/https%3A%2F%2Fdetector.media%2Fdoc%2Fimages%2Fnews%2Farchive%2F2016%2F177550%2Fi150_ArticleImage_177550.jpg)
Як карантин змінює управління командами: досвід лідерок
![]()
![]()
Як справляються лідерки різних команд з новими обставинами, викликаними пандемією COVID-19? «Київська школа економіки» присвятила Zoom-дискусію темі «Нові моделі управління командами» в рамках Ukraine Economy Week.
Спікерки очолюють зовсім різні команди.
Але об'єднує їх принаймні одне: під час карантину вони не лише адаптувалися до нових викликів, а й перевиконали свої первинні плани.
«Чи потрібно мотивувати квітку рости?».
Таку алегорію використала в промові про свою команду Євгенія Мазуренко, директорка благодійного фонду Zagoriy Foundation.
Вона очолює компанію рік і зізнається, що досі формує команду.
Адже найважливіше, на її думку, — розуміти місію фонду, розділяти цінності, проявляти ініціативу та бажати постійно вчитися.
«У моїй роботі дуже важливий принцип не “бути відповідальним” за свій окремий пласт роботи, а відчувати себе і бути “хазяїном справи”, яку ти робиш.
І це не залежить від того, чи ти директор, чи адміністратор.
Мені дивно, коли людина не розуміє, що вона має відповідати як за свою справу», — пояснює своє бачення ефективної команди Євгенія Мазуренко.
Кілька ключових тез про карантин і його наслідки для команди:.
Технологічно піти на карантин не було важко.
А емоційно — так.
Адже всі плани зруйновані.
В «емоційну норму» Євгенії Мазуренко допомогла повернутися книга «33 стратегії війни» (світовий бестселер Роберта Гріна — Авт.).
Холоднокровність і витримка — ключові якості лідера.
Якщо план «А» не працює, треба створити план «Б», який зрештою перевершить план «А».
Так команда створила «Маніфест під час Covid-19».
Місія фонду — розвивати культуру благодійності — лишається незмінною, але запроваджується нова програма з охорони здоров'я.
Кошти із запланованих офлайн-заходів спрямували на реалізацію ідей з протидії пандемії.
Результат приголомшив фонд: він отримав 214 проєктних заявок за день.
«Маніфест» також допоміг структурувати роботу.
Щопонеділка команда зустрічалася онлайн і приймала нові рішення.
Довіра зміцнилася завдяки спільному налаштуванню на результат.
Важливо зберегти атмосферу команди та формувати спільну культуру.
Так, наприклад, серед онлайн-зустрічей з'явилися «щасливі години» для душевних розмов, а також «відповідальний за каву» під час етерів.
Крім того, передбачений бюджет на навчання для кожного члена команди та клуби за інтересами.
![]()
Скриншот із презентації Євгенії Мазуренко.
Онлайн стирає кордони.
Як під час карантину справляються команди, якщо офіси розташовані в різних країнах і в різних регуляторних середовищах? Про це говорила Віра Платонова — старша віцепрезидентка і директорка регіонального розвитку підрозділу компанії Visa в країнах СНД та Південно-Східної Європи.
Вона звикла до десятків міжнародних відряджень на рік.
Та із закриттям кордонів довелося шукати нові шляхи комунікації з партнерами.
Ключові тези промови:.
Навіть компанія з представництвом у 200-х країнах не була повністю готовою до викликів пандемії.
Адже бути готовими до такої кризи повністю — неможливо.
Отриманий досвід — неймовірний і принесене користь у майбутньому.
Перехід компанії у формат «робота з дому» відбувся миттєво й легко.
Адже корпорація мала необхідні технологічні можливості та системи безпеки.
Диджитал-контакт став звичною форматом для ведення справ.
Це, на думку Віри, не зміниться й після завершення карантину.
Зекономлений на відрядженнях час — безцінний.
Зараз очевидно, що більшість закордонних поїздок були не потрібні.
Спілкування із 17-ма країнами та сімома офісами ефективно відбувається онлайн.
Важливо підтримувати безперебійність роботи та турбуватися про працівників.
Роботи побільшало, але вона стала ефективнішою.
Під час Zoom-наради рішення приймаються швидше.
Повертатися в офіси складніше, ніж було їх покидати.
Компанія замислюється над доцільністю роботи офісів загалом.
![]()
Скриншот із презентації Віри Платонової.
Завдання лідера — зберегти робочі місця.
Цікаві лідерські рішення і в команді Юлії Свириденко, заступниці міністра економіки.
Технологічні можливості міністерства набагато менші, ніж у глобальних корпорацій.
Оперативність державні структури теж навряд можуть вважати за свою перевагу.
Юлія Свириденко розповіла, що проблема зайнятості, ринку праці та збереження робочих місць — зараз перший пріоритет для держави і Мінекономіки.
Тому віддаленого режиму роботи для заступників міністра майже не було.
Є рішення, які приймати онлайн неможливо.
Натомість спеціалісти мали змогу працювати дистанційно — це дозволив електронний документообіг.
Заступниця міністра зосередила свою доповідь на стані та можливостях ринку праці країни:.
Внесення змін до трудового законодавства актуальне і «назрівало» давно.
У тому числі, трудові договори між керівниками і підлеглими мають описувати графік роботи і можливість дистанційної праці.
Точково це питання вже вирішили під час карантину.
«Закон про працю» має адаптуватися до умов сьогодення.
Адже під час карантину з'явилося більше охочих до фрілансу і дистанційної роботи.
Кількість безробітних зросла на 70% у порівнянні з відповідним періодом минулого року.
Це 500 тисяч лише зареєстрованих безробітних.
Допомога підприємцям, які зберігають робочі місця, — у пріоритеті.
Із 4 травня середній і малий бізнес може звертатися до Центру зайнятості й отримувати фінансову підтримку для найманих працівників, якщо вони є.
За допомогою вже звернулися близько 12 тисяч роботодавців, за даними пані Свириденко.
Збереження робочих місць у рамках нової моделі управління — завдання кожного лідера.
У сімейному бізнесі «лідер» — одна з кількох ролей.
Аліна Очеретяна, засновниця бренду Kachorovska, розповіла, що такого навантаження і випробування ще не було.
У тому числі — психологічного.
Адже вона опинилася в ізоляції не просто із чоловіком і мамою, а з партнерами по сімейному бізнесу.
Спікерка навіть жартома порадила не розпочинати справу родиною, якщо є така можливість.
Ключові тези виступу:.
На карантині багато жінок переглядають роль дружини і мами.
Це варто враховувати і власникам, і працівникам компаній.
Серед усіх ролей найважчою для Аліни Очеретяної стала роль операційного директора.
Довелося переробляти заново всі розрахунки.
Попри карантин компанія продовжує рости.
Навіть вдалося виконати план онлайн-продажів.
Успішний хід — запропонувати нову онлайн-послугу.
У випадку бренду Kachorovska — це передзамовлення.
75% таких замовлень зрештою викуповують.
При цьому власники чітко розуміють рівень попиту наперед.
Онлайн не замінить офлайн сповна, особливо для більш зрілих людей.
Це стосується і навчання працівників.
![]()
Учасниці дискусії.
Лідерки – про жіноче лідерство.
Кожна спікера поділилася своїми міркування про жіноче лідерство та його відмінні риси.
Віра Платонова: «Жіночий тип лідерства, однозначно, існує.
Він має кілька особливих рис.
Перша — ми мультизадачні, і це існує споконвічно.
По-друге, ми більш соціальні з точки зору турботи про колектив і розуміння людей.
І зараз це дуже важливо.
Є ще третій пункт — я вважаю, що в жінок завжди самооцінка нижча, ніж у чоловіків.
Це дозволяє нам працювати й працювати, доводити собі.
Мабуть, через ці три причини у великих компаніях, які я бачу, жінок-лідерів високо цінують і намагаються зростити».
Євгенія Мазуренко: «Жінку оцінюють не за перспективами, а результатами.
Ми маємо постійно йти вперед і багато на себе брати, для того щоб з нами рахувалися».
Аліна Очеретяна: «На прикладі мене і чоловіка як лідерів компанії можу сказати: звичайно, ми різні.
Він — за конкретику і не може робити багато задач одночасно.
А я кажу: "Подивися на мене! Я одночасно роблю від затвердження дизайну до запуску автоматизованих систем".
І я теж доводжу справи до кінця, просто паралельно їх дуже багато.
Також іноді стикаюся з тим, що до чоловіків дослухаються більше, а претензії жінки — то "білий шум"».
Юлія Свириденко: «Я не те що вірю в жіноче лідерство, я вірую в нього.
Вважаю, що жінки реально мультизадачні, і чоловіки це розуміють.
Здатність до емпатії теж дуже висока.
Період карантину показав, що ми добре відчуваємо, хто з працівників у якому психологічному стані перебуває і кому яке завдання можна доручати.
Тому що на державній службі перший тиждень карантину був теж дуже стресовим.
Тож я дуже вірю в жіноче керівництво».
Що далі: прогнози і поради.
Як зміниться робота команд після завершення карантину? Учасниці дискусії спрогнозували кілька тенденцій:.
Онлайн повністю не замінить офлайн.
Наприклад, для людей віком 50+ живе спілкування незамінне, навіть в умовах навчання.
Мозковий штурм офлайн незамінний — здебільшого через можливість перебивати одне одного в процесі співтворчості та дискусії.
Багато офісів переведуть на систему «free desks».
Тобто, компанії дозволятимуть кілька днів на тиждень працювати дистанційно.
Дехто вже так працює.
На 90% потреба у відрядженнях відпаде.
З метою залучення нових партнерів, особливо закордонних, зустрічі будуть більш ефективними.
Наостанок спікерки і модераторка Наталя Микольська сформулювали кільки порад лідерам і лідеркам на посткарантинний період:.
Ставте пріоритети і завжди майте запасний план.
Проте про довгострокове планування ніхто зараз не говоритиме.
Розумійте контекст, що всі працюють з дому.
Мати особистий кабінет — радше розкіш, ніж стандарт.
Розумійте умови, у яких працює ваша команда: переносьте дзвінки на пізніше, підлаштовуйтеся.
Заохочуйте зв'язок «робота—сім’я»: привітатися з родиною підлеглих, разом проводити час онлайн.
Питайте працівників, які в них проблеми і чим ви можете допомогти.
Шукайте креативні та швидкі ідеї разом.
Більше довіряйте команді.
Робота з дому справді працює попри скепсис.
Люди ставляться до дистанційної роботи відповідальніше.
Переглянути всю дискусію можна тут.
Ілюстрація: Teamwork.

