Ліквідація спрощенки, зростання податків. Що планують реалізувати під виглядом євроінтеграції
Ліквідація спрощенки, зростання податків. Що планують реалізувати під виглядом євроінтеграції

Ліквідація спрощенки, зростання податків. Що планують реалізувати під виглядом євроінтеграції

Експерт у податковій сфері В'ячеслав Черкашин аналізує Меморандум українського уряду з МВФ, підписаний цього місяця. І приходить до сумного висновку: нічого хорошого в перспективі для вітчизняного бізнесу цей документ не обіцяє.

Що готує платникам податків оновлений Меморандум з МВФ?

Документ, що підписаний керівництвом України та датований 11.03.2024, згідно працюючих українських "демократичних" процедур, був доведений до суспільства лише повз два тижні — 26 березня (коли кошти фонду вже з’явились в країні). Але від цього, запевнюю вас, несвіжі податкові новини не стали менш поганими.

По-перше, токсична Національна стратегія доходів (НСД) віднині остаточна канонізована (стає "біблією" податкової політики держави на 4 роки) та отримала офіційні посади: "наріжний камінь зусиль, спрямованих на мобілізацію доходів" та "якір реформування податкової політики та адміністрування". Нещиро співчуваю довірливим платникам податків, яким урядовці обіцяли перегляд НСД.

По-друге, нарешті чесно говорять, що НСД з нами буде робити

Найближчим часом:

  • оцінка ефективності податкових пільг (липень 2024);
  • план цифрового розвитку ДПС (до кінця 2024), поступова консолідації інформаційних ресурсів та їх адміністрування незалежним адміністратором;
  • концепція маскування даних про платників податків (за для припинення торгівлі податковими даними);
  • законопроєкт з імплементації Директиви ЄС щодо протидії ухиленню від сплати податків — EU ATAD (чергове вибухове ускладнення адміністрування та нові дискреційні права та функції для податківців).

Протягом наступних декількох років:

  • оподаткування викидів вуглецю (пригнічення податком промислового сектору);
  • оподаткування віртуальних активів, що узгоджено з правилами ЄС.

У перспективі понад двох років:

  • важливо, "усунення надто широких і щедрих спрощених режимів" (переводжу, спрощена система підлягає усуненню/скасуванню, бо надто широка та щедра для малого бізнесу!);
  • прогресивний ПДФО (з’явиться ставка більша за 18%);
  • узгодження ПКУ з директивами ЄС за для збільшення надходжень до бюджету ПДВ та акцизів;
  • реформування екологічного податку та рентних платежів у видобувних галузях (зрозуміло, що з метою зростання ставок та бази оподаткування).

По-третє, як зростання податків буде відбуватися:

  • найближчим часом сягатиме мінімум 0,5% ВВП – продовжує роботу робоча група з формулювання пакета короткострокових заходів мобілізації доходів (вже є законопроекти про зростання акцизів з середини 2024 року, зокрема на паливо, тютюн та алкоголь);
  • протягом 2024-27 рр.: мобілізація додаткових доходів бюджету на рівні 3-4% ВВП, що загалом складе 240 — 315 млрд грн реформи.

Четверте, будь-яких заходів, спрямованих на зниження податкового тягаря, не передбачено: повне утримання "від податкових амністій, а також від будь-яких податкових та адміністративних заходів, які можуть зменшити базу податкових надходжень" і "від включення нових категорій платників податків до існуючих пільгових режимів".

Податки в Україні: все вище та вище

П’яте, попри вимоги суспільства, комплексна реформа контролюючих органів та БЕБ у вигляді перезавантаження відомств не відбудеться, все, що пропонується МВФ — не більш ніж косметичні зміни:

  • на рівні податкової служби: організаційна реструктуризація до кінця 2024 року; глобальне опитування платників 2024; система управління податковими ризиками; ІТ-рішення для SAF-T UA; підвищення ефективності обміну інформації з іноземними органами; оцінки Антикорупційної програми ДПС;
  • на рівні митниці: відновлення митного аудиту з 01.05 (проєкт 9456 прийнято як Закон 20.03.24); проєкт про криміналізацію контрабанди товарів (є Закон 3513, діє з 01.07.24); реформа політик управління персоналом та оплати праці; покращення управління митницею з Центрального офісу; перенесення перевірки митної документації з пунктів перетину кордону до управлінь всередині території країни; оцінка Антикорупційної програми ДМС;
  • на рівні БЕБ: новий Закон про БЕБ (проєкт 10439 повернуто Уряду на доопрацювання, альтернативний 10439-2, який широко підтримувався бізнесом, відхилений ВРУ), контролюватиме відомство буде КМУ (червень 2024).

У якості ложки меду у бочці мотлоху — Мінфін готує законопроєкт про Фонд розвитку підприємництва (кінець 2024), а НБУ готує проєкт закону про створення системи страхування воєнних ризиків (червень 2024).

Загалом, спостерігаємо ситуацію, коли неминучість більш важкого оподаткування та регулювання економіки стає варіантом за замовчуванням, а справжні реформи з дерегуляції та спрощення під виглядом євроінтеграції або вимог кредиторів у маніпулятивний спосіб підміняються генерацією нових регуляцій та дискреційних прав державних інституцій. Жахливий вибір.

Автор висловлює особисту думку, яка може не співпадати із позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.

Джерело.

Важливо Пальне дорожчає. Чи дійсно підвищення акцизів — це вимога ЄС
Теги по теме
налоги
Источник материала
Поделиться сюжетом