"Щоб поставити "Отелло", не обов'язково вбивати шість білявок" - Раду Поклітару розповів про гучну прем'єру
"Щоб поставити "Отелло", не обов'язково вбивати шість білявок" - Раду Поклітару розповів про гучну прем'єру

"Щоб поставити "Отелло", не обов'язково вбивати шість білявок" - Раду Поклітару розповів про гучну прем'єру

13 жовтня у столичному Центрі культури і мистецтв Федерації профспілок покажуть прем'єру балету "Пікова дама" за мотивами повісті Олександра Пушкіна. В її музичній основі симфонії Петра Чайковського – Друга "Українська" і Шоста "Патетична". Поставив спектакль головний балетмейстер театру "Київ Модерн-балет" Раду Поклітару, 49 роківРозповідає про роботу над виставою:– Поставив усі три балети Петра Чайковського та зрозумів, що не можу розлучитися з творчістю цього композитора. Звернув увагу на його найзнаменитіші опери – "Євгеній Онєгін" і "Пікова дама". В останній є те, що мені подобається у власних спектаклях, – поєднання реального й нереального, інфернального та побутового. Захотів повторити успіх нашого першого спектаклю "Кармен. TV", у якому використали музику з опери "Кармен" Бізе.Та з "Піковою дамою" мене спочатку спіткала невдача. Люблю цей твір, але текст, який для опери написав брат Чайковського Модест, не має художньої цінності. Довго намагався змонтувати музичну партитуру. І раптом те, що мені ніколи не заважало в "Кармен", стало перепоною в "Піковій дамі". Дратували мова і смисл, закладений у слова. Коли монтую музику, завжди уявляю можливості для пластичного втілення. А тут виходив якийсь сурдопереклад текстів Модеста. Картинка не складалася. Ще трохи побився головою об цю стіну і здався. Поставив багато інших спектаклів.Згодом я перестав бути скнарою щодо музики, яку обожнюю і якої трохи побоююся через її геніальність. Мені 49, можливо, попереду не так багато балетів, як здається. В "Маленькому принці" я вже почав сміливо витрачати музичні запаси.Одним із найпотужніших музикальних потрясінь була Шоста симфонія Чайковського. Ця музика у виконанні диригента Миколи Голованова, запис 1948 року, була геніальна. Його прочитання піднімає твір на неймовірну висоту драматизму, щирості й спопеління. Тому ця музика лежала в моїй скарбничці з 2005-го, коли її вперше почув. Як ставлю молодим диригентам Симфонію № 6 – вони ридають. Це й стало каталізатором для воскресіння ідеї "Пікової дами". Подумав, якщо погано поставлю балет, все одно буде успіх. Бо музика зробить за мене все. Її можна слухати із заплющеними очима.Повість Пушкіна набагато прозаїчніша за оперу Чайковського. Навіть фінал побутовіший і не такий трагічний – Герман не вкорочує собі віку, а опиняється в божевільніПовість Пушкіна набагато прозаїчніша за оперу Чайковського. Композитор був романтиком, щирою, вразливою людиною. Йому хотілося посилити драматизм. Навіть фінал у Пушкіна побутовіший і не такий трагічний – Герман не вкорочує собі віку, а опиняється в божевільні і, ймовірно, проживе там багато років. Ліза не кидається у воду, а вдало виходить заміж.Я намагався взяти все необхідне з першоджерела й опери. Не розкриватиму того, що відбуватиметься на сцені, але мій балет відрізнятиметься.Розпочнемо з того, що поставимо стіл і гратимемо в карти. Одні з головних дійових осіб – Трійка, Сімка, Туз. Вони будуть із Германом протягом усього балету.Не граю в карти, хоча батько був преферансистом високого рівня. Щоб поставити "Отелло", не обов'язково вбивати шість білявок. Картярський азарт і людські емоції я маю розуміти як режисер, але мене самого в цьому немає."Піковій дамі" приплітають містичність. Маячня. Її сила – в ідеї. Кожна людина постійно стоїть перед вибором. У нас він між коханням і азартом, бажанням збагачення і гідністю. Життя складається з цього щодня.

Источник материала
Поделиться сюжетом