Каннський ринок MIPTV другий рік поспіль проходить в онлайн-форматі. Свої проєкти на ньому презентують понад 700 компаній із пів сотні країн. Серед продавців та покупців контенту завжди є українські медіаменеджери. Україна присутня в контексті світової індустрії розваг, а її тренди впливають на сітки вітчизняних телеканалів. До прикладу, чи не найпопулярніше шоу цього року The Masked Singer («Маска»), через яке ледь не посварились «1+1» та «Україна», очолює перелік найбільш запитаних форматів минулого року. Тож поглянувши, що продається в Каннах, можна спрогнозувати, що ми побачимо в ефірі в наступному сезоні. Спочатку розкажемо про форматні шоу каннського ринку.
Найпопулярніші формати за минуле півріччя
Відповідно до аналітичного огляду компанії Globo, у 2020 році зріс перегляд телебачення в Європі та Південній Америці. За словами директорки з розвитку компанії Ivory films Олени Сікан, при цьому телевізор стали менше дивитися у США, де аудиторія перейшла на стримінгові платформи. «В Азії, до речі, весь час телеперегляд стабільно нижчий від середнього у світі (2-2,5 години проти 3-4 годин на добу), що показує звичку дивитися контент або на цифрових платформах, або на другому екрані (не на телевізорі) як основному», — каже Олена.
У 2020 році лідером перегляду в інтернеті став серіал «Гамбіт королеви». Серед телевізійних шоу першість тримають співочі проєкти, реаліті та шоу із зірками. Вірджинія Муслер зі швейцарської аналітичної компанії The Wit запропонувала традиційний топ найчастіше адаптованих форматів за останні пів року. Перші три позиції за шоу, які виходять і в Україні: «Маска» («Україна») «Мастершеф» та «Холостяк» ( СТБ).
Вірджинія зазвичай досить оригінально обирає локації для своїх презентацій: у попередні роки вона розповідала про нові формати зі своєї кухні або просто неба серед поля. Цього разу презентація підкреслено яскрава — на фоні помаранчевого літачка.
Ґейм-шоу
У презентації Вірджинії цього разу було багато студійних ігрових шоу. Вікторини стають більш видовищними, а завдання на кмітливість доповнюють фізичні вправи: загнати кульку в яму, розкласти золоті зливки, втекти від «загрозливих» світлових променів тощо. Заразом ґейм-шоу прагнуть стати емоційнішими, щоби глядачам було цікаво спостерігати за розчаруванням та радістю учасників. У німецькій програмі The Money shot (дистрибутор Banijaу) учасники змагаються за гроші, відповідаючи на запитання. Але щоб отримати свій виграш, їм слід бути влучними, адже мають кинути червону кулю в яму. З кожним запитанням це стає складніше.
Roll The dice (Франція, дистрибутор WeMake)
У цьому ігровому шоу гравці також відповідають на запитання. Однак самі запитання та доля учасників залежить від того, як вони кинуть «гральні кості».
Lightning (Велика Британія, дистрибутор Banijaу)
Фішкою цієї вікторини є втеча від світлових променів. Після правильної відповіді на питання або виконаного фізичного завдання учасники мають спрямувати потоки світла на суперників.
Family piggy bank (Ізраїль, дистрибутор Armoza Formats)
Сімейне шоу, де чотири члени родини дають відповіді на запитання і після правильних відповідей пересуваються в рухомих кулях по студії.
Bank balance (Велика Британія, All3Media international)
Учасники відповідають на запитання вікторини й за це отримують золоті зливки, які треба розмістити один на одному, щоб вони не впали. Якщо учасники не зможуть збалансувати свій виграш, вони його легко втрачають.
The 1% club (Франція, Велика Британія, Бі-бі-сі)
Ця вікторина без зайвих спецефектів, однак із досить чіткою ідеєю. Сто гравців повинні правильно відповісти на ті запитання, на які лише 1 % людей знає правильну відповідь. Починається шоу з найпростіших питань, на які правильно відповідає 90 % людей, і так поступово рівень завдань ускладнюється й наближається до 1 %.
Sophia, help me to win 1 million (Іспанія, the Mediapro studio dist)
Вікторина, виграти в якій учасникам допомагає штучний інтелект.
Cherries wild (США, Propagate Content int)
Учасники грають у величезні гральні автомати. Мета — джекпот 250 тисяч доларів. Шоу показує емоції гравців від виграшу або розчарування, коли дістати три «вишеньки» не вдалося.
Формати із зірками
Шоу з зірками, як завжди, у тренді телеринку. На цей раз серед новинок майже не було масштабних пафосних проектів, також небагато співочих шоу — власне, Вірджинія відзначила одне, Mystery duets (Франція, дистрибутор Can’t stop media). Зірки співають у дуеті, однак із ким саме, вони можуть здогадуватися лише з голосу, бо свого партнера бачать, тільки коли між ними зникає стіна.
Can you cook (Франція, дистрибутор WeMake)
Двоє зіркових кухарів намагаються виграти у змаганні. Для цього вони мають набрати собі команду з-поміж невідомих учасників і здогадатися, хто є справжнім професіоналом.
This is my house (Велика Британія, дистрибутор Бі-бі-сі)
А в цьому проєкті знаменитостей намагаються ввести в оману звичайні люди. Зірки відвідують будинок і мають здогадатися, хто з чотирьох учасників є справжнім його власником. Хазяїн / хазяйка будинку одна, решта актори.
Judgement call (Канада, Aroma TV)
Аудиторія у студії обирає смішні питання, на які відповідатимуть знаменитості.
Marble mania (Нідерланди, дистрибутор Talpa Concepts)
У цьому шоу зіркам пропонують повернутись у дитинство і постріляти різнокольоровими кульками. Найбільш вправний стає переможцем.
Шоу про родину та розлучення
Усі новинки шоу-форматів переважно націлені саме на сімейну аудиторію, тому родинні історії актуальні для глядачів. Однак якщо раніше популярними були шоу знайомств або весільні шоу, то тепер прийшов час робити шоу на розлученні. Про це новий японський формат Happily ever apart (Японія, дистрибутор TV Asahi Corporation). Пари, які були нещасливі у шлюбі, розпочинають церемонію розлучення. Вона подібна до весільної і, певно, на думку творців, не менш захоплива. Подружжя розкриває правду про свій шлюб, готує одне одному прощальні подарунки, повертає обручки, виголошує тости, дякує одне одному. Така собі ідилія прощання.
Kids buy a house (Нідерланди, Talpa)
У цьому шоу родина хоче придбати новий ідеальний будинок. Однак його обирають не батьки, а діти. Батьки зможуть побачити новий будинок уже після того, як буде підписаний контракт на його придбання.
Home made home (Бельгія, BeEntertaiment)
Дві пари ремонтують будинок, однак він дістанеться лише одній із них — тій, яка переможе у шоу.
Шоу про схуднення
Зайва вага стає дедалі більшою проблемою для людства, тому з року в рік телеканали по всьому світу намагаються зробити про це рейтингові шоу. Вірджинія Муслер згадала про дві такі новинки на ринку. Перша — Future you (Велика Британія, дистрибутор Banijaу). Для учасників із зайвою вагою моделюють версію того, як вони виглядатимуть після схуднення. І це стає їхньою основною мотивацією, щоби почати боротись із зайвою вагою.
Lose weight like me (Велика Британія, Бі-бі-сі)
Двоє учасників із зайвою вагою обирають собі тренера, який сам домігся дивовижних змін. Відбір тренерів проходить за фото. Упродовж восьми тижнів учасники виконують його рекомендації.
Соціальні шоу
У центрі цих шоу — людські стосунки, дискусії між носіями різних поглядів, психологія та безпека дітей у соцмережах. Наприклад, Eating with the enemy (Ізраїль, All3Media international) — соціальний експеримент, де за обідом у ресторані зустрічають люди з кардинально протилежними поглядами — наприклад, священник і трансгендерна людина. На планшеті їм пропонують відповісти на провокативні запитання, щоб розбурхати між ними палку дискусію. В Україні, до речі, теж є проєкт, заснований на подібній ідеї (але не телевізійний).
Table for two (Нідерланди, дистрибутор Banijaу)
Під час вечері зустрічаються двоє людей. Однак лише один із учасників знає, з ким вечеряє, для іншого це є несподіванкою.
Caught in the net (Німеччина, Karlsbridge)
Експеримент, у якому дорослі актори грають роль вразливих дітей в інтернеті, щоби показати, як сексуальні злочинці можуть ними маніпулювати.
DR paw (Іспанія, The Mediapro)
У цьому шоу психолог за допомогою домашніх та свійських тварин намагається допомогти людям із психологічними проблемами.
Незабаром читайте на «Детекторі медіа» про шокуючі серіали й тенденції телеринку.
«Матеріал підготовлено у співпраці з продакшн-студією IVORY FILMS».