Чи є шанс повернути релігійні дискурси в свідомість українців?
Чи є шанс повернути релігійні дискурси в свідомість українців?

Чи є шанс повернути релігійні дискурси в свідомість українців?

Під час пресконференції у пресцентрі Главкому, яка була присвячена Всесвітньому дню релігї, релігієзнавиця, старший науковий співробітник Відділення релігієзнавства Інституту філософії НААНУ ім.

Сковороди Оксана Горкуша висловила занепокоєння щодо ситуації в інформаційно-публічній сфері.

Оксана Горкуша, релігієзнавиця, Інститут філосової ім.

Сковороди НАНУ.

На її переконання те, що відбувається сьогодні в Україні в інформаційно-публічній сфері можна назвати впевненою перемогою вульгарного утилітаризму.

Власники найпоширеніших інформаційних потоків та ЗМІ з метою набуття приватної користі (влада та гроші) цілеспрямовано та планомірно займаються духовно-світоглядним розбещенням населення.

Для того, щоб остаточно захопити свідомісний простір України, вони використовують і найновіші інформаційні технології і досвід радянської тоталітарної пропаганди, глибокий відтиск чобіт якої (стереотипи, матриці сприйняття, докритично вкорінені ярлики) у свідомості українських громадян щораз оновлюються новими шоупрограмами, яскравими фільмами, емоційно зарядженим популізмом медійних персонажів.

Інтелектуальна та духовна невибагливість та невимогливість громадян сучасної України – споживачів популістської інформпродукції є наслідком планомірного нівелювання ціннісновмотивованих стратегічних дискурсів, що вкорінюють свідомість індивіда в історію народу, роблять його персонально відповідальним вільним громадянином, який має гідність оберігати життя, незалежність і суб’єктність України – земної Батьківщини (як довіреної Господом під особисту відповідальність частки дійсності світу).

Натомість ціла шоуіндустрія впродовж десятиліть пострадянського інформпростору простору конвейєрно через головні телеканали, що присутні чи не в кожній домівці, формувала послідовників новітнього гедонізму – поселенців на території України, які ментально перебувають на рівні світоглядної піни, бо прагнуть лише задоволення від яскравих, простих, легкозасвоюваних картинок/меседжів/інформширвжитку.

Створивши щонайширший попит на власну ширужиткову інформпродукцію провідні інформ-теле-канали сформували необхідний грунт для тотального панування вульгарного-утилітаризму та безвідоповідального популізму.

Духовно-ментальні цінності, сенсововгрутновані послідовні дискурси, критично-раціональне мислення, інтелектуальна вимогливість – усе це заважало перетворити глядача на споживача легкозасвоюваного низькоякісного ширужиткового інформпродукту, а отже й капіталізувати вкладені ресурси.

Тому те, що вказувало на сакральні цінності, метафізичні сенси, правдиві значення в публічній сфері - послідовно нівелювали, дискредитували, деконструювали, розпорошували, оголошували незначним та шкідливим – такими що не сприяє виживанню індивіда («на хліб не намастиш»).

Фактично людську свідомість намагались позбавити того власне людського – сакрально вкоріненого/історично посталого, що підносило людину над твариною й водночас відкривало світові та Богові як уразливого, обмеженого у здатностях, здібностях, можливостях, але люблячого та жертовного, співпричетного співтворця дійсного світу Правди і Життя.

Зокрема це здійснювалось через нівелювання фундаментально-вкорінених ідентичностей та дискурсивно обгрунтованих належностей, бо ж легко виловити спокусою безкінечної емоційної залежності (подобається/ненавиджу) того, чий світогляд не має внутрішнього ціннісно і сенсово висловленого осердя та фундаменту.

Безумовно сьогодні ще є шанс повернути релігійні дискурси в свідомість розпорошеної маси потенційних носіїв свідомості.

Переглянути запис пресконференції.

Источник материала
Поделиться сюжетом