорі" в Українському Домі.
Окрім географії та епохи, в яких вони творили, спільним для цих митців було те, що вони працювали із монументальним мистецтвом на державне замовлення, проте водночас будували свої окремішні світи, що виходили далеко за межі радянського канону. Усі були "дітьми війни" — пережили Другу світову у ніжному віці — і прагнули через мистецтво знайти порятунок для людства й відповіді на важливі екзистенційні запитання.
"Бентежні роки. Митці з України в École de Paris"
Музей Ханенків, до 14 вересня
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F193%2F7f2a29ef2672f45666ca114fa7283060.jpg)
Виставка, що занурює в атмосферу Парижа першої половини ХХ століття — у час, коли постала й діяла міжнародна спільнота митців, відома під назвою "Паризька школа" (École de Paris). Цим проєктом Музей Ханенків спрямовує фокус на художників з України, які були її частиною.
На виставці представлено понад 70 творів 24-х українських митців зі збірок восьми приватних колекціонерів, а також документальний короткометражний фільм "Монпарнас" 1929 року режисера Євгена (Ежена) Слабченка (Деслава), наданий паризькою студією Light Cone. В експозиції можна побачити роботи Олекси Грищенка, Миколи Глущенка, Василя Хмелюка, Соні Делоне, Самуеля Грановського, Жака Шапіро, Володимира Баранова-Россіне та інших.
"Вправи в тилу". Виставка Сергія Сабакаря
The Naked Room, до 19 червня
У серії графічних та анімаційних робіт художник Сергій Сабакарь міркує про те, як війна закарбовується у вигляді досвіду у побуті, тілі та пейзажі. Експозиція складається з кількох частин: двох монументальних графічних пейзажів — неба і землі, закутих у чорні поліетиленові пакети; портретів самого художника, колег-цивільних і друзів-військових, створених під час їхнього перебування в тилу; а також циклу анімацій на різних гаджетах, розміщених на штативах.
Графічні ландшафти Сабакаря позбавлені природної краси — вони ввібрали зламану геометрію повоєнної землі. Через розтрощене дерево, викривлений портрет, жест, вирваний із новинного кадру, художник розкладає акт насильства на складові — і залишає глядачів сам на сам із тишею цих зображень.
"Джан Джейран". Виставка Діани Халілової
thesteinstudio, до 29 червня
Виставка молодої мисткині Діани Халілової досліджує родинну пам’ять та питання самоідентифікації. Авторка проєкту Діана Халілова народилася на Північному Кавказі, але ще в дитинстві унаслідок історичних зрушень XX століття опинилася з родиною в Дніпрі. Її сім'я належить до рутульського народу — однієї з малочисельних етнічних груп, представники якої розсіяні територіями пострадянського простору. Назва виставки "Джан Джейран" походить від звертання, яким мати ніжно називала художницю в дитинстві, а серія робіт розповідає про забування материнської мови і винайдення способів згадати її, про пам'ять і спогади.
"БЖ-АРТ: на правах спільноти"
Національний музей Київська картинна галерея, до 10 серпня
Одна з найцікавіших виставок літа "БЖ-АРТ: на правах спільноти" — це дослідження спадку київського сквоту на Великій Житомирській, що існував у 1990-ті роки, та його впливу на сучасне українське мистецтво. Проєкт представляє 45 художників, серед них легенди українського сучасного мистецтва: Петро Бевза, Андрій Блудов, Матвій Вайсберг, Володимир Труш та інші. "БЖ-АРТ" виник 1994 року у сквоті на Великій Житомирській, 25/2, де художники створили вільний простір, що став майданчиком для експериментів пострадянського періоду.
Виставка увібрала в себе живопис, скульптуру, інсталяції, відео, лендарт, перформанси. Особливе місце посідає реконструкція експозиції 1998 року — ключовий момент становлення "БЖ-АРТ", що дає змогу зануритись в атмосферу тих років.
Відтворена мозаїка "Боривітер" Алли Горської
до 22 червня, вул. Хрещатик, 20-22
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F193%2Ffc5c1dbea672c2a4a8e968c675cd1c90.jpg)
У Києві на Майдані Незалежності представили відтворену легендарну мозаїку "Боривітер" Алли Горської. До репродукування панно долучилися 15 художників-монументалістів і дослідників на чолі з Оленою Зарецькою, онукою Горської. Робота з точністю до найменшої деталі повторює оригінальну мозаїку в Маріуполі, яка була сильно пошкоджена під час повномасштабного вторгнення.
Також у межах проєкту створили другу копію мозаїки, яку розділили на 1250 фрагментів: кожен охочий може придбати один із них і стати хранителем "Боривітра", щоб одного дня відновити легендарне творіння Горської у визволеному Маріуполі. Відтворений "Боривітер" експонуватиметься у Києві до 22 червня за адресою: вул. Хрещатик, 20-22. Проєкт ініційовано громадською організацією Ukraine WOW і Фондом Алли Горської та Віктора Зарецького за підтримки ROZETKA.
"Коли руйнується світ"
Виставковий центр "Жива пам'ять", до 31 липня
"Коли руйнується світ" — документальний виставковий проєкт, присвячений невтіленому меморіалу трагедії Бабиного Яру, який в 1965 році створили відомі київські митці Ада Рибачук та Володимир Мельніченко. На виставці представлені архівні матеріали, авторські ескізи, фотографії, тексти та відреставрований макет меморіалу із колекції Фонду збереження культурної спадщини АРВМ. Ці експонати документують прагнення художників осмислити й вшанувати памʼять про трагедію Бабиного Яру — і водночас свідчать про намагання радянської влади стерти або применшити її масштаб у публічному просторі.
Кураторська команда проєкту — Марія Мізіна, Анастасія Пасєка та Михайло Алексеєнко.
Виставка переможців конкурсу MYPH PHOTOGRAPHY PRIZE 2024
Одеський національний художній музей, до 21 червня
Цього літа в Одеському національному художньому музеї триває виставка переможниць та переможців відкритого конкурсу MYPH PHOTOGRAPHY PRIZE 2024. Школа концептуальної та артфотографії МҮРН була заснована 2018 року фотографом Сергієм Мельниченком у Миколаєві і за останні сім років згуртувала навколо себе спільноту фотографів, чиї роботи експонувалися в галереях та музеях України, Польщі, Італії, Німеччини, Франції, США, Норвегії та інших країн.
На виставці представлені роботи восьми переможців і переможниць конкурсу: Олексія Чистотіна, Ірини Кабиш, Айнур Сакішевої, Олі Коваль, Георгія Іванченка, Регіни Буквич, Нурлана Удовенка, Вероніки Моль.
