Бетон, метал, дерево. «Літургія протитанкових перешкод» — фільм про спільну службу українського спротиву
Бетон, метал, дерево. «Літургія протитанкових перешкод» — фільм про спільну службу українського спротиву

Бетон, метал, дерево. «Літургія протитанкових перешкод» — фільм про спільну службу українського спротиву

Стрічка Дмитра Сухолиткого-Собчука номінована на премію Міжнародної асоціації документалістики IDA Documentary Awards.

«Літургія протитанкових перешкод» — це фільм-спостереження. Немає ані діалогів, ані головного героя. Сюжет складається винятково плином образів.

Фільм ділиться на чотири частини за принципом музичного твору; в кожній частині — своя звукова атмосфера. Спочатку просто низка кадрів із руїнами — житловий будинок, автозаправка, ТРЦ — біля яких у все більшій кількості громадяться протитанкові «їжаки». Напис на стіні розваленого будинку: «Час чує нас». Двоє військових проходять із собакою. Вступний хорал переривається шумом машин на дорозі. Проїздить «швидка».

Коли знову починає лунати хор, що власне співає літургію, дія переноситься в скульптурну майстерню. Один із робітників перемикає приймач на новини з фронту. Відливають скульптури на потребу дня: Ангелів, Христа, римських солдатів, Шевченка, Бандеру, козака з піднятою шаблею. Гуркотить бетономішалка. Вступає хорал, майстри перепочивають, і це не перекур і не обідня перерва, а радше медитація та занурення в себе. Настрій зламує сирена повітряної тривоги, під яку ті ж самі чоловіки в спецівках варять їжаки, багато, багато їжаків — величезних іржавих сніжинок, що мають зупинити неситу армаду. Злобний римлянин застигає поруч із протитанковою перешкодою.

Бетон, метал, дерево. «Літургія протитанкових перешкод» — фільм про спільну службу українського спротиву - Фото 1

Але в наступній частині легіонера кладуть у вантажівку та відвозять прямісінько на Хресну дорогу поруч із греко-католицькою церквою на краю села. Звукове поле заповнює гуркіт техніки, солдата ставлять поруч із бетонним Христом, який сумирно несе дерев’яний хрест. Бабуся з двома дітьми ревно читає молитву поруч з однією зі «стацій» — сакральних скульптурних груп, у кожній з яких присутній хрест, звісно, схожий на той-таки «їжак». Дітлашня весело котиться по схилу.

У Сухолиткого-Собчука цілком відповідно до обіцяного вийшла аудіовізуальна літургія, розкреслена між духовним зусиллям і протитанковими перешкодами. Без жодного зайвого слова — формально довершена робота про силу й висоту нашої оборони.

Бетон, метал, дерево. «Літургія протитанкових перешкод» — фільм про спільну службу українського спротиву - Фото 2

Наразі «Літургія…» є однією з п’яти документальних короткометражок, котрою опікується одне з найавторитетніших видань США — журнал The New Yorker. Видання не тільки профінансувало виробництво стрічки, а й організувало промокампанію та прокат безпосередньо в Америці. Наразі фільм Дмитра отримав 23 призи, серед яких і номінація на IDA Documentary Awards. Дві з цих нагород дають можливість «Літургії протитанкових перешкод» кваліфікуватися на «Оскар».

Дмитро Сухолиткий-Собчук, пряма мова:

— На початку війни я не планував фільмувати. «Літургія…» виникла завдяки знайомству зі скульпторами. Після премʼєри мого повнометражного дебюту «Памфір» на Каннському кінофестивалі я відразу повернувся до цієї картини. Роботу над постпродакшном ми вели в безпечних місцях України, щоб за тиждень-два спокійно завершити монтаж і роботу над кольором. Тому, фактично, «Літургія протитанкових перешкод» створена під час війни та показує єдність абсолютно всіх людей України та їхнє протистояння агресору.

Фінансування фільму сталося завдяки знайомству з такою прекрасною ініціативою як DocuHelp від фестивалю Docudays. Був запит від The New Yorker на фінансування документальної стрічки, і я подав заявку. Після пітчингу та довгих перемовин вони обрали мій проєкт. Завдяки The New Yorker ця картина відбулася і розпочалося її фестивальне життя.

Бетон, метал, дерево. «Літургія протитанкових перешкод» — фільм про спільну службу українського спротиву - Фото 3

Власне церковна літургія, яку ми використовуємо, має чотири частини, і так само будувалася наша картина, щоб у ній була частина, в якій є проповідь, і частина, де лунатиме хоральний спів. Це великодня проповідь, в якій хоральний спів має вітальне значення, де Христос як людина і Бог в одній особі воскрес. Така побудова фільму зумовлена тим, що проповідь нам заміняла безперервне радіо, яке постійно тримає в курсі новин від початку повномасштабного вторгнення. Тому все це було, як велика служба, в якій нація піднялася, закумулювала свої сили та з’єдналася в одному такому великому хорі.

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Теги по теме
Кино украинское кино
Источник материала
loader
loader