— Енеєм сьогодні може бути кожен із нас, — каже режисер Максим Голенко, 40 років.
Поставив спектакь "Енеїда XXI" за мотивами поеми давньоримського поета Вергілія.
Прем'єра відбулася в Одеському музично-драматичному театрі ім.
Василя Василька.
Дію класичного твору драматург 44-річний Віталій Ченський переніс у сучасну Україну.
Головну роль грає актор київського Дикого театру Дмитро Усов, 27 років.
Еней — рахівник на донецькій шахті.
Після початку російської агресії тікає з Донбасу.
Автобусом їде разом із сином Юлом, батьком Анхізом і другом Ахатом.
Їхній водій — Палінур.
Мандрують Україною в пошуках нової домівки, за сюжетом.— Еней — звичайна маленька розгублена людина, — продовжує Голенко.
— Він не знає, що буде далі з ним і з навколишнім простором.
Здається, ніби всі життєві обставини проти нього.
У нього вибивають із-під ніг землю, на якій жив.
Коли починаються бойові дії, змушений звалити, як і багато інших українців.
Еней не готовий бути героєм.
Але йому доводиться взяти на себе тягар відповідальності.
За сім'ю, рід, країну.
Троя — це Донбас, понівечений російськими військами.
У поемі Вергілія головний герой після знищення греками свого рідного міста шукав місце, де зможе заснувати Рим.
Це міфічна країна Гесперія.
У нашій виставі Еней теж у пошуках справжньої батьківщини.
Намагається зрозуміти, де осісти й розвивати країну мрії.
Приткнеться то тут, то там, але весь час розчаровується.
Наша країна вивалилася з пострадянського простору — частково залишилася совком, але Україною ще не стала.
Енея бентежить, що все побудовано на крові, брехні й корупції.
Усвідомлює, що за таких умов досягти загального блага неможливо.
Питає, чи це справді країна мрії.
Але герой, як і ми сьогодні, ще не знаходить відповіді.
Постановка має відкритий фінал.
Історія Енея продовжиться так само, як і наша реальність.
Драматург Віталій Ченський узяв за основу вергіліївський твір і осучаснив його.
Найбільше сподобалося, як відтворив сьогоднішню українську дійсність.
А також його жорстка сатира, що пройшлася нашими останніми п'ятьма роками.
Таких гострих творів я ще не зустрічав.
Ченський придумав дещо сюрреалістичний простір — щось середнє між Україною та Давнім Римом.
Із фейковими новинами й інтернет-персонажами.
Наприклад, водій автобуса Палінур — далекобійник, жорсткий ватник.
Під римськими назвами маємо на увазі українські міста.
Наприклад, фінал розгортається в місті Левант.
Там фігурує Левантський припортовий завод.
Одразу зрозуміло, що йдеться про Одесу.
Боги — теж цікавий елемент.
Вони панують над світом, але неясно, чим керуються.
Десь ми розуміємо, що вони міфічні істоти, а в окремих сценах — це натяки на конкретних особистостей.
Юпітер — Коломойський, Юнона — Тимошенко.
Але це не прямолінійно зроблено, а тонко.
Не перетворюємо на КВН.
Основна декорація на сцені — величезна частина малайзійського боїнга, збитого на Донбасі 17 липня 2014-го.
Турбіна і частина фюзеляжу.
Усе завалено мішками з трупами.
Це страшно, нагадує кінець світу.
На фоні залишків літака радянські пісні звучать особливо зловісно.
Ось така дивна країна.
І на всьому цьому треба будувати свою історію і своє життя."Енеїда XXI" — спільне виробництво Одеського музично-драматичного та київського Дикого театру.
П'ятьох троянців на чолі з Енеєм грають кияни, всіх інших — одесити.
Це не просто так.
Еней з оточенням — переселенці.
Чужі в іншому просторі.
Заради чистоти експерименту я хотів зіштовхнути акторів із різних міст і об'єднати їх в одне ціле.
Думаю, вдалося.
Найближчий показ вистави "Енеїда XXI" в Одеському музично-драматичному театрі ім.
Василя Василька відбудеться 13 квітня.