ЗС США інвестують сотні мільйонів доларів у програму Next Generation Air Dominance (NGAD), метою якої є створення стелс-винищувача шостого покоління, покликаного замінити F-22 Raptor.
Фокус переклав статтю Ставроса Атламазоглу про стелс-винищувач 6 покоління NGAD для Повітряних сил США.
- NGAD, вартість якого, за очікуваннями, становитиме до 300 мільйонів доларів за літак, включатиме в себе як пілотовані, так і безпілотні системи.
- Ця програма є продовженням секретного проєкту X-Plane 2014 року під керівництвом DARPA, під час якого тестувалися технології, що розглядаються зараз для NGAD. ЗС планують укласти контракт на NGAD у 2024 році, а основні претенденти на нього – компанії Lockheed Martin і Boeing.
Як секретний проєкт DARPA вплинув на створення нового винищувача NGAD
ЗС США витрачають сотні мільйонів доларів на програму Next Generation Air Dominance (NGAD), метою якої є створення стелс-винищувача шостого покоління.
Програма NGAD триває вже кілька років, і Пентагон очікує, що до кінця десятиліття вона буде готова до випробувань. Очікується, що NGAD замінить стелс-винищувач F-22 Raptor і стане наріжним каменем майбутнього американського флоту переваги в повітрі. Стелс-винищувач шостого покоління матиме як пілотовані, так і безпілотні варіанти, а його вартість може сягати 300 мільйонів доларів за один літак.
Однак до появи NGAD Пентагон працював над секретним X-Plane, який зрештою став основою для майбутнього стелс-винищувача.
Секретний X-Plane
За словами міністра ЗС Френка Кендалла, розробка X-Plane тривала близько року, починаючи з 2014 року. Проєкт, що отримав назву "The Dominance Initiative" і очолюваний Агентством перспективних оборонних дослідницьких проєктів (DARPA), розвивався протягом року. У результаті з'явилося сімейство безпілотних систем, рекомендованих для застосування у винищувачі NGAD.
Роком пізніше, у 2015 році, Пентагон почав роботу над X-Plane, який передував програмі NGAD. За словами Кендалла, на програму було витрачено близько мільярда доларів, причому ЗС, ВМС і DARPA покрили по одній третині витрат. У межах програми X-Plane було створено кілька прототипів, на яких успішно тестувалися технологічні інновації, котрі, ймовірно, зараз розглядаються для програми NGAD.
Слід зазначити, що коли ЗС працюють над новим проєктом, вони присвоюють йому позначення "X" для початкових етапів випробувань і розробки. Такі літаки використовуються для перевірки нових технологій і датчиків. Щойно проєкт отримує зелене світло і просувається вперед, він отримує позначення "Y" (прототип). Нарешті, коли літак готовий і отримує контракт, його позначають відповідно до його оперативної ролі – наприклад, "F" для винищувача, "B" для бомбардувальника, "A" для штурмовика тощо.
Винищувач NGAD
ЗС розраховують укласти контракт на NGAD протягом 2024 року.
У травні 2023 року ЗС опублікували засекречений тендер для невеликої кількості оборонних і аерокосмічних компаній на розробку і виробництво винищувача NGAD. Минулого літа Northrup Grumman вибула з перегонів за літак шостого покоління, зробивши Lockheed Martin і Boeing двома основними учасниками. Низка інших компаній, таких як General Atomics і Textron, також працюватимуть над різними технологіями NGAD.
Що стосується двигуна, то над ним працює компанія Pratt & Whitney, яка нещодавно завершила критичне оцінювання Next-Generation Adaptive Propulsion (NGAP). Це є важливим кроком на шляху до остаточного проєкту.
Хоча ВМС поки що не зацікавлені у винищувачі, який буде створено на основі NGAD, їм необхідний авіаносний стелс-винищувач шостого покоління F/A-XX, який, найімовірніше, матиме багато спільних технологій із NGAD ЗС.
Про автора
Ставрос Атламазоглу – досвідчений журналіст, який пише на теми оборони і спеціалізується на спеціальних операціях, а також ветеран грецької армії (служив у 575-му батальйоні морської піхоти і штабі армії). Він здобув ступінь бакалавра в Університеті Джона Гопкінса і ступінь магістра в Школі перспективних міжнародних досліджень Джона Гопкінса (SAIS). Публікувався в журналах Business Insider, Sandboxx і SOFREP.