Українська реклама у фільмі «Три в одному»: між факапом і мистецтвом
Українська реклама у фільмі «Три в одному»: між факапом і мистецтвом

Українська реклама у фільмі «Три в одному»: між факапом і мистецтвом

Питання якості української реклами — це теж питання національної безпеки.

Школа популярної культури Skvot зняла документальний фільм «Три в одному», що досліджує українську рекламу. Три серії проєкту по суті є окремими фільмами — за бажання їх можна дивитися у довільному порядку. Але краще все ж не порушувати логіку творців: спочатку епізод «Бізнес», потім «Держава», а на завершення — «Люди». Таким чином легше простежити розвиток української креативної індустрії та зробити висновки, на що вона здатна.

Кожна серія фільму триває близько години, нові епізоди виходили на ютуб-каналі Skvot упродовж місяця. Проєкт базується на інтерв’ю учасників ринку та насиченому відеоряді, що містить уривки реклами, художніх фільмів і мультиків, документальну хроніку, новини, фото, колажі та комп’ютерну анімацію. У перервах між майже статичними кадрами з коментарями експертів ілюстрації на екрані змінюються як у калейдоскопі. Через це темп фільму видається дуже жвавим.

«Три в одному», напевно, одне з наймасштабніших  досліджень української реклами за весь час її існування. Окрім історії розвитку індустрії, фільм вивчає купу супутніх тем. Зокрема, соціальну вагу креативної галузі та її внесок у боротьбу проти російських окупантів.

 Українська реклама у фільмі «Три в одному»: між факапом і мистецтвом - Фото 1

У сучасному вигляді українська реклама з’явилася десь півтора століття тому — як наслідок промислової революції. У першій серії на глядачів чекає багато відкриттів. Наприклад, що діячами українського рекламного  ринку були режисер Лесь Курбас, який вставляв рекламні оголошення у вистави й інтегрував бренди в сюжет, а також головнокомандувач УПА Роман Шухевич, який взагалі мав власне рекламне агентство — до речі, перше на Галичині. Ще можна дізнатися, як у 1989 році реклама українського автомобіля «Таврія» отримала бронзову нагороду Каннських левів — міжнародного фестивалю творчості. Або що в Україні вартість зйомок рекламного ролика до економічної кризи 2008 року сягала мільйона доларів, найпопулярнішим українським рекламним роликом стала реклама бренду Cher'17 із маніфестом «Тьолочка», а найважливішим — реклама бренду самої держави.

«З початком повномасштабної війни питання популярності країни, її впізнавання стало питанням виживання», —  кажуть автори «Три в одному».

Українська реклама у фільмі «Три в одному»: між факапом і мистецтвом - Фото 2 

Співпраці держави та креативних агенцій у просуванні національних інтересів та протидії російській агресії та пропаганді присвячена друга серія проєкту.  Потреба у такій колаборації з’явилася після Революції гідності, коли Захід почав відкривати для себе Україну. Креативники мали швидко і переконливо пояснити світу, хто ми є насправді. Але старт співпраці виявися не дуже вдалим.

«Ми разом з англійцями презентували співробітникам українських міністерств ідею бренда Ukraine NOW, і це була найнеприємніша презентація за 15 років моєї роботи. Декілька слухачів відразу вибігли з піною у рота та спитали, що це за херня. Мовляв, ви таку лабуду робите, адже вам байдуже до України. Англійці були в шоку, бо у них ніколи не роблять фідбек у такій формі. Ми були настільки розчаровані, що відмовилися йти далі у створені бренду» — згадує засновник і креативний директор ISD Group Віктор Шкурба.

 Українська реклама у фільмі «Три в одному»: між факапом і мистецтвом - Фото 3

Справу подовжила агенція Banda, і врешті решт у 2018 році національний бренд затвердили. З того часу ситуація змінилася принципово. Нині є купа успішних прикладів співпраці держави та креативників: від флешмобу  #FreeTheLeopards, що сприяв рішенню Німеччини надати Україні танки, до фандрайзингової платформи United24, що станом на кінець липня зібрала майже 700 мільйонів доларів донатів на оборону та відновлення України. У фільмі є маловідомі та вельми захопливі подробиці створення та реалізації цих ініціатив. Звісно, далі буде, адже і замовники, і виконавці чудово розуміють, що зупинятися не можна.

«Ми виграли певні битви, але перемоги ще не досягли», —  констатує віцепрем'єр-міністр, міністр цифрової трансформації України  Михайло Федоров.  

Фінал фільму виявився неочікуваним. Здавалося, що серія «Люди» повинна розповідати про якісь видатні постаті в українському рекламному бізнесі. Але епізод присвячений людському фактору в рекламі: хейту глядачів, факапам креативників та їхній реакції на критику та власні помилки. Дивитися цю серію було справжнім задоволенням, бо завдяки щирості та почуттю гумору героїв усі ці історії викликають сміх, а не іспанський сором. Навіть дискусії про «нове бачення тризуба», що лунали у 2022 році напередодні Дня Незалежності. Тоді креативна агенція Banda разом із Міністерством культури та інформаційної політики запропонувала новий жест для вітання з Днем Незалежності. Але майже відразу після старту рекламної кампанії з’ясувалося, що у всьому світі цей жест має сексуальний підтекст.

 Українська реклама у фільмі «Три в одному»: між факапом і мистецтвом - Фото 4

«Ну так, це факап. Але якби ми хвилювалися або боялися, що нас можуть захейтити, то ми б ніколи не придумали нічого крутого. Safe option тут не працює», — говорить креативний директор та співзасновник Banda Ярослав Сердюк.

«Збочений тризуб» збентежив, але частіше креативникам прилітає від представників якоїсь однієї спільноти, чиї почуття зачепив черговий витвір рекламників. Наприклад, реклама винного магазину у Львові  зі слоганом «Все для причастя» обурила вірян, реклама мільтиварки з натяком на свінг —   шанувальників «традиційних сімейних цінностей», а реклама побутової техніки з «простими парнями» —  перфекціонистів, бо їм не сподобався суржик та сільський образ героїв.

Інколи доводиться вибачатися, але зазвичай крапку у суперечках ставлять показники продажів: якщо компанія-замовник бачить зростання, то реклама успішна.

Але є й інший бік медалі. В гонитві за швидким результатом деякі рекламники перетинають межі припустимого. Зараз полиці магазинів завалені товарами з патріотичною символікою, де прапор України можна знайти ледь не на туалетних йоржиках, а назви міст, що стали символами російського терору — на пляшках з напоями.

Українська реклама у фільмі «Три в одному»: між факапом і мистецтвом - Фото 5 

«Це дуже цікаве питання, як відрізнити рекламу з військовим контекстом та рекламу, яка спекулює на війні. Коли ти починаєш війну продавати, а не віддзеркалювати, то це і є та грань, яку перетинати не можна», — говорить співзасновник креативного агентства Taktika Роман Гурбанов.

Як побороти шароварщину та байрактарщину в рекламі? Теж рекламою, тільки іншої якості.

«Всесвітньо відома архітекторка Заха Хадід сказала, що архітектура це не тільки обслуговувальна дисципліна, вона й ще формувальна. Так само реклама не тільки обслуговує, вона й формує. Якщо реклама класна, якщо в ній закладені правдиві цікаві меседжі, вона може формувати іншу суспільну думку, погляд на речі, зміну точки зору», — каже засновник агенції Chemistry Віктор Ішков.

У світі вже давно тривають дискусії про те, чи можна вважати рекламу мистецтвом. У авторів «Три в одному» нема однозначної відповіді на це питання. Але якщо українська реклама і не є мистецтвом прямо зараз, то повинна ним стати. Це прямо питання національної безпеки. Бо русскій дух і дурний смак — обоє рябоє.

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Источник материала
loader
loader