/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F1%2F7ed51a3719a7b8268aa4562c886c8b53.jpg)
Катастрофа під Смоленськом: у Польщі оприлюднили нові дані
Експрем’єр Польщі Дональд Туск та його найближче оточення після Смоленської авіакатастрофинаприкінці квітня 2010 року сумнівалися у тому, чи правильно вчинили, надаючи право Росії фактично самостійно вести слідство у цій справі.
Фрагменти запису з кількагодинних закритих переговорів у канцелярії Ради міністрів Польщі, що відбулися 23 квітня 2010 року, зокрема за участю Туска та акредитованого при слідчому органі у Москві (Міждержавному авіаційному комітеті, МАК) повноважного представника Польщі Едмунда Кліха, оприлюднив польський державний телеканал TVP1, повідомляє "Укрінформ".
На оприлюднених фрагментах плівок Туск запитує Кліха, чому той по телебаченню публічно натякнув, що дозволяючи російському МАКу фактично самостійно вести слідство у справі катастрофи, Варшава віддала ініціативу Москві. Туск підкреслив, що раніше йому ніхто не говорив про те, що можна було обрати інший варіант ведення слідства, де Варшава мала б більше повноважень і впливу на слідство. На це Кліх відповів, що він віддавна мав такі сумніви і просив тогочасного міністра інфраструктури Цезарія Грабарчика про зустріч з прем’єром, але цього не вдалося зробити.
Кліх зазначав, що Москва 13 квітня запропонувала Варшаві вести слідство відповідно до 13-го додатку до Чиказької конвенції, тобто чотири дні після катастрофи. Відтак, він думав, що на високому міждержавному рівні між Варшавою і Москвою це питання за чотири дні вже було вирішено. Утім, він сподівався, що в Польщі хтось оцінить ситуацію і "запропонує росіянам альтернативний варіант".
Коментуючи події 2010 року, Кліх визнав, що якби питання юрисдикції слідства у справі авіакатастрофи тоді було би порушене на найвищому рівні та у ЗМІ, то, можливо, росіяни погодилися б на міжнародне слідство.
Тогочасна польська опозиція, зокрема Ярослав Качинський та його оточення, з 2010 року почали звинувачувати експрем’єра Туска та його міністрів у халатності та недбальстві як під час підготовки до польоту урядового літака, так і під час слідства після катастрофи. Одним з основних закидів є те, що Польща не повинна була погоджуватися на слідство за 13-м додатком до Чиказької конвенції, що давало Москві необмежені можливості, а Варшаву позбавляло права втручатися у слідство.
Глава Міноборони Польщі Маріуш Блащак в ефірі Польського радіо у п’ятницю заявив, що у світлі оприлюднених плівок справою Смоленської катастрофи повинна знову зайнятися прокуратура.
Нагадаємо:
- 10 квітня 2010 року в Росії розбився літак ТУ-154М на борту якого були 96 людей – всі вони загинули. Серед них – президент Польщі Лех Качинський і чимало високопосадовців. Всі вони летіли на жалобні заходи з нагоди річниці розстрілу польських офіцерів у Катинському лісі. Варшава тоді звинувачувала в авіакатастрофі двох російських диспетчерів.
- У жовтні 2016 року комісія з розслідування Смоленської трагедії встановила, що на тілах деяких жертв були виявлені сліди вогню. Однак це не можна пояснити пожежею, яка виникла на місці катастрофи. Через два роки британські експерти виявили сліди тротилу на уламках літака.
- У вересні 2020 року Міждержавний авіаційний комітет опублікував розшифровку переговорів російських диспетчерів з пілотами польського Ту-154 в 2010 році перед авіакатастрофою під Смоленськом. Диспетчери через погану видимість пропонували піти на друге коло і приземлитися на запасному аеродромі.
Відео Польські ЗМІ оприлюднили нові подробиці смоленської катастрофи
- Facebook 4
- Twitter 1
- Telegram
- Messenger
- Viber
- Автор:
- Олена Вус

