/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F52%2Fe186da93d3ff31f6af86a7861df1b68e.jpg)
Музей Skoda: від велосипеда до концепт-кара, і всі на ходу
Всі автомобілі, розміщені в музеї Skoda, справні та можуть пересуватись без сторонньої допомоги. Деякі з них часто беруть участь у ретро-фестивалях і навіть перегонах.
Музей чеської компанії Skoda знаходиться в місті Млада Болеслав в годині їзди під Праги. Причому саме в тих приміщеннях, де з 1901 року розпочиналась історія бренду.
Тут був кузовний та моторний заводи тоді ще не “Шкоди”, а компанії Slavia, яку потім її засновники Вацлав Лаурін і Вацлав Клемент назвали Laurin & Klement.
Також цікаво як зараз виробляють Skoda в Млада Болеславі
Починали вони з найпростішого як для нас, однак найбільш інноваційного транспорту того часу – велосипедів. Навіть тоді гама продукції складалась з кількох моделей, і дві з них представлені в музеї.
Один з перших велосипедів мав один великий недолік. Зв'язок педалей з заднім колесом був постійним, без обгінної муфти, яка дає змогу котитись на “холостому ходу”. Тобто навіть коли на велосипеді їхали вниз, педалі все одно треба було крутити.
![]()
В 1899 році почали виробляти мотоцикли, а якщо більш правильно – мотоциклети, тобто велосипеди з мотором. Привід у них був, як-то кажуть сьогодні, гібридний: за допомогою ланцюга – від педалей до заднього колеса, а також за допомогою шкіряного паса і шківів – від двигуна внутрішнього згоряння до того ж заднього колеса.
В цих мотоциклах було два баки – для бензину та оливи. І у бачку з оливою була спеціальна помпа. ЇЇ потрібно було періодично накачувати, причому на ходу. На такому мотоциклі перші чеські мотогонщики проїхали кілька перегонів – зокрема, у 1902 році з Парижу в Берлін, а це відстань у близько 1400 км.
![]()
Перші автомобілі під брендом Laurin&Klement почали виробляти у 1905 році. Модель Type A більше була схожа на кінний екіпаж, лише без коня. В ній було дві педалі (газ та зчеплення) та два важелі біля руки (коробка передач та гальма), а деякі «ноу-хау» перейшли з мотоциклів – два баки та помпа для оливи. Така машина коштувала 3600 крон, а середня зарплата складала близько 100 крон на місяць.
![]()
У 1913 році завод Laurin & Klement виробив 500 машин на рік, і це був непоганий результат. Для прикладу: зараз на заводі в Млада-Болеславі виробляється 2600 автомобілів на добу.
До речі якими будуть нові автомобілі Skoda з двигунами внутрішнього згоряння
Після економічної кризи та пожежі на заводі у 1924 році Лауріну і Клементу довелось шукати партнера для продовження виробництва. Вони знайшли його в місці Пльзень (там досі варять відоме пиво) – Еміля Шкоду, який вже на той час мав досить успішне виробництво автобусів, поїздів та турбін. Щодо логотипу компанії – окриленої стріли, то справжнє її значення невідоме. Є версія щодо розмаху крил якогось птаха, або пір’я на голові індійця – така картина висіла в офісі засновника. Якийсь час назви Skoda та Laurin&Klement використовувались разом, а зараз остання позначає найбільш преміальні версії чеських автомобілів.
![]()
В 1928 році почалось конвеєрне виробництво автомобілів Popular. Вони мали рамну конструкцію, дерев'яну основу металевого кузову, шкіряний дах та “тещине місце” – крісло за межами кабіни. Ці автомобілі були дуже популярними через низьку ціну, не лише в Європі, а навіть у США. Після цього виробляли автомобілі, назви яких відомі й зараз – Superb, Octavia, Rapid.
![]()
До 1939 року в Чехії був лівосторонній рух, тому всі довоєнні автомобілі мали кермо справа. Цей Superb, який мав 100-сильний двигун, також ще випускався з правим кермом. Потім кермо почали встановлювати зліва.
![]()
Перші “Шкоди” з заднім розташуванням двигуна були вироблені у 1964 році – це була Skoda 1000 МВ. Вона була настільки інноваційною, що для неї побудували новий завод. Машини з таким компонуванням випускались тут понад 20 років.
![]()
Кузов для Skoda Favorit проєктувався італійської кузовною фірмою Pininfarina. Це була остання суто чеська машина перед тим, як компанію Skoda рівно 30 років тому викупив німецький концерн Volkswagen AG.
![]()
Про те, що будь-який експонат музею Skoda в Млада Болеславі може виїхати звідси своїм ходом, свідчить така деталь. Під кожною машиною стоїть тарілка, в яку потроху скапує олива. Так, технології минулих років не могли забезпечити повну щільність деталей.
![]()
Перший краш-тест автомобіля Skoda проводили за допомогою причепа-ракети. З її допомогою машину розганяли до необхідної швидкості та розбивали в стіну. Так вперше інженери оцінували безпеку для людей при настанні аварії.
![]()
Концепт-кар Vision S – це модель, яка показала майбутній стиль бренду та абсолютно нову модель Skoda Scala. Концептуальна машина має пластиковий кузов, оригінальні деталі інтер'єру, але її силовий агрегат здатен проїхати лише кілька метрів – для презентації на сцені. Сьогодні в історії бренду Skoda розпочинається нова ера – електрична. Але для неї ще не місце в музеї.
![]()

