"Настав час зав'язувати з нашим традиційним хуторянством" - Анна Липківська про всеукраїнський театральний фестиваль-премію "ГРА"
"Настав час зав'язувати з нашим традиційним хуторянством" - Анна Липківська про всеукраїнський театральний фестиваль-премію "ГРА"

"Настав час зав'язувати з нашим традиційним хуторянством" - Анна Липківська про всеукраїнський театральний фестиваль-премію "ГРА"

Стартував другий всеукраїнський театральний фестиваль-премія "ГРА".

Засновник і організатор заходу - Національна спілка театральних діячів.

Про особливості та ідейні засади премії в ексклюзивному інтерв'ю Gazeta.

ua розповіла театрознавиця, голова експертної ради "ГРИ" Анна Липківська.

Що являє собою "ГРА"?‒ В Україні немає аналогів нашій премії, бо ми охоплюємо театральний простір усієї країни.

"ГРА" була заснована минулого року.

Цьогоріч проводимо вдруге.

Вже на першому фестивалі почали виходити на дуже гарне охоплення.

Була представлена практично вся мапа України.Іще 1992 року на світанку незалежності виникла театральна премія "Київська пектораль".

Уже тоді йшлося про те, що було б добре зробити не київський міський, а всеукраїнський огляд.

Щоб визначати тенденції та хедлайнерів на всій території України.

Але змінювалися міністри культури й керівництво, а ідея розширення так і не зрушила з мертвої точки.

Аж поки 2016 року Національну спілку театральних діячів не очолив Богдан Струтинський (режисер, педагог та продюсер, директор і художній керівник Київського національного академічного театру оперети.

- Gazeta.

Він зумів забезпечити ідеї всеукраїнського театрального огляду державне фінансування.

Адже премія робиться на гроші держбюджету.

Поки дуже прикро, що ніяк не можемо затягнути у "ГРУ" Кропивницький, Луцьк і Чернівці.

Окрім них, фактично всі є.Яка ідея лежить в основі "ГРИ"?‒ Наше завдання - охоплювати все українське театральне середовище.

Головна ідея - налагодити комунікацію та визначати тенденції.

Визначати лідерів процесу, пропагувати їх.

Зав'язувати вже з нашим традиційним хуторянством, коли люди сидять у своїх містах і театрах та не бачать і не знають, що відбувається навколо.

Тож метою є творення загальноукраїнського театрального простору.

Хто претендує на премію?‒ Ми розглядаємо заявки, які нам надсилають театри з усіх куточків України.

Як державні, так і приватні.

Зокрема, і громадські організації, які спеціалізуються на театральному продукті.

Нині розглядаємо вистави, прем'єра яких відбулася протягом 2018 року.

Торік заявок було 70, а цьогоріч надійшло 83.

Театри подають заявку на певну з шести номінацій або зазначають одну-дві категорії.

І ми вже на основі цього вносимо їх у конкурсний список.

У нас шість загальних номінацій.

Цього року список розподілився так:Найкраща драматична вистава - 20 претендентів;Найкраща вистава камерної сцени - 21 претендент;Найкраща музична вистава в жанрі опери, оперети, мюзиклу - 7 претендентів;Найкраща вистава для дітей - 14 претендентів;Найкраща балетна, пластична або хореографічна вистава - 10 претендентів;Найкраща пошуково-експериментальна вистава на перетині театральних і мистецьких жанрів - 11 претендентів.

Найбільша конкуренція, звісно, у форматі драматичних вистав - великої та малої сцен.

Як наступні етапи та хто голосує?‒ Нині експерти "ГРИ" переглядають відео, які театри додають до заявки.

Нам надсилають або повне відео вистави-претендента, або немонтований цілісний фрагмент тривалістю не менш ніж 15 хвилин.

Бо можна намонтувати красиві картинки, які не будуть адекватні тому, що глядач бачить на сцені.

Зазвичай надсилають повні версії.

Для театрів це навіть гарний стимул зафільмувати свою виставу.

До експертної ради входять десять фахівців.

Це театрознавці, музикознавці, журналісти.

Формує раду Національна спілка театральних діячів.

Для нас принципово, що всі ці фахівці не перебувають у постійних трудових відносинах із жодним театром.

Незалежні від театрів, які вони оцінюють.

На основі перегляду відео на Всесвітній день театру 27 березня ми оприлюднюємо лонг-лист.

Туди може ввійти до 30-ти вистав із 83-х.

Так завершується перший етап.

Далі починається перегляд експертами вистав лонг-листа наживо, з виїздами в театри.

Наприкінці червня буде сформовано шорт-лист.

Це найкращі 12 вистав, що будуть показані в листопаді в Києві міжнародному журі, яке й визначить переможців 30 листопада.

Закордонні фахівці, які працюють на останньому етапі, абсолютно незаангажовані, вперше в житті бачать ці постановки.

Обирають шість переможців із 12-ти претендентів.

Це режисери, фахівці, очільники театральних фестивалів і товариств.

Наприклад, торік у журі були, зокрема, грузинський режисер Іраклій Гогія та литовський режисер і педагог Йонас Вайткус.

Цього року крім загальних номінацій, які передбачають нагородження найкращих вистав, ми вводимо ще й індивідуальні:Найкраща режисерська робота;Найкраща чоловіча роль;Найкраща жіноча роль;Найкраща сценографія;Найкраще музичне оформлення;Найкраща робота хореографа.

Як нагороджують переможців "ГРИ"?‒ Театри, що подавали заявку й перемогли, отримують диплом лауреата та грошову винагороду.

Це такий цільовий транш, який Національна спілка театральних діячів надає для здійснення наступного творчого проекту.

Грошовий еквівалент премії минулого року становив 50 тис.

Цього разу буде як мінімум не менше.

Докудрама" Чернігівського музично-драматичного театру імені Тараса Шевченка;Найкраща експериментально-пошукова вистава - "Гамлет" Івано-Франківського музично-драматичного театру імені Івана Франка;Найкраща вистава камерної сцени - "Віталік" "Дикого театру";Найкраща вистава для дітей - "Ангелик, що загубив зірку" Чернігівського обласного театру ляльок імені Олександра Довженка;Найкраща музична вистава у жанрі опери/оперети/мюзиклу - "Дідона та Еней" Громадської організації Open Opera Ukraine.

Источник материала
Поделиться сюжетом