«МедіаЧек»: «0362.ua — Сайт міста Рівне» опублікував рекламу меблевих салонів без маркування
«МедіаЧек»: «0362.ua — Сайт міста Рівне» опублікував рекламу меблевих салонів без маркування

«МедіаЧек»: «0362.ua — Сайт міста Рівне» опублікував рекламу меблевих салонів без маркування

«Детектор медіа» та «Інститут масової інформації» запустили механізм скарг на неякісні журналістські матеріали, які порушують законодавство та професійні стандарти. На сайтах «Детектор медіа» та «Інститут масової інформації» розміщено спеціальну форму для подання публічної скарги. Поскаржитися може кожен користувач, анонімні скарги не розглядаються. Цей механізм слугуватиме для оперативного консультування щодо порушень у ЗМІ. У випадку, якщо подані матеріали свідчать про наявність складної ситуації, організації передають скарги до розгляду в Комісію журналістської етики (КЖЕ) та Незалежну медійну раду (НМР).

Висновок № 99

щодо матеріалів інтернет-видання «0362.ua — Сайт міста Рівне» на тему придбання меблів

І.Дані щодо скарги та оскаржуваних матеріалів

1.18 січня 2021 року до ініціативи «МедіаЧек» надійшла скарга від громадянки на ці матеріали, які скаржниця вважає немаркованою рекламою.

2.Оскаржені матеріали:

2.1. Матеріал «Як і де купити якісні та комфортні спальне ліжко та матрац у Рівному?» оприлюднено 30 липня 2020 року без зазначення автора в рубриці  «мебель». Матеріал містить 12 фото та одне відео, всі вони зосереджені на меблях, переважно на ліжках. На початку та в кінці тексту згадується меблевий салон «7even», в останньому абзаці наводяться його адреси й номери телефону у Рівному та Ковелі, адреса сайту (гіперпосилання) та адреси сторінок у фейсбуку та інстаграмі.

2.2. Матеріал «Як обрати меблі в маленьку квартиру? Практичні поради експерта» було опубліковано 1 жовтня 2020 року також у рубриці «мебель», авторкою зазначена Інна Тунєва. Він містить 14 фото різного роду меблів (6 головних і 8 зменшених, які можна відкрити для детального перегляду). На початку та в кінці матеріалу згадується компанія «VIP-Mebel» (з наведенням гіперпосилання на сторінку в інстаграмі, яка вже не працює), в останньому реченні  також зазначений контактний номер телефону.

3. Жоден із цих матеріалів не містить маркування «реклама» або «на правах реклами».

 

ІІ. Стандарти журналістської етики та законодавство, які регулюють цю сферу суспільних відносин

  1. Кодекс етики українського журналіста (в редакції 2013 року):

«Інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією» (п. 7).

  1. Законодавство

Закон України «Про рекламу» (№ 270/96-ВР):

стаття 1:

«прихована реклама - інформація про особу чи товар у програмі, передачі, публікації, якщо така інформація слугує рекламним цілям і може вводити в оману осіб щодо дійсної мети таких програм, передач, публікацій;»

«реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару;..»

стаття 9:

«1. Реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу.

3. Інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами".

5. Прихована реклама забороняється

 

ІІІ. Оцінка розглядуваних матеріалів

  1. Законодавство визначає рекламу як матеріал, що має на меті привернення уваги чи підтримання інтересу аудиторії до певної особи чи товару. Це вказує на відсутність безсторонності, зазвичай притаманної журналістським матеріалам. Крім того, з цього випливає, що рекламний характер матеріалу визначається суто його змістом, а не такими суб’єктивними факторами як очевидність замовника реклами чи факт оплати за неї.
  2. Також Ініціатива звертає увагу на вимоги статті 9 закону «Про рекламу», яка поширюється не лише на формально зареєстровані ЗМІ, а й на інші види інформаційної діяльності, що випливає з конструкції статті.
  3. Кожен із розглядуваних матеріалів привертає увагу лише до одного продавця меблів, альтернативних варіантів у них не згадується. Хоча надання читачам вибору серед різних меблевих салонів логічно випливає з функції журналістики діяти в інтересах своєї аудиторії.
  4. У розглядуваних матеріалах не згадуються жодні негативні аспекти меблевих салонів або діапазон цін на товари у них. Натомість даються лише позитивні оцінки. Про один із меблевих магазинів зокрема сказано: «Компанія 7еvеn уже понад 20 років працює у сфері меблів, тож її працівники не з чуток знають, як обрати хороші спальне ліжко та матрац». А також наприкінці: «Тут привітні менеджери допоможуть вам обрати справді зручні ліжко та матрац до нього за приємними цінами, не блукаючи у пошуках різними магазинами.

Окрім цього, тут ви зможете знайти інші зручні, практичні та оригінальні меблі,..» «Також тут на клієнтів чекають регулярні акції та знижки!»

В іншому розглядуваному матеріалі про інший меблевий магазин зазначено наприкінці: «Всі меблі для своєї квартири Ви можете придбати в меблевій компанії VIP-Mebel. і гарантовано отримати високу якість за адекватні гроші. Вибір великий: елітні, модульні меблі, меблі для дитячої, меблі для спальні, меблеві стінки, окремо ліжка, тумби, комоди, шафи, колекція корпусних меблів. VIP-Mebel перетворить покупку меблів в простий та зручний процес, позбавляючи Вас від рутини та багатогодинних походів по меблевих магазинах. Зв’язатися з консультантом можна за телефоном 068…» Сприятиме діяльності відповідних меблевих магазинів також і зазначення їхніх контактних даних. Хоча в щодо компанії VIP-Mebel зазначено в якості контактних даних лише номер телефону, але навіть це могло бути позитивним чинником для ведення торгівлі.

  1. У вихідних даних (внизу) сайту зазначено: «Матеріали з плашками "Новини компаній", "Промо", "Партнерський матеріал", "Політичні новини", "Прес-реліз" та "Партнерський спецпроект" публікуються на правах реклами». Але й жодного з такого строкатого переліку нібито рекламного маркування біля розглядуваних матеріалів немає, хоча і воно було б неналежним з огляду на те, що закон вимагає наявності слова «реклама».

Ініціатива вважає обидва розглядуваних матеріали рекламою, яка не позначена відповідно до вимог законодавства та професійних стандартів журналістики, а тому вводить читачів в оману.

Ініціатива «МедіаЧек» вважає, що редакція інтернет-видання «0362.ua — Сайт міста Рівне» у матеріалах «Як і де купити якісні та комфортні спальне ліжко та матрац у Рівному?» та «Як обрати меблі в маленьку квартиру? Практичні поради експерта» порушила вимоги пункту 7 Кодексу етики українського журналіста й частин 1, 3 і 5 статті 9 закону «Про рекламу».

14 квітня 2021 року

Фото: 0362.ua

 

Теги по теме
Общество
Источник материала
Поделиться сюжетом