/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F201%2F5ed3342cdd1268b399b4dc3e3da6b1cf.jpg)
Чому покоління Z повернуло моду на книжкові клуби?
Ще кілька років тому здавалося, що соцмережі остаточно витіснили книжки з життя молоді. Але сьогодні тренд змінюється: покоління Z повертає читання до життя і робить його модним.
За результатами опитування, проведеного цифровою платформою U-Report, 52,8% української молоді читає книги щодня або кілька разів на тиждень, а 78,4% надають перевагу паперовим книгам.
Топ-три причини, чому молодь читає книжки: бо це їм подобається; для саморозвитку; через «атмосферу читання». Та окрім читання книжок популярності набирають саме книжкові клуби.
Що таке книжкові клуби?
Це спільнота, що об’єднує людей досвідом читання, а згодом і дискусіями щодо книжок, які обирають перед проведенням зустрічей. Учасники не лише читають, а формують власні читацькі практики та вчаться чути інші думки.
Чим важливі книжкові клуби?
На думку журналістки Богдани Неборак, книжкові клуби стають можливістю відчути спільноту, висловити свою думку і не отримати засудження. Зрозуміти, що ваша точка зору може бути цінною та важливою незалежно від того, що ви думаєте про цю книжку.
А письменниця Оксана Забужко наголошує на тому, що прочитати книжку й не поділитися нею з другом — це лише половина приємності. Тож книжкові клуби — це нормальна форма здорового життя суспільства.
Де влаштовують книжкові клуби?
Літературні зустрічі часто проводять у книгарнях, видавництвах, бібліотеках, культурних просторах. Доволі поширеним став і онлайн формат. Адже це робить участь у цих спільнотах доступною для кожного, незалежно від місця проживання. Це особливо актуально в умовах війни, коли живі зустрічі не завжди можливі.
Популяризація через BookTok
Важливу роль у відродженні книжкових клубів відіграють соцмережі, зокрема BookTok у TikTok. Саме там молодь ділиться враженнями від прочитаного, створює рекомендації та навіть започатковує власні міні-клуби. Це перетворює хобі на спільний тренд.
Масштабні читацькі події
В Україні користуються популярністю фестивалі на кшталт «Книжкової країни» та «Книжкового Арсеналу», де молодь не тільки купує книжки й зустрічається з улюбленими авторами, а й формує власні читацькі спільноти. У 2025 році Арсенал зібрав близько 30 тисяч відвідувачів. Для покоління Z такі заходи стають способом будувати коло однодумців і знаходити себе через літературу.
Тож книжкові клуби повертаються як модний і водночас глибокий тренд — вони дають молоді те, чого часто бракує у світі соцмереж: справжній діалог, щирі емоції та відчуття єдності.
Текст: Юлія Федченко
