Чому Київ має погодитися на поступку щодо можливості призупинення “транспортного безвізу”
Чому Київ має погодитися на поступку щодо можливості призупинення “транспортного безвізу”

Чому Київ має погодитися на поступку щодо можливості призупинення “транспортного безвізу”

У 2022 році Україна отримала "транспортний безвіз" – можливість безквотного здійснення вантажних перевезень автотранспортом із країнами ЄС.

Ця лібералізація діяла один рік, проте торік її знову продовжили – до червня 2024 року.

Проти такої лібералізації виступають європейські, а в першу чергу – польські далекобійники.

Ігнорувати ці протести у Брюсселі не могли.

І тому 5 березня Єврокомісія висунула пропозицію продовжити Угоду про вантажні перевезення автомобільним транспортом з Україною, але з певними змінами.

Про поступку польським перевізникам, на яку Єврокомісія пропонує піти Україні, читайте в колонці радника Делегації ЄС Віктора Довганя Нові правила "транспортного безвізу": що пропонує Брюссель і чи допоможе це розблокувати кордон.

Далі – короткий її виклад.

Серед іншого, Єврокомісія пропонує додати нове захисне застереження, звертає увагу автор колонки.

Якщо на національному ринку автомобільних перевезень у певному географічному регіоні спостерігається значне порушення, яке може бути пов'язане з угодою, дія угоди може бути призупинена.

Це положення є дуже важливим, звертає увагу Віктор Довгань, оскільки очевидно, що воно має стати поступкою польським перевізникам.

Виникає питання: наскільки ймовірним є те, що ця норма буде застосована на практиці?.

"Для призупинення дії угоди про "транспортний безвіз" потрібно підтвердження, що частка українських вантажних перевезень значно зросла та це завдає шкоди місцевому (наприклад, польському) бізнесу", – зазначає радник Делегації ЄС.

Чи відповідає нинішня ситуація таким вимогам?.

Дійсно, український експорт автомобільним транспортом до ЄС суттєво зріс з моменту набрання чинності Угодою – за перший рік її застосування зростання склало близько 60% за обсягом та приблизно одну третину за вартістю.

Експерт інформує, що щомісяця автомобільним транспортом експортується до ЄС на 300 тисяч тонн більше вантажів, аніж до підписання Угоди.

На стільки же збільшилися і обсяги вантажів, які імпортують з Євросоюзу до України.

Проте імпорт до України у вартісному вираженні зріс майже втричі більше, аніж експорт з країни.

Так, за словами Віктора Довганя, до України завозять імпорту на понад 700 мільйонів євро на місяць, а експортують з – на 250 мільйонів євро.

Однак поступово ситуація почала вирівнюватися, зазначає радник Делегації ЄС.

Наразі транзит збіжжя через Польщу становить тільки 370 тисяч тонн на місяць – тобто 5% від загального обсягу експорту з України.

Завдяки нашим морським дронам ми забезпечили собі морський коридор з портів Великої Одеси.

Також, попри обстріли шахедами, вивозимо товар через Дунай.

У 2024 році Україна знову не залежить ні від кого у питанні свого експорту і помітно вирівнювання ринку, констатує автор колонки.

"Саме це дозволяє припустити, що без нової блокади Чорноморського коридору український транзит товарів через Польщу вже не матиме таких пікових показників, як це було в перший рік повномасштабного вторгнення, коли не працювали порти.

Тому офіційному Києву треба погодитися на таку поступку в Угоді про транспортний безвіз – ці норми більше не загрожують нашим перевізникам", – впевнений Віктор Довгань.

Є підстави прогнозувати, попереджає експерт, що ці поступки Єврокомісії лише обурять польських перевізників.

За словами автора колонки, і Київ не має йти на всі поступки.

Він пропонує направити звернення до Єврокомісії з пропозицією провести невідкладний скринінг, тобто аналіз кластерів, до яких входять аграрна політика та транспорт.

Це необхідно, аби відкинути маніпуляції щодо якості української агропродукції та втрат перевізників.

А позитивна для нас рекомендація ЄК продовжити дію "транспортного безвізу" лише посилює переговорну позицію Києва.

Докладніше – в колонці Нові правила "транспортного безвізу": що пропонує Брюссель і чи допоможе це розблокувати кордон.

Источник материала
Поделиться сюжетом