Що ЄС може зробити для боротьби з тіньовим флотом Росії окрім санкцій? — Politico
Що ЄС може зробити для боротьби з тіньовим флотом Росії окрім санкцій? — Politico

Що ЄС може зробити для боротьби з тіньовим флотом Росії окрім санкцій? — Politico

Що ЄС може зробити для боротьби з тіньовим флотом Росії окрім санкцій? — Politico

Хоча заблокувати цей тіньовий флот Росії неможливо, є кроки, які блок міг би зробити, щоб принаймні ускладнити російський бізнес.

Тіньовий флот Росії, який діє поза офіційним морським сектором і має незрозумілу власність, а також практично не має страхування, стає дедалі більшим головним болем, і зараз загрожує острову Готланду, а отже і Швеції. Оскільки ці судна не входять до складу жодних збройних сил, НАТО мало що може з ними зробити. І хоча Швеція зараз сподівається, що санкції ЄС можуть допомогти, це рішення буде повільним. Отже, що робити? Politico з'ясувало.

Щоб дістатися до місця призначення, яким часто є індійські й китайські порти, російські тіньові судна змушені проходити через води деяких країн НАТО, оскільки значна частина російської нафти йде через порти Балтійського моря. Але подорож цих фактично незастрахованих танкерів через Балтійське море становить екологічний ризик для країн-членів НАТО — і це посилюється тим, що тіньові судна перебувають у поганому стані.

На додачу до цієї екологічної загрози, ці тіньові танкери також нещодавно почали з'являтися біля східного узбережжя Готланду, де вони беруть участь у ризикованих перевезеннях нафти з судна на судно. Вони роблять це за межами зони, яка позначає територіальні води країни — це означає, що навіть якщо тіньові судна знаходяться у виключній економічній зоні Швеції, країна майже нічого не може зробити, щоб не допустити їх туди.

Це важливо не лише тому, що їхня присутність є провокативною і може завдати величезної шкоди навколишньому середовищу, але й тому, що, як повідомили наприкінці квітня у ВМС Швеції, ці танкери також перевозять комунікаційне обладнання, яке не потрібне на жодному торговельному судні. Схоже, що вони виконують функцію підслуховуючих станцій.

Вважається, що флот складається з понад 1400 суден, які необхідно ідентифікувати та розслідувати, а також знайти їхніх власників. Крім того, на кожне судно, що потрапило під санкції, принаймні ще одне, ймовірно, приєднається до флоту. Управління з контролю за іноземними активами США вже запроваджує такі санкції, і це кропітка, громіздка робота.

Однак, є два кроки, які країни ЄС можуть зробити, щоб швидко вплинути на "тіньовий флот" Росії. По-перше, за допомогою проєкту Європейського оборонного агентства "Морський нагляд" ЄС може ідентифікувати та розслідувати всі підозрілі тіньові судна, що плавають у водах його країн-членів. 

Тоді ЄС також міг би скористатися Планом дій щодо Балтійського моря. Ця міжурядова угода, яку Росія також підписала (як і ЄС), є "стратегічною програмою заходів і дій" для досягнення здорового стану Балтійського моря. Оскільки передача нафти з судна на судно, безумовно, не відповідає угоді, інші підписанти мають право спробувати втрутитися, коли такі передачі відбуваються. Ці два заходи не заблокують тіньовий флот Росії. Однак вони зроблять флот трохи менш небезпечним для Швеції й Готланду.

Нагадаємо, що агентство Bloomberg повідомляло, що існують вагомі причини для списання старих танкерів, яким вже є 20 років. Часто це пов'язано з витратами на утримання їх в експлуатації, оскільки вимоги до безпеки й технічного обслуговування стають все більш обтяжливими.

Источник материала
Поделиться сюжетом