23 червня стартував другий тур (публічні презентації) тринадцятого конкурсу кінопроєктів, що претендують на державну фінансову підтримку, організований Державним агентством України з питань кіно.
Тринадцятий пітчинг присвячено ігровим дебютним фільмам — національним і копродукційним.
У перший день презентувалися повнометражні стрічки, їх було тридцять, детально про них читайте в матеріалі «13-й пітчинг Держкіно: повнометражні дебюти.
Комедії та мода на 90-ті».
Ще три дні було виділено на короткометражні фільми, про які «Детектор медіа» розповість далі.
За процедурою, публічні презентації оцінюють члени Експертної комісії, які виставляють кожному проєкту бали.
Короткометражні роботи цього року оцінюють кінознавець Володимир Войтенко, продюсери Тарас Босак та Валерія Сочивець, режисери Тарас Ткаченко та Михайло Петренко, керівниця відділу прокату «Лінія кіно» Ліана Плісецька, видавець Олександр Красовицький.
Також у залі перебували члени Ради з державної підтримки кінематографії, які будуть погоджувати оцінки експертів і приймати остаточне рішення про фінансування.
Саме рада погоджувала проєкти, які дійшли до другого туру пітчингу.
Спочатку це були ті, які набрали в першому турі 3,5 і більше балів від експертів — 67.
Серед них були й проєкти, що перемогли в 11-му пітчингу, але через перегляд результатів унаслідок скандалу так і не отримали фінансування (не ввійшли до остаточного списку переможців).
А потім на одному із засідань Рада з державної підтримки кінематографії вирішила, що прохідний бал можна знизити до 3,43 балів, щоб режисери та продюсери набували досвіду презентації проєктів на пітчингах.
Таким чином до другого туру ввійшли ще дев’ять стрічок.
Один проєкт — «Родовід» (ТОВ «Кінокіт») — відмовився від участі у конкурсі.
Тож загалом їх стало 75.
Здається, експертна комісія, що оцінювала короткометражні дебюти, виявилася більш активною, ніж колеги, які працювали на презентації повнометражних дебютів, — ставили більше запитань, давали більше порад.
Звання найактивнішого експерта цієї категорії по праву заслуговує Володимир Войтенко.
Презентації короткометражних дебютів показали, що молоді режисери нині віддають перевагу історіям, заснованим на реальних подіях, хочуть поділитися із глядачем власним досвідом.
41 проєкт, а це більше половини, зніматимуть жінки-режисерки.
Це загальна тенденція тринадцятого пітчингу Держкіно, адже в категорії повнометражних дебютів також було багато жіночих команд.
Короткометражні стрічки можуть вийти у прокат лише у складі альманахів, тож більшість кінопроєктів розраховані для участі в кінофестивалях, і, звісно, продюсери зазіхають на фестивалі класу А.
На відміну від повнометражних дебютів, де максимальне фінансування сягає 12 млн грн, короткометражний фільм може отримати від Держкіно не більше 1,5 млн грн.
Тож майже всі проєкти презентували бюджети, максимально наближені до цієї цифри та просили 100 % фінансової підтримки.
Хоча були і винятки.
Так, наприклад, найдешевшим для держави в разі перемоги може стати кінопроєкт «Бог простить» режисера Хачатряна Оганеса: при бюджеті у 805 тис.
грн виробник ФОП Людмила Сергіївна Пічугіна-Усенко просить у держави половину — 402,5 тис.
Соціальна драма розповість про українського капелана, який намагається вибратися із сірої зони й постає перед непростим вибором: врятувати пораненого сепаратиста чи продовжити шлях, але раптом наступає на міну.
Проєкт підтримує Міноборони.
Найдорожчим серед короткометражних дебютів став проєкт «Робітня» Олександра Степашка (виробництво — ТОВ «Віател», продюсерка — Галина Криворчук).
Бюджет стрічки складає майже 2,5 млн грн, у держави просять 1,5 млн грн.
Фільм розповідає про молоду художницю Оксану Павленко, яка в розпал революції 1917–1919 років стає учасницею майстерні Михайла Бойчука, потужної на той час школи українського мистецтва.
Найбільше дебютних короткометражних проєктів презентував на пітчингу продакшен «Директорія кіно» (продюсер Ігор Савиченко) — одразу п’ять: «Людина, яка нікому не заздрила» Наталії Лєвіної, «Ма» Анни Гнатенко-Шабалдіної, «На другий день після смерті» Олени Капоріної, «Таємний покупець» Володимира Рудика та «Прощання» Юрія Марташевського.
Найбільше балів (4,86), за результатами першого туру, має проєкт «Мажорка» Маргарити Лукіч (виробник — ТОВ «ТОУ», продюсер — Дмитро Суханов), що розповідає про дівчину Сашу, якій подобається новенька дівчина зі школи Вілена.
Автори кажуть, що це історія про дорослішання.
Дівчат на головні ролі вже знайшли.
Є серед цьогорічних проєктів-дебютантів і такий, про який уже відомо широкому колу глядачів, адже про нього розповідали в новинах, — український студент Валентин Лавренюк став переможцем конкурсу Стівена Кінга Dollar Baby та отримав право екранізувати оповідання «Велотренажер».
Режисером фільму стане Олексій Овчаренко.
Проєкт цікавий ще й тим, що зніматимуть його сини відомих в Україні кінематографістів: Валентин Лавренюк — син продюсера Сергія Лавренюка, оператор Ян Васянович — син режисера та оператора Валентина Васяновича, художник Петро Богомазов — син головного режисера Театру імені Франка Дмитра Богомазова.
Інколи на пітчингах Держкіно трапляються дивні ситуації, коли дебютант зовсім не дебютант.
Так сталося, наприклад, із Сергієм Дахіним, режисером трагікомедії «Боярка’86» (виробник — ТОВ «Бєлкастрєлка Ворлдвайд», продюсери — Ольга Олещенко, Юлія Мухоїд, Аксинья Куріна).
Фільм розповідає про київську сім’ю, що не виїхала з міста під час евакуації внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС.
А режисер Дахін, виявляється, вже знімав повнометражне кіно, про що зазначила Валерія Сочивець.
Експертка запитала про це представників стрічки, автор сценарію Максим Курочкин пояснив, що попередній фільм був «російським дебютом» режисера, бо фільм було знято з російськими акторами та на російські гроші, а тепер — «український дебют».
Найбажаніші актори пітчингу повнометражних дебютів згадувалися і на презентаціях короткометражних проєктів.
Цього року зірками вітчизняного кіно стали актори серіалів «Перші ластівки» (Новий канал) та «Спіймати Кайдаша» (СТБ).
Так, у проєкті «Там, на дні» Сергія Баженова (виробник — «Трилобіт фільм», продюсери — Сашко Чубко, Сергій Баженов) головні ролі зіграють Олександр Рудинський («Перші ластівки») та Григорій Бакланов («Спіймати Кайдаша»).
За сюжетом, молодий хлопець прив’язує до себе камінь та кидається у воду посеред озера, аби знайти щось на глибині.
Найпопулярнішим жанром цього пітчингу стала психологічна драма.
Режисери, в основному, вибирають гострі соціальні теми.
Наприклад, проєкт «11» Павла Макарченка (виробник — ТОВ «Медіа сервіс ресурс», продюсер — Володимир Григораш) присвячено темі посттравматичного синдрому.
Дія відбувається у вагоні поїзда, де зустрічаються успішний бізнес-тренер та агресивний колишній військовий — кілер із ПТСР.
Автори обґрунтували своє рішення зніти кіно на цю тему тим, що близько 30 % військових повертаються з Донбасу з ПТСР, що призводить у тому числі до самогубств.
Ще одна драма – Filtred Анни Перепелиці (виробник — ТОВ «Добранічфільм», продюсерка — Світлана Рудюк) – розповідає про дівчину, що влаштовується на роботу у велику ІТ-компанію модераторкою контенту.
Фільтруючи заборонені фото та відео, які можуть спричинити психологічну травму інтернет-користувачам, дівчина сама отримує психологічну травму.
Автори впевнені, що тема є актуальною для сучасного світу та рідко використовується в кіно.
Молоді режисери обирають і більш оригінальні жанри.
Маркіян Мірошниченко збирається зняти свій фільм «Той, що відчиняє двері» (виробник — ТОВ «Віател», продюсерка — Галина Криворчук) у жанрі горору-комедії.
Місце дії фільму — морг.
За сюжетом, дві дівчини опиняються замкненими в приміщенні й отримують дивні дзвінки від незнайомця, які натякають на те, що за дверима моргу відбувається щось страшне: війна, путч, епідемія тощо.
У головних ролях: Антоніна Хижняк («Спіймати Кайдаша») та Олена Узлюк («Припутні»).
Ще один оригінальний жанр – екшн-комедія «Під контролем» Алекса Осмоловського (виробник — ТОВ «Трифільмс», продюсер — Євген Матвієнко).
Це історія взаємин сина та батька, які працюють каскадерами.
Для режисера цей проєкт автобіографічний.
Автори обіцяють, що у фільмі буде багато трюків та екшн-сцен.
Режисери експериментують не лише з жанрами, а й методами зйомки.
Катерини Лесик планує зняти частину своєї стрічки «Джордан’96», яку на пітчинг подавали під назвою «Ботіночки» (виробник — Fore.
Films, продюсери — Володимир Яценко, Анна Соболевська), в реверсі, тобто дії відбуватимуться у зворотному порядку.
За сюжетом, у провінційному містечку в середині 90-х зникає хлопець, шукати вирушає його батько — кримінальний авторитет.
Фільм засновано на реальних подіях: зниклий хлопець є батьком режисерки, а цю історію їй розповіла мама, яка шукала його вагітною разом із дідом.
Ще один цікавий підхід застосує в своєму проєкті «Виходь за мене» (виробник — ТОВ «Табор», продюсерка — Олена Яковицька) режисер Артем Соловйов.
Він не дасть акторам тексту, а лише опише ситуацію та пояснить, чим має закінчитися історія.
Режисер сподівається, що актори імпровізуватимуть, спираючись на власний життєвий досвід.
За сюжетом, головні герої готуються до весілля, дія відбувається на Троєщині (жилий район у Києві).
Жанр фільму – комедія.
Багато проєктів цього пітчингу присвячені проблемам дітей та підлітків.
Психологічний трилер «Мамо, ти насправді мене любиш?» Юлії Іващенко (виробник — ТОВ «Добранічфільм», продюсерка — Світлана Рудюк) розповідає про дівчинку Аню, яка дізнається, що в неї скоро з’явиться братик.
Вона боїться, що батьки стануть любити її менше, і починає поводитися жорстоко.
Та навіть у фільмах для дітей — теми складні й болючі.
Головний герой фільму «Нова історія синього птаха» Наталії Лепень (виробник — ТОВ «Наш продакшн ЛТД», продюсерка — Наталія Шевчук) — невиліковно хворий хлопчик, який вірить, що одужає, якщо побудує повітряного змія у вигляді синього птаха.
Але попри складну тему автори обіцяють зробити тепле дитяче кіно.
На думку режисерки фільму «Рак-самітник — майстер втечі» (виробник — ТОВ «Продакшн №1», продюсерка — Вероніка Степанчук) Валерії Кальченко, дитячі фільми більше потрібні дорослим, які не можуть знайти потрібних відповідей у житті.
Її стрічка розповідає про 13-річну дівчинку, чиї батьки розлучаються.
Вона почувається самотньою та намагається знайти відповіді на безліч питань.
Відео презентацій проєктів-учасників тринадцятого пітчингу опубліковано на ютуб-каналі Держкіно.
Повний перелік фільмів – тут.
За правилами, протягом п’яти робочих днів після публічних презентація Експертна комісія має затвердити протокол другого туру пітчингу, протягом трьох робочих днів після затвердження протокол має бути оприлюднено на сайті Держкіно.
Протягом трьох днів після оприлюднення протоколу має бути сформовано список проєктів-переможців, який затверджуватиме на своєму засіданні Рада з державної підтримки кінематографії.