10 липня у київській галереї The Naked Room відкрилась персональна виставка закарпатського художника Петра Ряски.
Проект називається "Діяння".
Кураторами виставки стали Лізавета Герман та Марія Ланько.
В експозиції представлені пейзажі Ряски, створені в період з 2012 по 2019 рік.
Що говорять куратори:.
"Перший погляд на виставку Петра Ряски може викликати подив — до чого тут "діяння", коли в просторі галереї ми бачимо самі лише пейзажі акрилом на полотні.
Адже на теренах сучасного українського мистецтва Ряску, в першу чергу, ідентифікують як переконливого перформера, вигадливого куратора та вправного організатора.
Однак живопис, ба більше — мабуть найконсервативніший його жанр, пейзаж — складає фундамент його художнього мислення й проникає в усі інші практики та справи".
Що говорить Петро Ряска:.
Перформанс – це мистецтво дії.
У назві "Діяння" є друге дно.
Вона відсилає до діянь Святих Апостолів.
Так як слово діяння в українській мові ширше, воно не просто передає якусь асоціацію з дією чи перформансом.
В Біблії є переклад діяння як житіє/битіє святих.
Є енергія живопису.
Є художники, які переживають якусь депресію, і тоді вони не малюють.
У мене депресії нема.
Я часто думаю, чим відрізняється художник, який малює з етюдником на вулиці, від стріт-арту — він ж теж малює на вулиці.
Це теж вуличне мистецтво.
Дія відбувається на вулиці.
Живопис — це дія, яку ніхто не бачить.
Закрита дія.
Вона є тим самим перформансом, його документацією.
Це і є діяння.
В роботі можна простежити, як художник її малював, що переживав.
Чи це був медитативний живопис, чи була якась експресія.
Живопис я люблю.
Свої останні полотна, які я роблю, називаю перформансом.
Живопис — інформативний у своїй манері.
У перформансі є код фігури.
І в живописі теж.
Якщо ми малюємо на маленькому полотні, то ми будемо малювати від кисті чи від ліктя.
Маленькі рухи.
А якщо полотно таке, що ми розмахнемо руки вправо-вліво, і воно велике, вище за нас ростом, то тоді маємо гротеск.
Пікассо колись говорив, чому він не підписував роботи.
Він казав, що ті лінії і колір, які робила його рука, це і є код фігури.
Буває так, що зроблять перформанс — і на цьому все, мистецтво, ідея саме цього епізоду, закінчилась.
А буває так, що воно вже переростає у проект.
В мене все йде клубком, разом, перформанс з живописом.
На цій виставці це вже не просто живопис, це мистецтво простору.
Ушу впливає на мене зсередини, я цього просто не контролюю.
Для мене це високе мистецтво.
Заняття ушу вчать образно мислити.
Є така вправа: читати книжку одною рукою, а іншою гладити дитину.
Так ти по-іншому розумієш і сприймаєш дотик.
Ці практики дуже гармонічні: контакт з природою, внутрішня робота.
Я сам по собі оптиміст.
Я досить довго шукав себе в житті.
Можливо, це наслідок 1990-х, розрухи, розвалу СРСР.
Але мені все ж таки потрібно було займатися мистецтвом.
Можливо, якби я чимось іншим займався, це могло б мені нашкодити як людині.
В першу чергу — любов.
Любов до всього.
Я християнин.
Молодий священик у нашому селі [Білки, Закарпаття] зміг навернути людей до церкви, бо побудував все навколо любові.
Виставка триватиме до 4 серпня.
Дивіться також: Как это было: Открытие выставки Саши и Ильи Чичканов в галерее Карась.