Чому не злетів RAH-66 Comanche: історія розробки стелс-вертольота
Чому не злетів RAH-66 Comanche: історія розробки стелс-вертольота

Чому не злетів RAH-66 Comanche: історія розробки стелс-вертольота

Американська армія хотіла замінити застарілі моделі вертольотів на один стелс-вертоліт. Це вилилося в проєкт Comanche, який так і не став реальністю. Пітер Сучіу розповідає історію RAH-66.

Boeing-Sikorsky RAH-66 Comanche, ударний гелікоптер класу "стелс" – колишній проєкт армії США початку 1980-х років.

Фокус переклав статтю Пітера Сучіу про те, як не злетів стелс-вертоліт RAH-66 Comanche.

Метою проєкту була заміна кількох застарілих моделей гелікоптерів на сучасний стелс-вертоліт. Попри інвестиції в розмірі понад 7 мільярдів доларів і розробку двох прототипів, програму скасували 2004 року через високу вартість і пріоритетність БПЛА для армії.

Озираючись назад, можна сказати, що скасування програми було розумним рішенням, яке дало змогу уникнути подальших інвестицій у потенційно непотрібну платформу. Прототипи наразі виставлені в Музеї армійської авіації США.

Гелікоптер вартістю 7 мільярдів доларів, який так і не злетів: всередині RAH-66 Comanche

Два прототипи (94-0327 і 95-0001), виставлені наразі в Музеї армійської авіації США у Форт-Ракер, штат Алабама, безумовно, унікальні і не схожі на жодну з інших військових машин, представлених у колекції.

У той час як більшість літальних апаратів у колекції музею застосовувалися в минулих конфліктах, підкреслюючи роль, яку гелікоптери, як і раніше, відіграють в армії, два гвинтокрили Boeing-Sikorsky RAH-66 Comanche – це зовсім інша історія.

Вони являють собою все, що армія США може пред'явити, витративши понад 7 мільярдів доларів на створення стелс-гвинтокрила для розвідки й атаки після більш ніж двох десятиліть розробки. Це одна з найбільших скасованих програм в історії армії США.

Розробки часів холодної війни

Програма створення стелс-вертольота розпочалася на початку 1980-х років, і метою її було замінити застарілий парк гелікоптерів Bell UH-1 "Huey", легких ударних гелікоптерів Bell AH-1 "Cobra", легких спостережних і ударних гелікоптерів Hughes OH-6 "Cayuse", а також легких гелікоптерів Bell OH-58 "Kiowa".

RAH-66 мав стати першим у світі ударним гвинтокрилом, створеним за технологією "стелс", а в його повноцінних внутрішніх відсіках могли б розміщуватися протитанкові та протиповітряні ракети.

За даними компанії Boeing, провідного підрядника програми, "перші поставки були заплановані на 2006 рік, а повне виробництво Comanche мало розпочатися приблизно до 2010 року. Планувалося виготовити 1213 вертольотів RAH-66 для армії США".

Серед інших членів команди були компанії Hamilton Standard, Harris Corp., Hughes Link Training Division, Kaiser Electronics, Lear Astronics, Litton, Lockheed Martin, Moog, Sundstrand Corp., TRW Military Electronics and Avionics Systems Group і Williams International. Компанії Allison Engine Co. і AlliedSignal Engine Co. спільно розробили двигуни для Comanche.

Але до цієї стадії Boeing-Sikorsky RAH-66 Comanche так і не дійшов.

Хоча перший прототип RAH-66 Comanche був створений на заводі Sikorsky Aircraft у Стратфорді, штат Коннектикут, 25 травня 1995 року, а його перший політ відбувся 4 січня 1996 року, протягом наступних восьми років програма просувалася вкрай повільно. Остаточно її було скасовано 23 лютого 2004 року в межах реорганізації армійської авіації.

RAH-66: занадто дорогий стелс і правильне рішення

Якби RAH-66 випускали серійно, він, безумовно, став би найбільш передовим ударним гелікоптером на озброєнні в будь-якій армії світу, але він також став би надзвичайно дорогим: повноцінне виробництво Comanche коштувало б близько 39 мільярдів доларів.

"Це серйозне рішення, але ми знаємо, що воно правильне", – сказав генерал Пітер Шумейкер, який очолював штаб армії на момент припинення програми.

Рішення щодо Comanche відображало зростаюче в той час у Пентагоні усвідомлення того, що в армії в розробці перебуває більше великих проєктів озброєнь, ніж вона може собі дозволити. Це залишалося фактом навіть після того, як бюджет Пентагону зріс на десятки мільярдів доларів з 2001 року після атак на Всесвітній торговий центр і Пентагон 11 вересня, що поклали початок глобальній війні з тероризмом. Крім того, припинення програми відображало зростаючу останніми роками популярність БПЛА як для спостереження, так і для виконання ударних завдань.

Хоча деякі любителі авіації можуть журитися через нереалізовані плани, багато експертів вважають, що ухвалене рішення було на краще: майбутнє все ж за безпілотниками, судячи з їхніх результатів в Україні. Рішення армії напевно врятувало платників податків від вкладень у роздуту програму, яка більше підходила для потреб армії під час війни з тероризмом.

Також малоймовірно, що "Команчу" знайдеться місце в арсеналі армії, попри те, що вона знову переключилася на найближчих супротивників, включно з Китаєм і Росією. Можливо, Пентагон витратив даремно 7 мільярдів доларів на цю програму, але, найімовірніше, він врятував нас від ще одного дорогого фіаско, яке не відповідає мінливій глобальній динаміці, – як, наприклад, програма LCS ВМС США.

Уроки RAH-66

Попри скасування, програма RAH-66 випробувала низку систем і компонентів гелікоптера на двох тестових прототипах. Це, по суті, і все, що армія може пред'явити як результат інвестицій у розмірі 7 мільярдів доларів.

Про автора

Пітер Сучіу – журналіст із Мічигану. За свою двадцятирічну журналістську кар'єру він брав участь у роботі більш ніж чотирьох десятків журналів, газет і вебсайтів, опублікувавши понад 3200 матеріалів. Регулярно пише про військову техніку, історію вогнепальної зброї, кібербезпеку, політику та міжнародні справи. Пітер також є автором статей для Forbes і Clearance Jobs. Ви можете стежити за ним у Twitter: @PeterSuciu. Напишіть автору електронною поштою: Editor@nationalinterest.org.

Источник материала
loader
loader