Озвучено особливості оренди земель державної та комунальної власності без проведення торгів
Озвучено особливості оренди земель державної та комунальної власності без проведення торгів

Озвучено особливості оренди земель державної та комунальної власності без проведення торгів

Ключовими нормативно-правовими актами, що регулюють орендні відносини земель державної та комунальної власності є: Земельний кодекс України, Цивільний кодекс України та Закон України «Про оренду землі». Про це повідомляє Земельний фонд України, пише agronews.ua.

Орендодавцями земель державної власності виступають органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування, на відміну від них, земельні ділянки комунальної форми власності передаються в оренду сільськими, селищними, міськими радами в межах повноважень, визначених законом.

Головною особливістю оренди земель державної та комунальної власності є обов’язковість їх передачі в оренду виключно на умова аукціону, тобто проведених у визначений чинним законодавством спосіб земельних торгів. Винятком є вичерпний перелік обставин, що дозволяє передати в оренду земельну ділянку державної або комунальної власності без проведення земельних торгів.

Так, ст. 134 Земельного кодексу України визначає, що земельні ділянки державної чи комунальної власності передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Разом з тим, частина друга зазначеної норми дає нам вичерпний перелік земельних ділянок, які не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах, а саме:

  • розташування на земельних ділянках об’єктів нерухомого майна, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб;
  • використання земельних ділянок для потреб, пов’язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів;
  • використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями;
  • будівництва об’єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів;
  • надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв під творчі майстерні;
  • надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено;
  • розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій;
  • надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності;
  • надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства;
  • надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала;
  • будівництва, обслуговування об’єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, мультимодальних терміналів, об’єктів зв’язку та дорожнього господарства (крім об’єктів дорожнього сервісу);
  • будівництва об’єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об’єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд);
  • передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва;
  • надання земельних ділянок суб’єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України “Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим” зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти;
  • поновлення договорів оренди землі, укладення договорів оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря;
  • передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності;
  • надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків;
  • надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
  • надання в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення;
  • надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення;
  • надання земельної ділянки державної або комунальної власності в користування (оренду) інвестору із значними інвестиціями для реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями.

Варто звернути увагу на виділені іншим шрифтом (підкреслені) пункти, адже саме їх можна застосувати у тому випадку, коли громадянин України має намір отримати земельну ділянку в оренду без проведення земельних торгів.

Таким чином, наше законодавство регулює передачу в оренду земель державної та комунальної власності, та на відміну від приватного сектору, є запобіжником заниженої орендної плати та суб’єктивності вибору орендаря.



Перегляди: 0
Теги по теме
торги
Источник материала
loader
loader