Розбираємось, що таке роботизовані коробки передач з двома зчепленнями DSG
Розбираємось, що таке роботизовані коробки передач з двома зчепленнями DSG

Розбираємось, що таке роботизовані коробки передач з двома зчепленнями DSG

Назва DSG – це скорочення від Direct Schalt Getriebe, що в перекладі з німецької означає “Трансмісія з прямим перемиканням”. Це коробка передач, яка базується на звичайній механічній коробці передач, але з блоком автоматизованого перемикання (актуатором). Саме тому такі коробки передач називають роботизованими.

Як зʼявились DSG

Звідки ж взялась та коли виникла така трансмісія? Як це часто буває, нова прогресивна технологія прийшла з автомобільних перегонів. І називалась тоді така коробка передач Porsche DoppelKupplungsgetriebe (PDK), буквально – rоробка передач з двома зчепленнями Порше. Як не складно здогадатись винайшли цю коробку в Porsche. Вперше такі коробки передач застосували на спортивних прототипах в перегонах на витривалість Porsche 956 та 962. І сталось це ще у далекому 1981 році. Але перше покоління трансмісії хоч було швидким, але не знайшло застосування за межами автоспорту. І лише за 20 років вона з’явилась на серійних моделях. І не тільки як Porsche PDK, а і як Audi S-Tronic та VW DSG. У Volkswagen коробка передач DSG вперше зʼявилась на моделі Golf R32 з двигуном VR6 на 3.2 л. Сталося це у 2003 році.

Розбираємось, що таке роботизовані коробки передач з двома зчепленнями DSG - Фото 1

Семиступенева коробка передач з подвійним зчепленням (PDK) для моделей Porsche 718 з 4-літровими шестициліндровими оппозитними двигунами

В чому перевага “робота”?

Головна перевага роботизованих коробок передач DSG – їх швидкість та перемикання між ступенями без розриву потоку тяги на колесах. Секрет саме в наявності двох зчеплень. А потрібні два зчеплення, тому що фактично в DSG знаходиться дві коробки передач. На одному валі знаходяться непарні передачі, а на другому – парні. Принцип роботи в тому, що коли час змінювати передачу, то шестерні наступної передачі вже увімкнені, але зчеплення ще розімкнуте. Не треба вмикати передачу, необхідно лише розімкнути одне зчеплення, та замкнути інше. На це потрібно лише долі секунди. Порівняйте самі. Якщо людина витрачає на цей процес близько пів секунди, то коробці передач DSG на це потрібно в десять разів менше часу – лише 0,05 секунди!

Коробки передач DSG є двох типів: із сухим зчепленням і з мокрим зчепленням, де зчеплення працює в масляній ванні. Останні вважаються більш витривалими, так як менш схильні до перегріву. Саме їх використовують на машинах з вищим крутним моментом.

Розбираємось, що таке роботизовані коробки передач з двома зчепленнями DSG - Фото 2

Восьмиступенева коробка передач PDK для сучасного Porsche 911

Проте, крім швидкості ці коробки передач, за рахунок оптимального алгоритму перемикання та високої швидкості реакції, забезпечують економію кращу, ніж механічні коробки передач. А в сучасному світі економія також означає екологічність і зменшення викидів CO2, та інших шкідливих речовин.

Але не треба думати, що боротьба за місце під сонцем пройшла так просто і без проблем. Ранні ітерації коробки DSG страждали від передчасного зносу щеплення та виходу з ладу виконуючи механізму, який називається актуатором. Вони були складні в ремонті, а запчастин було мало. Водії, що часто їздять в міських заторах часто стикались з перегрівом коробки та передчасним зношенням пакету зчеплення. Проте, це більш стосується ранніх коробок передач. На сьогодні DSG позбавилась майже всіх своїх недоліків.

Якщо говорити про конкуренцію коробок передач DSG з сучасними гідромеханічними автоматами, то останні теж не пасують. Сучасні “автомати” дуже активно та ефективно змагаються з “роботами”. Проте в роботизованих коробок передач є безумовна перевага на масовому ринку – вони істотно дешевші у виробництві, компактніше та легші, ніж гідромеханічні автомати, при співставних кінцевих характеристиках.

Порада від Автодім Атлант

Технологія DSG пройшла стрімкий шлях розвитку. На сьогоднішній день коробки передач DSG вважаються не просто надійними, а часто виявляються навіть більш пріоритетними при купівлі вживаного авто, ніж автомобіля з механічною коробкою передач чи класичним “автоматом”. Річ у тому, що коробки передач DSG не тільки швидкі та економічні. Вони ще й доволі розумні. Наявність багатьох датчиків дозволяє точно і правдиво провести діагностику стану, щоб дізнатись історію експлуатації такої коробки передач та її стан. Потенційний покупець може чітко знати на скільки відсотків щеплення зношене, чи працювала коробка передач в режимі перегріву та який час, які аварійні режими вона пережила.

Джерело матеріала
loader