Чергове підвищення залізничних тарифів на перевезення зерна ще більше вдарить по аграріях, які вже зазнали величезних збитків через агресію та війну росії.
Про це говориться у повідомленні Української зернової асоціації (УЗА), яка виступила проти такого підняття.
Фахівці нагадали, що АПК України в цілому зазнав $80 млрд збитків і втрат з початку повномасштабного вторгнення росії.
Водночас в УЗА зауважили, що «Укрзалізниця» (УЗ) значно підняла тарифи на перевезення зерна в 2021-2022 роках, що призвело до зростання вартості на 96%.
«Згодом, з початком війни УЗ вдалася до підвищення тарифів у зв’язку з падінням обсягів перевезення. Дійсно, під час блокади росією українських морських портів перевезення зерна в напрямку портів суттєво знизилося. Проте з відкриттям українського морського коридору експорт зерна з українських портів практично відновився до передвоєнних обсягів, і, відповідно, зросли і обсяги перевезень зерна залізницею в напрямку портів», — уточнили в асоціації.
УЗА вважає, що запропоноване «Укрзалізницею» підвищення тарифів на 11% для перевезення зерна істотно вдарить по українських аграріях, які зазнають збитків через війну, зниження світових цін на зерно та погіршення врожайності культур цього року.
«Таке підвищення зробить ціну зерна неконкурентоздатною на світовому ринку, адже експортери вимушені будуть знизити закупівельні ціни через зростання вартості логістики, і, як результат, аграрії, які вирощують зерно, зазнаватимуть ще більших збитків», — пояснили в УЗА.
Збитки сільгоспвиробників у час, коли аграрний сектор є одним із локомотивів української економіки і забезпечує продовольчу та економічну безпеку країни, яка знаходиться в стані війни і вкрай потребує податкових надходжень, на думку експертів, призведуть до падіння обсягів виробництва та експорту.
«У результаті зменшаться податкові надходження до державного бюджету, і, відповідно, країна зіткнеться з дефіцитом коштів на фінансування Збройних сил України та закупівлю озброєння», — пояснили фахівці.
УЗА підтримує пропозицію УЗ з уніфікації тарифів на вантажні перевезення, адже перевезення однієї тонни вантажу вартує однаково, незалежно від того, зерно це чи вугілля.
«Укрзалізниця» з відкриттям українського морського коридору значно розширила базу вантажних перевезень і збільшила власні доходи. Тому найкращим способом уникнути збитковості «Укрзалізниці» є оптимізація власних витрат та підвищення ефективності виробничих процесів», — підсумуали в УЗА.