Ракети замість вантажівок, або справжня історія "Українця"
Ракети замість вантажівок, або справжня історія "Українця"

Ракети замість вантажівок, або справжня історія "Українця"

Подібно до загадкової "залізної маски" з роману Олександра Дюма вантажний автомобіль "Українець" був старшим "братом короля" - відомого післявоєнного первістка ЗІС-150.

Та якщо першого очікувала слава у вигляді масового виробництва і широкої експлуатації, то на долю нашого "Українця" випали 60 років тому лише "замкнутий простір" територій заводу, негласність закритих випробувань і практично повне забуття.

Якби одного разу великі начальники не відібрали в України цілий автозавод, автомобільна історія нашої країни могла бути набагато багатшою.

А почалася вона в 1944 році у нещодавно звільненому від німців Дніпропетровську, де розпочали будівництво автомобільного заводу, за спорудження якого взялися дружно і, як тоді казали, "з вогником".

Дніпропетровський автомобільний.

Одного запалу з вогником виявилося замало: спорудження автозаводу просувалося дуже повільно, терміни зривалися.

І навіть залучення військовополонених та повернутих з Європи остарбайтерів питання принципово не вирішило, так що завод давався місту і країні нелегко.

Поки зводилися десятки корпусів, ДАЗ комплектували кадрами та обладнанням, в тому числі німецьким, отриманим за репараціями – в якості свого роду трофеїв.

Досить сказати, що Головним конструктором призначили самого Віталія Грачьова, одного з кращих автомобільних конструкторів країни.

Працюючи до того на Горьківському автомобільному, В.

Грачьов створив перший в світі повнопривідний легковик ГАЗ-61, масовий утилітарний армійський позашляховик ГАЗ-67, броньовик 4х4 БА-64 і самохідну гармату.

Всього через кілька років він своїми новими роботами прославить Дніпропетровськ, хоча, на жаль, слава ця стосуватиметься лише відносно вузького кола фахівців – з причин, як кажуть, що від нас не залежать.

Вантажівка "Українець".

З самого початку ДАЗ створювався як завод для великосерійного виробництва масової моделі вантажівки: на перших порах це мав бути 2,5-тонний ГАЗ-51, потім завдання переграли на 4,0–тонний ЗІС-150.

Автомобіль новий, перспективний, до того ж ЗІС давав на нього всю технологічну документацію.

Але небайдужий Грачьов, всупереч волі міністерського начальства, тут же взявся покращувати і допрацьовувати далекого від досконалості ЗІСа.

В результаті вийшов автомобіль ДАЗ-150 "Українець", який по ряду показників став кращим за свій прототип: по місткості вантажної платформи, дизайну і собівартості кабіни, більш сучасній конструкції ходової частини та трансмісії.

До 1949 р.

побудували кілька дослідних зразків ДАЗ-150, випробували їх в НАМИ, в тому ж році кілька примірників передали в дослідну експлуатацію на автопідприємства.

Дніпропетровська машина успішно пройшла державні випробування і до запуску її у виробництво залишалося менше року.

Більшість цехів були готові до масового виробництва чотиритонки, на початок 1951 року на них трудилося більше 8000 чоловік.

Самоскиди і амфібії.

Ще до запуску у виробництво масової чотиритонної вантажівки "Українець" ДАЗ став справжнім автозаводом.

Поки проектувалася і готувалася до виробництва перспективна вантажівка, дніпропетровський автомобільний випускав автокрани К-31 і К-32 на базі ЗІС-5 і ЗІС-150, збирав самоскиди ЗІЛ-585.

Для Львівського заводу автонавантажувачів дніпропетровські конструктори спроектували відразу два вироби – зрозуміло, автонавантажувачі, моделей "4000" і "4001".

Але справжньою зіркою вітчизняного автопрому 1950-х став інший дніпропетровський автомобіль – амфібія ДАЗ-485, вона ж БАВ.

Тривісний плаваючий автомобіль з колісною формулою 6х6 мав унікальну для того часу прохідність, і спроектували його саме в Дніпропетровську.

Тут готувалися його і випускати, але..

На початку 1950-х років країна прийняла виклик, як тоді говорили, ймовірного противника, і вступила в перегони ядерних озброєнь.

Ракети замість вантажівок.

Балістичні ракети стали потрібні країні більше, ніж автомобілі.

На ДАЗ приїхала спеціальна комісія, яка критичним поглядом оцінила підприємство і сказала: “Беремо!".

Так ДАЗ став "Південмашем" – провідним підприємством космічної галузі в масштабах всього Союзу.

Чи образилися дніпропетровці тоді, в 1951-му році, на такий обмін, сьогодні сказати важко.

Адже міжконтинентальні і космічні ракети – це технології ще більш високі, і в прямому, і в переносному сенсі.

Тим більше, що дніпропетровські носії і двигуни до них за багатьма параметрами були не те що кращими в світі – а єдиними.

Але і ті, хто дуже хотів бачити в місті на Дніпрі виробництво колісної техніки, отримали її: як прикриття секретного виробництва "Південмаш" багато років випускав на своїй території трактори ЮМЗ.

Як повідомляв портал Знай.

ua, 357 років тому в Парижі з'явився перший громадський транспорт.

Також Знай.

ua писав, львівські фармацевти Йоган Зег та Гнат Лукасевич намагаючись очистити нафту, винайшли першу у світі гасову (нафтову) лампу.

Источник материала
Поделиться сюжетом