Короткометражний ігровий фільм режисера Миколи Засєєва «Пасхальний день» відібраний до міжнародного конкурсу найбільшого в світі фестивалю короткого метру в Клермон-Феррані у Франції
Короткометражний ігровий фільм режисера Миколи Засєєва «Пасхальний день» відібраний до міжнародного конкурсу найбільшого в світі фестивалю короткого метру в Клермон-Феррані у Франції

Короткометражний ігровий фільм режисера Миколи Засєєва «Пасхальний день» відібраний до міжнародного конкурсу найбільшого в світі фестивалю короткого метру в Клермон-Феррані у Франції

Короткометражний ігровий фільм режисера МИКОЛИ ЗАСЄЄВА «Пасхальний день»,  міжнародна назва «Easter Day», французька назва «L’Oeuf de Pâques», відібрано до міжнародного конкурсу найбільшого у світі фестивалю короткометражного кіно — Festival International du Court Métrage de Clermont-Ferrand (Клермон-Ферран, Франція). Фестиваль відбудеться з 30 січня по 7 лютого 2026 року.

Фільм розповідає історію, що трапляється у Великодню неділю в Києві: двоє чоловіків з територіального центру комплектування повільно їздять міськими вулицями, придивляючись до чоловіків, яких можуть призвати на службу. Їхній шлях перетинається з юнаком, що вийшов з дому лише за кормом для кота. 

«Разом з Іллєю Волинцем-Тріфоновим (співавтор сценарію і прототип головного героя) ми дуже швидко написали цю історію — буквально за один вечір, бо це була внутрішня необхідність. Усе надто накипіло. Фільм — це відповідь на напругу і конфліктність всередині країни. І хоча сюжет може здатися наївним, у ньому є те, у що хочеться вірити: можливість діалогу між людиною і системою. А також — прийняття», — розповідає режисер МИКОЛА ЗАСЄЄВ.

Наразі МИКОЛА проходить службу в Збройних силах України, є учасником платформи Культурні сили та працює над створенням альманаху короткометражних фільмів, сюжети яких натхнені його стрічкою «Пасхальний день».

Світова прем’єра фільму відбулася в міжнародному конкурсі короткометражних фільмів Ризького міжнародного кінофестивалю у жовтні цього року. Після показу глядачі відзначали, що це був «найтепліший та найбільш людяний фільм програми». Закордонна аудиторія добре зчитує складність і неоднозначність ситуації, яку розкриває стрічка.

Фільм створено за участі двох продюсерських компаній: української 2BRAVE PRODUCTIONS та французької CINEPHAGE PRODUCTIONS. Для продюсерів НАТАЛІЇ ЛІБЕТ, ОЛЬГИ БРЕГМАН та ВІКТОРА ЕДЕ це вже друга спільна робота після повнометражного документального фільму «Стрічка часу» режисерки КАТЕРИНИ ГОРНОСТАЙ, світова прем’єра якого відбулася в основному конкурсі Берлінале у лютому цього року.

«Це велика вдача — працювати з друзями, які люблять кіно та поважають фільммейкінг. І з цим фільмом нам це вдалося. Він вийшов по-справжньому добрим — таким, якого нам часто бракує в реальному житті. Я дуже рада, що моя інтуїція знову мене не підвела і я дала “зелене світло” команді на другий день після прочитання сценарію. Але фільм став можливим лише завдяки підтримки унікальної команди професіоналів-однодумців. Я вдячна кожному з них», — підкреслює продюсерка НАТАЛІЯ ЛІБЕТ.

«Мій найперший фільм я показав саме на Клермон-Феррані багато років тому. І тепер мій перший продюсерський ігровий фільм (бо зазвичай я продюсую документальне кіно) теж має світову прем’єру тут. Це успіх і щасливий збіг. Я дуже радий, що долучився до цієї стрічки, і дуже вірю в Миколу як у режисера», — каже французький продюсер ВІКТОР ЕДЕ.

Співавтором сценарію є ІЛЛЯ ВОЛИНЕЦЬ-ТРІФОНОВ, товариш і творчий партнер Миколи Засєєва. Важливим досягненням стало формування команди професіоналів, які вже знали стиль і чутливість режисера після його першого короткометражного фільму «Фаза». Стрічка «Фаза» була тепло прийнята на МКФ «Молодість» у Києві в 2021 році, на Short Shorts Film Festival & Asia в Токіо, а також отримала номінацію на премію «Золота Дзиґа» у 2022 році.

Над фільмом працювали: оператор-постановник МИХАЙЛО ЛЮБАРСЬКИЙ, звукорежисери КАРІНА РЕЖЕВСЬКА та СЕРГІЙ СТЕПАНСЬКИЙ, художниця-постановниця ГАННА СУРІКОВА, кастинг-директорка АГАТА ЛАРІОНОВА та кастинг-натхненниця АЛЛА САМОЙЛЕНКО. До продюсерської групи також долучилися ОЛЕКСАНДРА БРАТИЩЕНКО та ВІКТОР ШЕВЧЕНКО, чия участь була ключовою на знімальному майданчику.

Головні ролі виконали: ІВАН ШАРАН, СЕРГІЙ КОРШИКОВ та ГРИГОРІЙ НАУМОВ.

У другорядних ролях також знімалася майже вся адміністративна команда: МИХАЙЛО ПАНЧУК (молодший продюсер), КИРИЛО РИБЯНЦЕВ (лінійний продюсер), ВІКТОР ШЕВЧЕНКО (продюсер).

«Після нашої попередньої потужної співпраці з Наталією Лібет над фільмом “Я рідко прокидаюсь мріючи” режисерки Ізабель Штевер, я без вагань погодилася на новий спільний проєкт. Із Миколою Засєєвим ми знайомі понад десять років, і я відчувала, що настав момент для нашої творчої зустрічі. Одним із головних викликів було те, що ми так хотіли втілити цю історію, що вирішили працювати без фінансування. Це не про романтику — це про професійну зрілість і цінність матеріалу. Справжні герої цього фільму — наша команда, яка увійшла в проєкт не «якось», а з повною віддачею. Я сприймаю цю роботу як данину професії: коли всі бачать, що історія важлива, — просто стають поруч і допомагають її реалізувати. Було непросто: довелося згадати студентські часи, коли на майданчику поєднуєш три–чотири функції. Але результат того вартий», — каже ОЛЕКСАНДРА БРАТИЩЕНКО.

Також, у вівторок, 2 грудня, стало відомо, що повнометражний ігровий дебют МИКОЛИ ЗАСЄЄВА «Магічна гора» отримав підтвердження на виробниче фінансування від Європейського фонду солідарності з українськими фільмами (ESFUF). Сценарій фільму, як і у попередніх роботах, Микола написав у співавторстві з ІЛЛЄЮ ВОЛИНЕЦЬ-ТРІФОНОВИМ. Продюсерами фільму виступають Наталія Лібет та Ольга Брегман  (Україна), Matīss Kaža (Латвія), чий анімаційний фільм “Потік” / “Flow” отримав премію «Оскар» за найкращий анімаційний фільм в 2025 році, Рінске Раап (Нідерланди) та Віктор Еде (Франція). Це вже третій продюсерський проєкт, у якому французькі та нідерландські партнери підтримують українських продюсерок, продовжуючи сталу співпрацю, що формується навколо нової хвилі українського авторського кіно.

МИКОЛА ЗАСЄЄВ (нар. 1994, Україна) — режисер і сценарист. У 2017 році закінчив Київський національний університет культури і мистецтв (кінорежисура). Ще під час навчання співпрацював із провідними українськими кіно- і телестудіями як сценарист, перший асистент режисера та тренер акторської майстерності. Його ігрові короткометражні фільми брали участь у міжнародних фестивалях. Дебютна робота «Фаза» (2021) була показана на МКФ «Молодість» та Short Shorts Film Festival & Asia у Токіо, здобула нагороду “Найкращий ігровий короткометражний фільм” на French Riviera Film Festival та номінацію на «Золоту Дзиґу».

2BRAVE PRODUCTIONS — українська незалежна кіновиробнича компанія, заснована у 2022 році продюсерками Ольгою Брегман та Наталією Лібет. Компанія працює над інтеграцією нового покоління українських кінематографістів у світову кіноіндустрію та побудовою міжнародних копродукцій, поєднуючи традиційні та альтернативні моделі фінансування. 2BRAVE PRODUCTIONS здобула визнання за відкриття нових яскравих імен для глядачів в Україні та за кордоном. Завдяки своєму досвіду та унікальному доступу до українських талантів засновниці представляють українських режисерів та продюсерів на ключових світових ринках і фестивалях.

Серед найбільш відомих робіт компанії: документальні фільми «Стрічка часу» реж. Катерини Горностай (основний конкурс Берлінале 2025; нагорода Doc Barcelona), «Куба і Аляска» реж. Єгора Трояновського (приз журі та приз глядацьких симпатій Brussels IFF 2025; найкращий документальний фільм Rome IFF 2025), а також «Пасхальний день» реж. Миколи Засєєва, «Чорничне літо» реж. Маши Кондакової, «The Eukrainian» реж. Віктора Норденскьольда, «Мистецтво війни» реж. Тіціани Лупі та Марко Спаньолі, «Після дощу: викрадені Путіним діти повертаються додому» реж. Сари Маккарті.

Документальний фільм «Правило двох стін» реж. Девіда Гутніка отримав Спеціальну відзнаку журі документального конкурсу на Tribeca Film Festival 2023 у Нью-Йорку. Виконавчим продюсером фільму виступив Лієв Шрайбер, а прем’єру в кінотеатрі Laemmle Royal у Лос-Анджелесі в жовтні 2024 року модерувала Шерон Стоун. 

Cinéphage – це продюсерська компанія, заснована у 2007 році Віктором Еде та Жан-Робером Віалле, яка з 2009 року працює в Марселі. Спочатку створена як продюсерська майстерня, з 2014 року компанія виробляє власні проєкти. Cinéphage є членом SPI, LPA, Procirep, мережі EURODOC та є співвласником платформи Tënk. Віктор Еде брав участь у роботі кількох експертних комісій; зараз він є експертом програми MEDIA Creative Europe, членом комісій CNC FAIA та Регіону Овернь-Рона-Альпи, співпрезидентом LPA та членом DAE. На сьогодні компанія має каталог із вісімнадцяти фільмів, п’ять – у виробництві та значне портфоліо – у розробці. Помітним є те, що більшість фільмів Cinéphage створені режисерками. Проєкти Марі Менді, Петри Селіскар, а також більш недавні роботи Ізабель Рос, Зої Лактіонової, Катерини Горностай та Гелени Вітманн свідчать про послідовну підтримку жінок-режисерок. 2025 рік є знаковим для компанії: одночасно виходять шість нових фільмів, уже відібраних до престижних програм Берлінале, FIPADOC, CPH:DOX, Visions du Réel, Doc Edge, Doc Barcelona та DOK München. Ми також святкуємо двадцяту країну-співпродюсера, серед яких 12 європейських країн.

Джерело матеріала