Рівень медіаграмотності у ветеранів вищий, ніж загалом у суспільстві - експертка
Рівень медіаграмотності у ветеранів вищий, ніж загалом у суспільстві - експертка

Рівень медіаграмотності у ветеранів вищий, ніж загалом у суспільстві - експертка

Рівень індексу медіаграмотності у ветеранів вище, ніж загалом у суспільстві, як і чутливість до спотвореного контенту.

Про це під час презентації результатів спеціального дослідження «Індекс медіаграмотності: ветерани війни з РФ» в Укрінформі сказала кандидатка соціологічних наук, старша наукова співробітниця Інституту соціології НАНУ Марта Наумова.

"У ветеранів індекс медіаграмотності трохи вищий, ніж в української аудиторії у віці 18-65. Якщо говорити про аудиторію з вищим та середнім рівнем показників, то серед ветеранів він становить 80%, серед українців у цілому - 76%", - сказала Наумова.

За даними дослідження, 92% опитаних ветеранів користуються інтернетом щодня (91% серед українців), 74% роблять це з метою ознайомлення з новинами, 73% - для пошуку необхідної інформації.

При самооцінці рівня своєї цифрової грамотності 57% опитаних ветеранів оцінили свою цифрову компетентність вище за середню.

За словами Наумової, у визначенні індексу медіаграмотності досліджувалися чотири субіндекси: розуміння медіа, субіндекс використання, цифрової компетентності, а також індекс чутливості до спотвореного контенту.

"Чутливість до спотвореного контенту вище у ветеранів, ніж в української аудиторії в цілому, і це також стосується і індексу цифрової компетентності, тобто можна сказати, що ветерани більше обізнані у тому, як працює інтернет, частіше користуються, є більш чутливими до аспектів функціонування саме мережевих медіа", - сказала експертка.

Як зазначається у результатах дослідження, частка осіб з високим рівнем медіакомпетентності серед ветеранів на 6% більше у порівнянні з усім населенням: відповідно 20% і 14%.

Також, як повідомила Наумова, 42% опитаних ветеранів вважають, що медіа мають контролювати владу (серед українців, за даними попереднього опитування, так вважають 26%), 41% опитаних ветеранів вважають, що медіа мають транслювати певні суспільні цінності (серед українців, за даними попереднього опитування, так вважають 35%).

Опитувані констатують вплив медіа на емоційний стан - 48% та 46% відповідно.

За даними опитування, які навела Наумова, 33% опитаних ветеранів вважають, що медіа працюють в інтересах власників та інвесторів (30% серед усіх українців). Водночас 39% опитаних ветеранів негативно ставляться до формату єдиного телемарафону (серед українців цей відсоток складає 27). 21% з опитаних ветеранів зазначили, що телемарафон є для них джерелом інформації про суспільно-політичне життя. 65% назвали основним джерелом інформації про суспільно-політичне життя соціальні мережі, 59% - месенджери (Telegram, WhatsApp, Viber тощо), 36% - інформаційні інтернет-ресурси.

Однаковим, за результатами опитування, виявився рівень ставлення до критики влади - 49% опитаних як серед ветеранів, так і серед українців підтримали критику влади під час стану війни. Також, як зазначила експерт, ветерани частіше звертаються до контенту українського виробництва і матеріалів, які пов'язані з українською музикою, історією.

Серед медійних уподобань ветерани відзначили стріми військових експертів, про що зазначили 60% опитаних.

Як зазначила Наумова, в дослідженні брали участь саме ті, хто служив або зараз служить в Збройних силах України й брав участь у бойових діях.

Всього, за її словами, опитано було 200 ветеранів, вибірка дослідження була цільовою.

"Це небагато для соціологічної вибірки. Ми можемо розглядати результати нашого дослідження як певний тренд, а не як абсолютно надійні результати. Але ми можемо порівнювати результати, які ми отримали, опитуючи населення всієї України у віці 18-65 років і відповідно військовослужбовців", - сказала експертка.

Серед опитаних 12% склали військовослужбовиці, половина опитаних має повну або неповну вищу освіту, 72% опитаних до початку служби мешкали в обласних центрах, 62% опитаних продовжують службу в лавах ЗСУ або силових структурах, охоронних агенціях.

Кількісне дослідження проводилось методом інтерв'ю обличчям до обличчя за допомогою планшета за стандартизованим опитувальником (CAPI). Обсяг вибірки склав 200 респондентів — ветерани російсько-української війни. Польовий етап здійснено компанією New Image Marketing Group з 15 по 29 січня 2024 року.

Теги по теме
Интернет
Источник материала
Поделиться сюжетом